Fiat Ducato - den første måned
Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 30-01-02 00:20

Så har vi haft Fiat'en i godt en måned, og har allerede rullet 3700km.
Det er godtnok en dejlig bil, den kan I godt skrive på positiv-listen
over biler, som kan køres i kørestol.
Vi har været en tur i Tyskland og på Fyn.
Der er bare bundtræk i den store motor, eneste minus er, at den er lidt
tørstig - 8-9km/l indtil videre.

Ulla er nu endelig kommet igang med at køre, var på banen igår, og skal
igen torsdag. I næste uge gårdet så løs i trafikken, så pas på i Aalborg
og omegn

--
Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-02 10:24

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev

> Så har vi haft Fiat'en i godt en måned, og har allerede rullet 3700km.
> Det er godtnok en dejlig bil, den kan I godt skrive på positiv-listen
> over biler, som kan køres i kørestol.

Herligt!

> Ulla er nu endelig kommet igang med at køre, var på banen igår, og skal
> igen torsdag. I næste uge gårdet så løs i trafikken, så pas på i Aalborg
> og omegn

Uha - jeg holder mig indendøre den kommende tid og Bibi må hellere
få lidt hjemmeundervisning

Fungerede indretningen for Ulla og hvo'n er det for hendes ryg, når hun
selv skal køre?
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 31-01-02 01:16

"Lotte M" <info(at)otte-m.dk> skrev

> Uha - jeg holder mig indendøre den kommende tid og Bibi må hellere
> få lidt hjemmeundervisning

Det er nok en god ide, siger Ulla

> Fungerede indretningen for Ulla og hvo'n er det for hendes ryg, når
hun
> selv skal køre?

I det store hele fungerer det godt. Der skal nok nogle justeringer til,
og Sahva-folkene skal nok i tænkeboks omkring gearskift. Selvom der er
aut. gear, skal gearvælgeren jo flyttes. Det fungerer ikke helt efter
hensigten. Når den skal fra 'P' til 'D', skal man holde bremsen, men det
er jo den samme hånd. Så hun må holde bremsen med modsat hånd, og får
derved et vrid i ryggen. Det samme, når hun skal bakke, og køre frem
igen.
Det er da forresten sært, at gearene ligger P-R-N-D, det var da smartere
hvis det var P-D-N-R.

Glenn er dygtig til at lære hende, at køre med bløde bevægelser, så det
ikke gør ondt. Det er jeg ikke så god til, husker du nok, da vi kørte i
din bil. Det er mange års gamle vaner, der er lidt svære, at ryste af.

Andre småting er fastspændingen, den vil ikke altid slippe, men den
model kender du jo.
Og så har liften svært ved at folde ud, når bilen holder på skrå, men
det kan vel justeres.

Og så er bilen noget hård i affjedringen, men det er nok generelt for
busser.

Alle vejbump burde fjernes

--
Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 31-01-02 08:49

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er jo den samme hånd. Så hun må holde bremsen med modsat hånd, og får
> derved et vrid i ryggen. Det samme, når hun skal bakke, og køre frem

Min kæreste løser det problem, ved at trække håndbremsen mens hun skifter
gear.
Hun fik Sahva til at ombygge håndbremsen til elektrisk styring vha. en
elektromotor og en lille kontakt i instrumentbrættet.
Så kan hun trække håndbremsen, slippe rattet, og skifte gear

> Andre småting er fastspændingen, den vil ikke altid slippe, men den
> model kender du jo.

Uha, hvordan er den så om 2,3 eller 5 år....?
Håber ikke i skal ha' glæde af jævnlige besøg hos Sahva for at få den
justeret/repareret...

> Og så er bilen noget hård i affjedringen, men det er nok generelt for
> busser.

