Case insensitivity i If X = Y Then Z - sæt~
Fra : Peter Westh

Dato : 29-01-02 11:40

Jeg har en asp side tilknyttet en simpel access-database. Den indeholder
personlige oplysninger om de ansatte på et institut ved universitetet, altså
folk som sidder på det samme NT-netværk. Hver ansat kan klikke sig ind på
deres eget navn og rette deres egne oplysninger. Denne funktion er beskyttet
på to måder. Dels ligger den pågældende asp side i en mappe på serveren, som
kræver logon. Dette udelukker effektivt udenforstående i at få adgang. Dels
sammenholder jeg hver persons brugernavn med databasen, således at de kun
kan få lov at redigere i deres egne oplysninger. Det har jeg gjort som
følger:

StrLogon= Request.ServerVariables("LOGON_USER")

If StrLogon = rs("logon") Then

' her kommer så sidens indhold, som er en formular, det behøver jeg ikke gå
ind i

Else Response.write "<h1>Adgang nægtet!</h1>
End If

Dette system virker for så vidt fint. Når man sidder på det lokale netværk,
kan man bare klikke OK i den dialogboks som kommer op, når man søger at få
adgang til den pågældende mappe, så hentes LOGON_USER automatisk fra
windows.

Problemet er domænenavnet. LOGON_USER har formatet "domænenavn\brugernavn".
I NT er både brugernavn og domænenavn case-insensitive. Det viser sig nu, at
på nogle maskiner er domænenavnet angivet med store, i andre med små
bogstaver. Sætningen If StrLogon = rs("logon") Then er derimod
case-sensitiv. Og det betyder, at cirka halvdelen af brugerne bliver afvist,
hvis de ikke taster domænenavnent ind i hånden.

Mit spørgsmål er altså: Er der en måde, at gøre betingelsessætningen
case-insensitiv? Eller at præformattere, om
"Request.ServerVariables("LOGON_USER")" til at være enten med store eller
små bogstaver?

MVH

Peter

--
cand.mag. Peter Westh
EDB-centret, lok. 5.2.22

Fra : Jakob Andersen

Dato : 29-01-02 11:52

"Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk> wrote in message
> If StrLogon = rs("logon") Then
> [Snip caseproblemer]

If LCase(strLogon) = LCase(rs("logon")) Then
End if

--
Jakob Andersen
Er du god til ASP og mangler du et job?

Fra : Peter Westh

Dato : 29-01-02 12:22

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message
> "Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk> wrote in message
>
> If LCase(strLogon) = LCase(rs("logon")) Then
> End if

Det var præcis hvad jeg søgte, tusind tak.

MVH

Peter