VNC og router...!
Fra : CAWH

Dato : 28-01-02 21:40

Jeg har installeret VNC på min pc og vil gerne kunne styre den udefra, altså
på den anden side routeren! Hvordan sætter jeg VNC op til det ?

Jeg har et lan med adsl via router !!! Hvordan connecter jeg til VNC
servicen der kører på min pc og lytter ? + hvad med sikkerhed ?

-Casper-

Fra : Jens

Dato : 28-01-02 21:44

"CAWH" <casper_awh@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har installeret VNC på min pc og vil gerne kunne styre den udefra,
altså
> på den anden side routeren! Hvordan sætter jeg VNC op til det ?

VNC modtager som standard opkald fra en VNC viewer.

> Jeg har et lan med adsl via router !!! Hvordan connecter jeg til VNC
> servicen der kører på min pc og lytter ? + hvad med sikkerhed ?

Du skal konfigurere routeren sådan at den forwarder trafik på port 5000 til
den PC internt på dit netværk, som du har VNC kørende på.
Du kan i VNC angive password, og det er umiddelbart den eneste sikkerhed der
er.

Jens

Fra : CAWH

Dato : 28-01-02 21:52

"Jens" <jens@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den PC internt på dit netværk, som du har VNC kørende på.
> Du kan i VNC angive password, og det er umiddelbart den eneste sikkerhed

Kan jeg selv vælge en port, andet end 5000 (er der frit valg eller skal den
være over eller under noget) ?

Når jeg så evt. har sat en anden end default porten op (hvor gør man dette i
VNC ?), hvordan skriver jeg det så i VNC-vieweren på LAN'et ?

-Casper-
og tak for den hurtige respons

Fra : Jens

Dato : 28-01-02 22:09

> Kan jeg selv vælge en port, andet end 5000 (er der frit valg eller skal
den
> være over eller under noget) ?

Ja, det kan du godt. Det kan svjv. være en hvilken som helst port.

> Når jeg så evt. har sat en anden end default porten op (hvor gør man dette
> VNC ?), hvordan skriver jeg det så i VNC-vieweren på LAN'et ?

Det kan jeg ikke lige huske! Andre ?

Jens

Fra : CAWH

Dato : 28-01-02 22:17

> "CAWH" <casper_awh@REMOVEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> den
>
> Ja, det kan du godt. Det kan svjv. være en hvilken som helst port.

Hvordan vælger jeg en port under 5900 ? Jeg har prøvet mig lidt frem i
mellemtiden, men kan ikke lige finde løsningen - heller ikke hos den ellers
udemærkede side: http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/vnc/index.htm

Prøvet at skrive - (minus) osv...! Jeg kan kun få den til at sige
"5900+xxxx" hvor meget man så vil ligge til! Men har allerede en port
forwardet til min pc, men den ligger under 5900!

Så for at gentage mig selv: hvordan vælger jeg en port under 5900 ???

-Casper-

-Casper-

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 28-01-02 22:23

"CAWH" <casper_awh@REMOVEhotmail.com> wrote in message
> [...]

Man kan også bruge java-vieweren der kører på port 5800, men den skal også
bruge port 5900 til selve VNC-protokollen.

> til den PC internt på dit netværk, som du har VNC kørende på.

I min VNC-installation er det nu port 5900 den kører på som standard.

> der er.
>
> Kan jeg selv vælge en port, andet end 5000 (er der frit valg eller skal
den
> være over eller under noget) ?

Det kan du vælge i din VNC-server. Det du skriver i feltet øverst (hvis jeg
husker korrekt) skal adderes med de 5900. Og ligeledes med java-plugin'en.
Dvs. skriver du 111 bliver det til port 6011 for VNC-protokollen og 5911 for
java-plugin'en. Hvis du vil bruge vieweren i dette eksempel skal du kun
forwarde port 6011 i routeren. Men vil du bruge java plugin'et skal du også
have forwardet 5911.

> Når jeg så evt. har sat en anden end default porten op (hvor gør man dette
> VNC ?), hvordan skriver jeg det så i VNC-vieweren på LAN'et ?

Du skriver f.eks. xxx.xxx.xxx.xxx:5950 for at connecte til port 5950 på
computeren med IP xxx.xxx.xxx.xxx.

