CPU + IBM
Fra : H Vejbæk

Dato : 30-01-02 08:29

Jeg er den lykkelige ejer af en IBM PC 300GL type 6561-130 med en Intel PII
233. Men jeg er interesseret i at sætte en hurtiger CPU i maskinen, kører
med den nyeste bios update . Chipset Intel 440LX.=> FSB 83MHz ??, men hvor
højt kan jeg gå op i hastighed på CPU'eren? (333MHz ??)

--
Med venlig hilsen / Regards
Henrik Vejbaek

Fra : orbital

Dato : 30-01-02 09:23

On Wed, 30 Jan 2002 08:29:14 +0100, "H Vejbæk"
<vejbaek@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>med den nyeste bios update . Chipset Intel 440LX.=> FSB 83MHz ??, men hvor
>højt kan jeg gå op i hastighed på CPU'eren? (333MHz ??)

Ja, bios understøtter direkte op til 333.
Sidste nye bios understøtter faktisk celerons microcodes. Jeg har set
et eksempel på, at flashes sidste nye bios med pII 233 på, så kører en
celeron 333 ikke ret godt (taber filsystemet i løbet af et par timer).
Men flashes bios på med celeron 333 i, så kører det perfekt. Det må
have noget at gøre med hvilke microcodes bios sætter op. Den er ikke
avanceret nok til bruger setup heraf, men det ligger bagved.

Jeg har også en powerleap PL-iP3 cpu adapter. Hvis man i bios slår
Processor Monitoring fra under Avanceret, så booter en Celeron 666 på
PC'en. Jeg har bare endnu ikke prøvet at flashe bios med det i. Det
kører nemlig til dels nogenlunde kun. Windows 98 virker til dels, men
jeg havde problemer med WinDVD, som jeg aldrig fik løst. Win2k og XP
vil ikke installere. Men det er muligt at de vil det, hvis bios er
flashed med celeron'en i.
www.danbit.dk har den pl-ip3, men kalder den noget andet. Den koster
ca. 650 kr.

Powerleap adapteren sørger for at give cpu'en den spænding, den skal
have, idet den får en forsyningsledning sat på. 300GL understøtter jo
kun cpu spænding 2.8 volt.
www.powerleap.com
Den hedder nu PL-iP3T, T for tualatin. Men man er ligesom nødt til at
holde sig til 66 MHz fsb cpu'er, for ikke at købe for dyrt.

Det rejste nogle spørgsmål. Træerne rækker som bekendt aldrig ind i
himlen.

mvh

John

Fra : Peter Pan

Dato : 30-01-02 17:48

"orbital" <johnknuhtsen@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Powerleap adapteren sørger for at give cpu'en den spænding, den skal
> have, idet den får en forsyningsledning sat på. 300GL understøtter jo
> kun cpu spænding 2.8 volt.

Du sagde at den kunne køre med P2-333.

Pentium 2 333 MHz bruger 2,0 volt. Så hvis den kan køre med en P2-333 kan
den også levere 2,0 volt.
Klamath kernen (som bruger 2,8 volt) blev brugt i Pentium 2 233, 266 og 300
MHz. Dechutes kernen (som bruger 2,0 volt) blev brugt i 266, 300, 333, 350,
400 og 450 MHz Pentium 2'ere.

Celeron 533 MHz er den sidste chip i Celeron serien som køre med 2,0 volt,
så det var måske det bedste valg, da der spares en dyr converter ved at
undgå voltage regulatoren på converteren. (Converteren er stadig nødvendig,
men en hvilken som helst vil kunne bruges)

Og kan den køre med en Celeron 333, kan den også køre med en Celeron 533, da
de bruger samme kerne/microkode.

Mvh
Anders

Fra : orbital

Dato : 31-01-02 09:19

On Wed, 30 Jan 2002 17:48:07 +0100, "Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:

> [...]
>men en hvilken som helst vil kunne bruges)
>
>Og kan den køre med en Celeron 333, kan den også køre med en Celeron 533, da

Meget fornuftigt !
men hvor køber man sådan en celeron 533, udover brugtmarked ?

mvh

John