X-CD-ROAST igen
Fra : Mikael Karup Pederse~

Dato : 29-01-02 20:14

Jeg har nu fået ovennævnte program installeret på RH 7.2., men har det
problem at programmet under enheder kun finder mit brænder drev, men ikke
min harddisk eller mit cdrom drev. Hvad kan dette skyldes. Alle mine drev
fremgår, hvis jeg går ind i hardware browser. Har det noget med manglende
SCSI emulering at gøre cdrom og brænderdrev er af ide typen eller hvad ?
Hvordan kommer jeg videre ?

Mikael

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 29-01-02 20:16

Mikael Karup Pedersen <karup@localhost.localdomain> writes:

> [...]
> SCSI emulering at gøre cdrom og brænderdrev er af ide typen eller hvad ?

Jep, xcdroast vil kun lege med SCSI, kald den bare snobbet, men
sådan ligger landet. Du kan med success køre scsi emulering på dine
CD-ROM drev, og se dem i xcdroast.

--
Christian Hemmingsen

Fra : Mikael Karup Pederse~

Dato : 29-01-02 20:26

Christian Hemmingsen wrote:

> Jep, xcdroast vil kun lege med SCSI, kald den bare snobbet, men
> sådan ligger landet. Du kan med success køre scsi emulering på dine
> CD-ROM drev, og se dem i xcdroast.

Tak for dit svar og nu kommer så næste spørgsmål:

Hvordan laver man en emulering ?

Mikael

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 29-01-02 20:37

Mikael Karup Pedersen wrote:

> Tak for dit svar og nu kommer så næste spørgsmål:
>
> Hvordan laver man en emulering ?

Formentlig ved at sætte linjen:

append="hdc=scsi"

i din lilo.conf og køre /sbin/lilo. Erstat lige hdc med din cd-brænder,
hvis den ikke hedder hdc.

Se mere her:

http://cvs.sslug.dk/linuxbog/applikationer/bog/cdrombraending.html

Rasmus

There are three kinds of lies:
lies, politics and statistics.

Fra : Mikael Karup Pederse~

Dato : 29-01-02 21:37

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Formentlig ved at sætte linjen:
>
> append="hdc=scsi"
>
> i din lilo.conf og køre /sbin/lilo. Erstat lige hdc med din cd-brænder,
> [...]
Ok jeg er nu kommet så langt at jeg har fundet ud af at jeg ikke har
følgende directory/filer: scsi/sg.o og scsi/ide-scsi.o. Så hopper kæden
af. I bogen står der: "Eksisterer de ikke så skal kernen omkonfigureres.
Det man skal være opmærksom på under kerne-oversættelsen er menupunkterne
under "SCSI med SCSI generic" og "SCSI cdrom" som skal tilvælges (evt. som
modul) og menupunkterne under "Block Devices med SCSI-emulation" og
"IDE/ATAPI cdrom"-support er med som enten modul eller bygget ind i kernen."

Okay !, men hvordan ?

Fra : Rasmus Kjærem Nielse~

Dato : 29-01-02 22:18

On Tue, 29 Jan 2002 21:36:53 +0100, Mikael Karup Pedersen wrote:

> [...]
> tilvælges (evt. som modul) og menupunkterne under "Block Devices med
> SCSI-emulation" og "IDE/ATAPI cdrom"-support er med som enten modul

Det kunne tyde på at den kerne du kører med nu ikke har de moduler med,
men hvis du kører en rimelig ny distribution og medfølgende
standard-kerne så kig lige i manualen til distributionen.

Alternativt kan du selv bygge dig en ny kerne:
http://www.linuxdoc.org/HOWTO/Kernel-HOWTO.html
anviser hvordan dy gør og hvad du bør overveje.

men jeg tror lige du først skal sikre dig at du ikke har modulet for det
lyder ikke som om du helt er klar til at begynde at rode med at bygge din
egen kerne (undskyld hvis jeg tager fejl).

Mvh Rasmus Nielsen

Fra : Mikael Karup Pederse~

Dato : 29-01-02 22:42

> [...]
> lyder ikke som om du helt er klar til at begynde at rode med at bygge din
> egen kerne (undskyld hvis jeg tager fejl).

jeg kører RH 7.2 og kernen hedder 2.4.7-10. jeg har lavet en cd
/lib/modules/2.4.7-10; ls og modulerne; scsi/sg.o
scsi/ide-scsi.o fremgår ikke af listen

Nej du tager ikke fejl, men jeg vil tro, at jeg indenfor kort tid alligevel
sidder og piller ved kernen. Jeg må hellere prøve at se manualen igennem.

Mikael

Mikael

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 29-01-02 22:18

On 29/01/02 21.36, Mikael Karup Pedersen wrote:

> [...]
> modul) og menupunkterne under "Block Devices med SCSI-emulation" og
> "IDE/ATAPI cdrom"-support er med som enten modul eller bygget ind i kernen."

http://www.linuxdoc.org har en ganske udemaerket KERNEL-howto som
beskriver processen i detaljer.
kort summeret kan det vaere noget i stil med:

cd /usr/src/linux
cp .config ..
make mrproper
cp ../.config .
make menuconfig <-- Her kan du vaelge smarte indstillinger
make bzImage
make modules
make modules_install <-- NB! sletter ikke-standard moduler som alsa og
NVdriver... de skal geninstalleres
cp arch/i386/boot/bzImage /boot/<smart-kerne-navn>
cp System.map /boot (Hvis du bruger LILO)

Nu skal du saa bare rette din lilo.conf / menu.lst til saa du kan
starte den nye kerne!

Men jeg vil anbefale dig at laese HOWTO'en!

/Daniel

--
Daniel | "Face it. You *need* some cola. It runs through your
Nielsen | blood and *sings* to you. Obtain. Open. Drink. Frolic."
| - Can of Cola (userfriendly 30.11.99)
Phone: +45 61 30 33 09

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-01-02 00:55

> Ok jeg er nu kommet så langt at jeg har fundet ud af at jeg ikke har
> følgende directory/filer: scsi/sg.o og scsi/ide-scsi.o. Så hopper

7.2 er baseret på en 2.4 kerne, hvor ovennævnte moduler ligger under
kernel/drivers/scsi/.

Rasmus

Because I don't want to force you to follow my philosophy, even though
it happens to be the only possible correct philosophy.
-- Ted Lemon

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 30-01-02 00:45

Mikael Karup Pedersen <karup@localhost.localdomain> wrote in

> [...]
> med manglende SCSI emulering at gøre cdrom og brænderdrev er af ide
> typen eller hvad ? Hvordan kommer jeg videre ?

Ang. scsi/ide : Se evt. mit indlæg i tråden "Mere cd-brænding" fra 14.
januar

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use