Alger??
Fra : Jeppe Madsen

Dato : 29-01-02 14:36

Hej

Ja, jeg ved det godt. Det er ikke første gang det har været postet som emne.

Men selvom jeg har forsøgt mig med vandskift næsten hver uge i 2 mdr
(1/3-1/2 del af vandet i et 325L akvarie) har jeg stadig store problemer med
grønalger på et bart område med grus i bunden. Lysmængden er også forsøgt
nedreguleret til 2*36W i 11 timer/døgn.

Er der nogen der har gode forslag?? jeg har i forvejen 4-5 sugemaller og et
par flying fox som ikke kan klare mængden.

Selvom jeg ikke er stolt ved tanken er Kemisk algedræber måske en
mulighed? -dræber det planterne? -nogen der har gjort sig erfaringer??

Mvh Jeppe

Fra : ole larsen

Dato : 29-01-02 17:56

Jeppe Madsen skrev i meddelelsen
<3c56a543$0$277$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>
>Selvom jeg ikke er stolt ved tanken er Kemisk algedræber måske en
>mulighed? -dræber det planterne? -nogen der har gjort sig erfaringer??

Fortæl lige lidt mere om farven ( lys,mørk-grøn) og om morfologien
sammenhængende/
tråde eller små pletter)

Ole

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 29-01-02 20:26

Algerne er mørk grønne og ligger sig som et sammenhængende tæppe på grus og
blade på planter. Er nemme at gnubbe af bladene.

Fra : ole larsen

Dato : 29-01-02 22:00

Jeppe Madsen skrev i meddelelsen
<3c56f70d$0$220$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Algerne er mørk grønne og ligger sig som et sammenhængende tæppe på grus og
>blade på planter. Er nemme at gnubbe af bladene.
Så gætter jeg på blågrønne.
Og gætter jeg rigtigt, kan du skifte vand så meget du vil - de er lige
glade.
Ingen fisk jeg kender tager dem, men mysteriesnegle gør. Ellers prøv 4 dages
_total_ mørklægning. Amerikanerne bruger erythromycin - blågrønne betragtes
som
en slags bakterier.

Ole

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 30-01-02 22:09

Jeppe Madsen wrote:

> Algerne er mørk grønne og ligger sig som et sammenhængende tæppe på grus og
> blade på planter. Er nemme at gnubbe af bladene.

Det må være blågrønne alger (canobakterier, ikke stavet rigtigt . Jeg var
plaget meget af dem i en periode. De forsvandt da jeg forsøgte at filtrere
gennem tørv. Det er da et forsøg værd.

-Peter

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 03-02-02 02:26

"Jeppe Madsen" <JeppeM@mail.tele.dk> wrote
>problemer med
> grønalger på et bart område med grus i bunden.

Stop overfodringen!
stop kemien.
jjb