Dem med luftaffjedring er en anelse bedre, og dem fra USA med bløde fjedre
og bløde dæk er endnu bedre...
(Men de nye regler har vist umuliggjort Chrysler Voyager og Ford Windstar
*suk*)

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Karsten Jensen

Dato : 31-01-02 13:33

On Thu, 31 Jan 2002 08:49:11 +0100, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk> wrote:

> [...]
>elektromotor og en lille kontakt i instrumentbrættet.
>Så kan hun trække håndbremsen, slippe rattet, og skifte gear

Løsningen er bare ikke så smart hvis du evt. kører bjergkørsel og vil
tvinge den til kun at køre i 2. eller 3. gear.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 31-01-02 13:36

"Karsten Jensen" <k-j@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Løsningen er bare ikke så smart hvis du evt. kører bjergkørsel og vil
> tvinge den til kun at køre i 2. eller 3. gear.

Nøhhh måske ikke... men man kan jo altid holde ind til siden og sætte den i
2. gear.
På hendes bil fjerner man 4. gear ved ´hjælp af en trykknap for enden af
gearvælgeren - så det kan hun sagtens gøre mens bilen triller

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 31-01-02 23:24

"Karsten Jensen" skrev

> Løsningen er bare ikke så smart hvis du evt. kører bjergkørsel og vil
> tvinge den til kun at køre i 2. eller 3. gear.

I Ducatoen (og også i Merc. Sprinter) trækker man bare gearstangen til
venstre for 'D', så kan man skifte manuelt +/- bare ved at vippe
gearstangen op/ned

--
Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 31-01-02 23:20

"Søren C. Fischer" skrev

<om at holde bremsen, mens der sættes i gear>

> [...]
> elektromotor og en lille kontakt i instrumentbrættet.
> Så kan hun trække håndbremsen, slippe rattet, og skifte gear

Ducatoen er forhjulstrukket, så man skal bruge den normale bremse, for
at sætte i gear, ellers et udmærket forslag. Der er iøvrigt også
elektrisk aktiveret håndbremse i Ducatoen, men den virker på baghjulene.

<om fastspændingen>
> Uha, hvordan er den så om 2,3 eller 5 år....?
> Håber ikke i skal ha' glæde af jævnlige besøg hos Sahva for at få den
> justeret/repareret...

Det bliver da nok ikke ligefrem bedre, når der kommer skidt i den. Det
er ellers en elegant løsning, man kører bare frem til stop, vipper en
kontakt, og man er spændt fast. Bagsiden er så, at den en gang imellem
har svært ved at slippe. Ulla kan som regel selv komme løs ved at rokke
lidt frem og tilbage, men det gør ikke godt i ryggen.

> Dem med luftaffjedring er en anelse bedre,

Hvad er det for nogen?

--
Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-02-02 21:00

> [...]
> at sætte i gear, ellers et udmærket forslag. Der er iøvrigt også
> elektrisk aktiveret håndbremse i Ducatoen, men den virker på baghjulene.

Øhhh ja, og det er da lige meget om håndbremsen virker for eller bag...
Man skifter da ikke gear i en autogears-bil mens den triller...
Så tricket fungerer naturligvis kun når bilen holder stille:
1/ bremse med driftsbremsen,
2/ trække håndbremsen,
3/ slippe driftsbremsen,
4/ skifte på gearvælger,
5/ bremse med driftsbremsen
6/ trille derudaf igen frem eller tilbage...

> Hvad er det for nogen?

I stedet for alm. støddæmpere (olie- eller gas-dæmpere) er der biler som er
udrustet med luftaffjedring... Svjh er Lotte M.'s MB Sprinter med
luftaffjedring (Lotte?)... MV Vito og V-serien fås også med
luftaffjedring...

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 01-02-02 23:09

"Søren C. Fischer" skrev

> [...]
> 4/ skifte på gearvælger,
> 5/ bremse med driftsbremsen
> 6/ trille derudaf igen frem eller tilbage...

Det lyder som en lidt besværlig procedure. Kan den også bruges når man
f.eks skal vende bilen. Her skal man skifte mellem 'R' og 'D'. Det er
her hun skal skiftevis bremse og skifte gear.