--
Jimmy Nielsen

Fra : Jens

Dato : 28-01-02 23:08

> [...]
til
> den PC internt på dit netværk, som du har VNC kørende på.

Det er selvfølgelig port 5900 og ikke 5000. Undskyld!

Jens

Fra : CAWH

Dato : 28-01-02 23:31

> "Jens" <jens@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse

> til
>
> Det er selvfølgelig port 5900 og ikke 5000. Undskyld!
>
> Jens

Hvordan vælger jeg f.eks. port 3030 ?

-Casper-

Fra : Jakob Kvistgaard Nie~

Dato : 29-01-02 08:02

> Hvordan vælger jeg f.eks. port 3030 ?
>
> -Casper-

8<-------------

Jeg mener at du skal lave en registry ændring på serveren for at få den til
at lytte på en anden port. Husk at hvis du bruger den java baserede viewer
bruger den 2 porte, std. port 59xx til vnc protokollen og 58xx til http.
Hvis du fx sætter den til at lytte på port 80, skal du i vieweren connecte
til port -5820 da 5900-5820=80
--
Mvh Jakob K. Nielsen
Systems Engineer, CCNA

-- This message was scanned using Norton Antivirus 2002 --

Fra : CAWH

Dato : 29-01-02 00:23

Well - nu har jeg fået svar på alle mine spørgsmål! Jeg vil vedlægge det
svar jeg fik på spørgsmålet, om hvordan man bruger en port over 99 og under
5900!

Mvh. Casper

To calculate the port number Casper, simply use the appropriate formula
below:

To select a port number higher than 5900:

Display Number = [desired port number] - 5900

To select a port number lower than 5900:

Display Number = [desired port number] - 5900 + 65536

So in the case where you want to use port number 3030, you will want to use
"Display number" 62666 on both the server and the client as calculated
using the second formula above:

62666 = 3030 - 5900 + 65536.

Michael

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 30-01-02 21:17

> [...]
> Jeg har installeret VNC på min pc og vil gerne kunne styre den udefra, altså
> på den anden side routeren! Hvordan sætter jeg VNC op til det ?

Se her:
<http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/>

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:

Fra : Lars kj

Dato : 30-01-02 23:33

> Se her:
> <http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/>

PÅ den måde som det er beskrevet har, så han jeg ikke få det til at virke!
Jeg kan godt få det til at virke med port 5901 og display 1, med hvis jeg
prøver med port 3030 og display 62666 så virker det ikke. Er der nogen som
kan få det til at virke? jeg vil genre have det til at virke på port 80, men
det kan jeg ikke :( Jeg har sat display number på serverne til 59716 og
skrevet IPnummer:59716 på vieweren hvad gør jeg galt?

/lars

Fra : ugilt

Dato : 31-01-02 07:47

"Lars kj" skrev d. 30-01-02 23:33 dette indlæg :

> [...]
og
> skrevet IPnummer:59716 på vieweren hvad gør jeg galt?

Når du sætter display til 59716 kører vcn po port 80, du skal derfor i
din browser skrive http://host - eller i din viewer host:-5820
Vær også opmærksom på, at hvis du bruger browser og dermed java plugin
anvender vcn to porte !!!
- der findes en patch hvor vcn så kun bruger én og samme port.
(jeg kæmper selv med at få dette proppet igennem en nat, men det er en
helt anden historie)

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars kj

Dato : 31-01-02 09:20

> [...]
> - der findes en patch hvor vcn så kun bruger én og samme port.
> (jeg kæmper selv med at få dette proppet igennem en nat, men det er en

Kanon du virker det, jeg takker. Jeg har dog ikke fået det til at virke i
browseren men det bruger jeg heller ikke så tit.

/lars

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 31-01-02 20:51

"Lars kj" <lkj@person.dk> skrev i en meddelelse news:a3aunp$dha$1@sunsite.dk...

> Kanon du virker det, jeg takker.

Jeg har nu rettet min side, så den nu skulle være korrekt.

Fra : ugilt

Dato : 19-02-02 16:02

Har du fået NAT opsætning på plads ? - jeg kæmper stadig .......

Mvh

http://www.kandu.dk/