Har jeg ram problemer?
Fra : Søren Friis

Dato : 29-01-02 23:58

Hejsa!

Jeg har en RedHat 7.1 server kørende.
Den består af:
Pentium II 350
2x 32 MB PC100 RAM
1 x 64 MB PC100 RAM
3Com 10/100 netkort
1 MB PCI grafikkort
4 GB Quantum Fireball lct08
60 GB IBM 60GXP
HP Colorado Tapetreamer

Maskinen fungerer som:
Apache Webserver m PHP/mysql
ProFTP server
Samba server

Den er fungerer fint nok, men det hænder at den fryser fuldstændig. Hvis jeg
så genstarter den melder den som regel om fejl i filsystemet. Dette kan dog
som regel rettes med fsck, men eftersom den ikke står frit tilgængelig er
det alt for besværligt at sætte en skærm til hver gang og gøre det. Desuden
synes jeg ikke den skal være ustabil!!
Jeg har luret lidt på temperaturen i systemet, og det er ikke fordi den
bliver for varm! Den kører ved maks 40 grader C!

Men jeg har lagt mærke til at hvis jeg kører "top" eller "free" melder den
at der kun er mellem 1 og 2 MB ledig hukommelse. Kan det være rigtigt?
Kan det have noget at gøre med swapfil?
Jeg er ikke så ferm til linux, så jeg ved ikke helt hvad der er rigtig og
forkert og hvad man skal holde øje med.

Håber der er nogen der har en god ide!

mvh Søren

Fra : Brian

Dato : 30-01-02 11:48

Hvad siger dmesg og sysloggen

for at se dmesg skriver du bare "dmesg" i konsollen

sysloggen kan du se ved f.eks at skrive "tail -f /var/log/messages" (-f
gør at den følger loggen hele tiden, drop -f for bare at se de sidste
linjer af loggen)

Du kan evt prøve at hente memtest fra
http://www.teresaudio.com/memtest86/

Det er et program som smides på en enkelt floppy som du så booter fra
(læs vejledningen på hjemmesiden)
Som regel skal den nok give lyd hvis der er nogen defekter, men bare
fordi den ikke gør kan du ikke være 100% sikker på at der _ikke_ er noget
galt... men måske 95% ?

Det var mine 5 cent, lad høre hvad der kommer ud af det.

MVH. Brian Hemstedt
cand.nørd

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 30-01-02 15:10

Søren Friis wrote:

Umiddelbart vil jeg sige, at der er RAM nok i maskinen, så længe du
ikke kører X å den (tjek at initdefault er 3 i /etc/inittab).

Muligvis har du for lidt (dvs. ingen) swap. Det kan give de symptomer,
du beretter om. Det tjekker du med 'free'.

Eller lugter det lidt af et hardwareproblem, og så skal du nok prøve
det Brian foreslår.

-Claus

Fra : Søren Friis

Dato : 30-01-02 23:07

> Muligvis har du for lidt (dvs. ingen) swap. Det kan give de symptomer,
> du beretter om. Det tjekker du med 'free'.

Free siger:

total used free shared buffers
cached
Mem: 126708 123932 2776 0 10380 77772