--
Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-02-02 23:18

> Det lyder som en lidt besværlig procedure. Kan den også bruges når man
> f.eks skal vende bilen. Her skal man skifte mellem 'R' og 'D'. Det er
> her hun skal skiftevis bremse og skifte gear.

Det kan man sagtens - det er den eneste måde min kæreste kan gøre det på.
Hun skal bruge begge hænder for skifte på gearvælgeren.
Så uden håndbremsen ville der ikke være noget der holdt bilen stille imens
hun hiver og flår i gearstangen

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 03-02-02 23:20

"Søren C. Fischer" skrev

> [...]
> Hun skal bruge begge hænder for skifte på gearvælgeren.
> Så uden håndbremsen ville der ikke være noget der holdt bilen stille

Ja, men det er nu anderledes i en forhjulstrukket. Jeg har efterprøvet
dit forslag. Når den skal ud af 'P' og i 'R' eller 'D', skal man altså
bremse med driftsbremsen. Der er en eller anden form for spærring.

Men når man så skal skifte mellem 'R','N' og 'D', så virker tricket med
håndbremsen.

En anden måde er at holde den håndbetjente bremse med kanten af
håndleddet, og så skifte gearvælgeren. Det er nemt nok for mig, men Ulla
siger hun ikke har kræfter til at gøre det.

Vi vil snakke med Sahva, om der evt kunne monteres en låseanordning på
håndaggregatet, som kan holde den bremset, mens der skiftes gear.

--
Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-02-02 14:57

> Ja, men det er nu anderledes i en forhjulstrukket. Jeg har efterprøvet
> dit forslag. Når den skal ud af 'P' og i 'R' eller 'D', skal man altså
> bremse med driftsbremsen. Der er en eller anden form for spærring.

Ok, min kærestes er såmænd også forhjulstruken, men har ikke den spærre du
snakker om...
Hvis metoden er noget som man kan ha' gavn af, så kan man jo bede Sahva om
at fjerne spærringen

> En anden måde er at holde den håndbetjente bremse med kanten af
> håndleddet, og så skifte gearvælgeren. Det er nemt nok for mig, men Ulla
> siger hun ikke har kræfter til at gøre det.

Det kan min kæreste også, men det er risikabelt for armen/hånden kan smutte
og så triller bilen...

> Vi vil snakke med Sahva, om der evt kunne monteres en låseanordning på
> håndaggregatet, som kan holde den bremset, mens der skiftes gear.

Prøv evt. at spørge om de kan fjerne spærringen på gearskiftet så det ikke
er påkrævet at den bremses med driftsbremsen ifm gearskift

Fra : Leonard

Dato : 04-02-02 15:19

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev:

>Når den skal ud af 'P' og i 'R' eller 'D', skal man altså
>bremse med driftsbremsen.

Jeg har set flere biler, hvor der er en arm fra driftsbremse-håndtaget
i højre side, der går over til venstre side. Så kan man holde bremsen
med venstre hånd, mens der skiftes gear med højre hånd. Det har dog i
de biler jeg har set krævet at man kan trække med venstre hånd, da det
giver et tryk i højre side.
Men forelæg problemet for Sahva Auto, de har altså set og løst næsten
alle tænkelige problemer i forbindelse med bilindretning og betjening.

--
Thomas Leonard Gertz - Næstformand i Paraplegikerkredsen
Brug tilgængelighedsbasen på http://paraplegi.dk/

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-02-02 17:06

"Leonard" <thisisnotavalidemailadress@sospamoff.cuba> skrev i en meddelelse
> [...]
> med venstre hånd, mens der skiftes gear med højre hånd. Det har dog i
> de biler jeg har set krævet at man kan trække med venstre hånd, da det

Jeg tror at dem som kan skifte gear med en hånd ikke har problemer som Ulla
og min kæreste - min kæreste er nødt til at benytte begge hænder til at
skifte på gearvælgeren, og er derfor lidt i bekneb når der skal laves en
u-vending uden håndbremsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 04-02-02 09:54

On Fri, 1 Feb 2002 21:00:02 +0100, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk> wrote:

>Man skifter da ikke gear i en autogears-bil mens den triller...

