Forskel mellem de forskellige linux-udgave~
Fra : Trexy

Dato : 28-01-02 20:59

Hvad er enligt den største forskel mellem de forskellige linux-udgaver?
(man siger jo Debian og suse er mest til servere)

Fra : Kent Friis

Dato : 28-01-02 21:03

Den Mon, 28 Jan 2002 20:58:39 +0100 skrev Trexy:
>Hvad er enligt den største forskel mellem de forskellige linux-udgaver?
>(man siger jo Debian og suse er mest til servere)

Hmm, jeg ville nu sige Debian og Slackware.

SuSE er point'n'click lige fra installationen starter (og en af de mere
brugervenlige - jeg har dog ikke sammenlignet med Mandrake).

Mvh
Kent
--
Der' ingen bånd der binder mig
ingen holder på mig, nej...

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-01-02 22:21

kfr@fleggaard.dk (Kent Friis) wrote in

> SuSE er point'n'click lige fra installationen starter (og en af
> de mere brugervenlige - jeg har dog ikke sammenlignet med
> Mandrake).

kun hvis man bruger yast 2 ;)
- yast 1 og ingen tragisk brugerflade, så er den vist lige så lidt
brugervenlig som alle de andre ;)

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Eko sum lapis
..o0(Ja, det var mig der før hed Mickey)

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-01-02 22:22

"Trexy" <kaspar@trexy.dk> wrote in message
> Hvad er enligt den største forskel mellem de forskellige linux-udgaver?
> (man siger jo Debian og suse er mest til servere)

Det er fx. pakkesystemet, udvalget at pakker og alle de små
distributions-specifikke programmer til installation, konfiguration og
vedligeholdelse.

Her i huset kører jeg Debian, og min kæreste bruger Redhat. De forskelle,
der betyder mest for mig er:

Debian har en dejlig installation, hvor der bliver spurgt om relevante ting,
hvor jeg kan komme med et præcist svar, men kun fordi jeg er tekniker. Fx:
Vil du installere Apache? [1]
Redhat spørger om underlige ting, jeg som teknikker ikke kan svare på. Fx:
Er maskinen en arbejdsstation eller en server? (Hvad er forskellen? Alle
mine maskiner har både server-egenskaber og workstation-egenskaber, hvad
skal jeg så vælge?)

I Redhat bliver der installeret en masse, uden jeg har styr på det. Meget af
det er helt fint til en almindelig workstation. Så er det der, til hvis der
skulle blive brug for det. Den slags generer mig dog voldsomt, der er Debian
dejlig.

Jeg synes Debian er noget besværlig mht. grafisk brugerflade. Jeg har prøvet
en enkelt gang, og der gav jeg faktisk op. Men jeg prøvede nu heller ikke så
hårdt, hvad skal jeg dog bruge grafisk brugerflade til, på en server?
En Redhat derimod kan man slet ikke få til at lade være, med at installere
X-ting. Det er godt nok et stykke tid siden jeg prøvede, men engang fjernede
jeg *alt* hvad jeg kunne finde af X-ting under pakke-valget. Alligevel blev
der installeret for flere hundrede mb ting og sager, som ikke kunne bruges
uden X. Argh! Det gør dog ikke noget på en arbejdsstation, hvor man
alligevel skal have X.

[1] Det bliver der ikke lige spurgt om på den måde, men der er et sted, hvor
kan sætte kryds, eller lade være. Men jeg skal selv vide at Apache er en
webserver, hvad en webserver er, og om jeg skal bruge det.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-01-02 22:33

Trexy skrev:

> Hvad er enligt den største forskel mellem de forskellige linux-udgaver?
> (man siger jo Debian og suse er mest til servere)

SuSE er fin til både skrivebordsmaskine og server. Hvis du er på udkig
efter noget brugervenligt, der - når du er blevet en haj til Linux -
også kan virke som server og generel nørd-maskine, så kan du roligt
vælge SuSE.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/