Mellem 1-3 og neutral kan man godt.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-02-02 15:00

> Mellem 1-3 og neutral kan man godt.

Man skal dælme være forsigtig med at flå en automatgearsbil i neutral hvis
bilen kører...!
Man kan, men det er bestemt ikke anbefalelsesværdigt!

Fra : Leonard

Dato : 04-02-02 15:15

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev:

>Man skal dælme være forsigtig med at flå en automatgearsbil i neutral hvis
>bilen kører...!
>Man kan, men det er bestemt ikke anbefalelsesværdigt!

Hvorfor ikke?
Det svarer da bare til at koble ud og sætte i frigear med manuelt
gear.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-02-02 17:05

> Hvorfor ikke?
> Det svarer da bare til at koble ud og sætte i frigear med manuelt
> gear.

Læs en gang i din instruktionsbog til din automatgears-bil.
Det er ikke for sjovt, at man ikke må trække den i tov, eller lade Falck
trille den med de trækkende hjul på vejbanen.
Der skabes et enormt (olie)tryk på den "forkerte" side af converteren i
gearkassen, og det er den bestemt ikke beregnet til...

Fra : Leonard

Dato : 04-02-02 19:04

> [...]

>Der skabes et enormt (olie)tryk på den "forkerte" side af converteren i
>gearkassen, og det er den bestemt ikke beregnet til...

Det er vel kun når motoren ikke kører, at bilen ikke må trille i
friløb?
- jeg lader ofte Caravellen trille hen mod et stop i neutral, og også
ofte brugt 2-3 til at bremse med, specielt når jeg har kørt med min
båd. Når hele vogntoget vejer mere end 4 tons har jeg følt det bedre
at bruge motoren til at bremse med, og inertien i hele trækket gør det
muligt at trille meget langt ...

Det med bugsering handler jo netop om at der ikke er noget olietryk
til at smøre med, når motoren ikke kører.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-02-02 22:50

> Det er vel kun når motoren ikke kører, at bilen ikke må trille i
> friløb?

Hmmm.... nu bliver jeg sguda helt i tvivl...
Det må jeg hellere undersøge lidt nærmere - jeg har altid tror/ment, at
friløb i en automatgearbil var no-go...

D.v.s. du mener det er ok at flå bilen i neutral @ 150 km/t.....?

Fra : Karsten Jensen

Dato : 04-02-02 22:01

On Mon, 4 Feb 2002 17:04:34 +0100, "Søren C. Fischer"
<soren@fischer-streton.dk> wrote:

>Læs en gang i din instruktionsbog til din automatgears-bil.

- hvor der står man godt må lade den trille i neutral.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 04-02-02 22:51

> - hvor der står man godt må lade den trille i neutral.

Ja, jeg begynder at ane at jeg måske tager grueligt fejl hvad det angår...
hmmm... er ved at prøve at det opklaret

Fra : Karsten Jensen

Dato : 04-02-02 22:00

On Mon, 4 Feb 2002 15:00:13 +0100, "Søren C. Fischer"

>Man skal dælme være forsigtig med at flå en automatgearsbil i neutral hvis
>bilen kører...!

Nå ! I Transiten er det da altid gået godt. Den er da beregnet til
det.

>Man kan, men det er bestemt ikke anbefalelsesværdigt!

Nå ! Og hvorfor ikke?

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-02 12:27

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev

> Glenn er dygtig til at lære hende, at køre med bløde bevægelser, så det
> ikke gør ondt.

Godt!

> Det er jeg ikke så god til, husker du nok, da vi kørte i
> din bil. Det er mange års gamle vaner, der er lidt svære, at ryste af.

Det med bløde bevægelser tror jeg er vanskeligt, hvis man ikke selv kan
mærke forskellen.

> Andre småting er fastspændingen, den vil ikke altid slippe, men den
> model kender du jo.

Jeps. Det er en god ide at have en skruetrækker i bilen. Sahva har
justeret min bespænding 3 gange, men den er stadig ikke optimal
- af en eller anden grund er det altid sent på aftenen den går i udu,
som regel når jeg har brug for mit toilet :-/

> Og så har liften svært ved at folde ud, når bilen holder på skrå, men
> det kan vel justeres.

Det tror jeg.

> Alle vejbump burde fjernes

Nemlig!
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 31-01-02 23:40

"Lotte M" skrev

> Det med bløde bevægelser tror jeg er vanskeligt, hvis man ikke selv
kan
> mærke forskellen.

Det har du nok ret i, vi må bare lære at tænke over det. Jeg synes selv,
jeg efterhånden havde tavet på at køre over bump i Jumpyen - bremse
blødt ned og koble ud lige før forhjulene rammer bumpet - så triller den
stille over, og man kan koble til igen. Men Ducatoen kobler jo ikke ud,
så der må vi finde en anden metode.

<om fastspændingen>
> - af en eller anden grund er det altid sent på aftenen den går i udu,
> som regel når jeg har brug for mit toilet :-/

Vi må nok lægge lidt gruppepres på Sahva, så de tager problemet
alvorligt.

--
Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-02-02 21:02

> Vi må nok lægge lidt gruppepres på Sahva, så de tager problemet
> alvorligt.

Min kæreste bespænding til hendes Permobil er også lavet af Sahva, og det
fungerer nu stadigt ok - det er knapt 5 år gammelt...

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 01-02-02 23:14

"Søren C. Fischer" skrev

> Min kæreste bespænding til hendes Permobil er også lavet af Sahva, og
det
> fungerer nu stadigt ok - det er knapt 5 år gammelt...

Jeg ved ikke om det er samme type. Den Ulla (og Lotte) har sidder midt i
gulvet. Der er en dobbelt klo som køres op med en llille motor så den
griber fat om en stang, der sidder på tværs under kørestolen. Når stolen
skal fri, kører motoren den anden vej, men den tvinger ikke kloen
tilbage. Den skal så at sige falde ned igen af sig selv. Hvis stolen
holder en lille smule skævt, kommer kloen i spænd og vil ikke slippe.

Vi har to ens holdere af denne type, den anden holder førersædet fast,
enten i føreside eller passagerside.

--
Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-02-02 00:28

> "Søren C. Fischer" skrev

> det
>
> Jeg ved ikke om det er samme type. Den Ulla (og Lotte) har sidder midt i

Jeg snapper et billede med mit digicam imorgen af det system min kæreste har

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-02 14:50

"Karl Ejnar Christensen" <karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> skrev

> <om fastspændingen>
>
> Vi må nok lægge lidt gruppepres på Sahva, så de tager problemet
> alvorligt.

Sahva er ikke i tvivl om hvad jeg mener

Det er i øvrigt også træls med stangen under kørestolen (den
låsedimsen fanger), for den er i vejen selv ved beskedne dørtrin.
--
Lotte M

http://www.lotte-m.dk
http://www.handiinfo.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 31-01-02 10:03

karl.ejnarNO@spamemail.dk,Ny-Internet writes:
>Det er da forresten sært, at gearene ligger P-R-N-D, det var da smartere
>hvis det var P-D-N-R.

Mjaøh, men nu er det sådan på en del biler at de har P-R-N-D + lavere
gear. Med 'din' rækkefølge skulle det / de lavere gear så placeres før
eller efter D.
Gearvælgeren står mest i P eller N - det kan vi godt blive enige om, ikke
? Den næstmest anvendte position er D. Fra den mest anvendte position (P
eller N) skulle man så bevæge gearvælgeren gennem lavere gear for at komme
til D.
Altså vil der skulle bruges flere bevægelser.

En anden ting er at med mindre bilen holder helt, helt stille, kan det
give store skader på mekanikken at sætte den i P. At have P og D ved siden
af hinanden vil forøge denne risiko.

Giver det mening ?

Hilsen Sverre, som har været taxachauffør i syv år og mener at manuelt
gear er dybt forældet .

Fra : Karl Ejnar Christens~

Dato : 31-01-02 23:32

"Sverre Stokke" skrev

> Mjaøh, men nu er det sådan på en del biler at de har P-R-N-D + lavere
> gear. Med 'din' rækkefølge skulle det / de lavere gear så placeres før
> eller efter D.

Det kan jeg da godt se, men på Ducatoen er der ikke nogen lavere gear.
Derimod kan man skifte manuelt ved at trække gearstangen til venstre, og
så skifte +/-

> Gearvælgeren står mest i P eller N - det kan vi godt blive enige om,
ikke

Hos os står den nu mest i 'D'

> En anden ting er at med mindre bilen holder helt, helt stille, kan det
> give store skader på mekanikken at sætte den i P. At have P og D ved
> [...]

Ja den side af sagen havde jeg ikke lige tænkt på

> Hilsen Sverre, som har været taxachauffør i syv år og mener at manuelt
> gear er dybt forældet .

Det har du ret i, men bilindustrien er da vist det mest konservative,
der findes. Tænk hvis den samme udvikling havde overgået bilen, som der
er sket indenfor computerverdenen.

Nå men vores aut gearkasse er da i det mindste elektronisk styret, så
skifteprogrammet afhænger af køremåden, så lidt moderne er den vel.

--
Karl Ejnar
karl.ejnarNO@SPAMemail.dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 01-02-02 18:39

On Thu, 31 Jan 2002 23:32:18 +0100, "Karl Ejnar Christensen"
<karl.ejnarNO@SPAMemail.dk> wrote:

>Det har du ret i, men bilindustrien er da vist det mest konservative,
>der findes. Tænk hvis den samme udvikling havde overgået bilen, som der
>er sket indenfor computerverdenen.

Der er så sandelig også sket revolutioner inden for bilverdenen.

--

Med venlig hilsen fra

Karsten Jensen
k-j@post6.tele.dk

Fra : Sverre Stokke

Dato : 02-02-02 08:41

karl.ejnarNO@spamemail.dk,Ny-Internet writes:
>"Sverre Stokke" skrev

>Det kan jeg da godt se, men på Ducatoen er der ikke nogen lavere gear.
Men hvis den nu havde haft ? Standardiseringen har sin pris

>Derimod kan man skifte manuelt ved at trække gearstangen til venstre, og
>så skifte +/-
Ja, sådanne systmer bliver stadig mere udbredte - også med små
skifteknapper på rattet. Hvis jeg nogensinde får det, vil jeg sikker lege
med det en uge - og så aldrig røre det mere

>ikke
>
>Hos os står den nu mest i 'D'
De fleste biler holder mere stille, end de kører. Og de fleste bilister
vil benytte positionerne P eller N ( N forhåbentlig kombineret med
parkeringsbremsen), når bilen forlades. Er vi stadig uenige ?

> [...]
>
>Nå men vores aut gearkasse er da i det mindste elektronisk styret, så
>skifteprogrammet afhænger af køremåden, så lidt moderne er den vel.

Både biler og computere får nogle småfornyelser hele tiden - med det
resultat at vi bruger en masse penge på at skifte til nye modeller. Men
for begges vedkommende savner jeg et minimalistisk kvalitetsprodukt, der
holder længe og altid fungerer.
Som mit armbåndsur, der kostede 2.000 kr. for 27 år siden - og stadig går.
Og mit 220 volts vækkeur, der kostede 40 kr. for 25 år side - og stad går
og vækker.

Hilsen Sverre.