Brug ram og provoker swap, hvordan?
Fra : Leif Neland

Dato : 28-01-02 16:18

En linuxmaskine er "underlig", den vil ikke swappe til disk, men godt til en
fil, (nødløsning)

Hvordan kan jeg bruge ram, så jeg kan se, om den vil swappe?

Er der et lille program, så jeg kan sige f.ex. usemem 100M, og så bliver der
lige brugt 100MB?

(Og nej, jeg vil ikke installere X på maskinen...)

Leif

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 28-01-02 16:35

"Leif Neland" <leif@neland.dk> writes:

> [...]
>
> Hvordan kan jeg bruge ram, så jeg kan se, om den vil swappe?
>
> Er der et lille program, så jeg kan sige f.ex. usemem 100M, og så bliver der

#include <stdlib.h>
#include <unistd.h>

#define CHUNK 1000000
#define CHUNKS 1000
#define SLEEP 2
int main(int argc,
char ** argv)
{
int i, j;
char ** chunks;

chunks = malloc(CHUNKS * sizeof(char *));

for(i = 0; i < loops ; ++i){
chunks[i] = malloc(CHUNK);
}

while(1){
for(i = 0 ; i < CHUNKS; ++i){
for(j = 0; j < CHUNK ; ++j)
chunks[i][j]++;
}
sleep(SLEEP);
}
}

Så har du et program der allokerer an masse hukommelse og bruger
det. Det burde sætte kswapd på arbejde :)

--
Christian Hemmingsen

Fra : Leif Neland

Dato : 28-01-02 17:15

--
Leif Neland
Systemadministrator

"Christian Hemmingsen" <postmaster@hemmingsen.nospam.kampsax.k-net.dk> skrev
i en meddelelse news:m2elkamquw.fsf@kewl.kampsax.dtu.dk...

> #include <stdlib.h>
> #include <unistd.h>

> Så har du et program der allokerer an masse hukommelse og bruger
> det. Det burde sætte kswapd på arbejde :)

Tak for det. Der var åbenbart et eller andet galt med den oprindelige
swappartition.

Jeg har nu prøvet med både 6 swappartioner af 100M og 1 af 1.3G, og det
kører som det skal.
I øjeblikket er er allokeret 793M and counting....

Leif

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 28-01-02 17:31

"Leif Neland" <leif@neland.dk> writes:

> Tak for det. Der var åbenbart et eller andet galt med den oprindelige
> swappartition.

np

> Jeg har nu prøvet med både 6 swappartioner af 100M og 1 af 1.3G, og det
> kører som det skal.

Ja, jeg kom da vist til at skrive 1000 i stedet for 100, det
var ikke gået på min egen maskine :)

--
Christian Hemmingsen

Fra : Leif Neland

Dato : 28-01-02 21:52

"Christian Hemmingsen" <postmaster@hemmingsen.nospam.kampsax.k-net.dk> skrev
i en meddelelse news:m24rl6mo80.fsf@kewl.kampsax.dtu.dk...

> np

???

Leif

Fra : Christian Hemmingsen

Dato : 28-01-02 21:57

"Leif Neland" <leifn@neland.dk> writes:

> ???

Åh, undskyld. Det er en forkortelse for "no problem".

--
Christian Hemmingsen

Fra : Leif Neland

Dato : 28-01-02 23:37

"Christian Hemmingsen" <postmaster@hemmingsen.nospam.kampsax.k-net.dk> skrev
i en meddelelse news:m24rl6mo80.fsf@kewl.kampsax.dtu.dk...

> np

Næ. det var netop det, der var problemet.
Maskinen døde regelmæssigt pga fyldt ram, uden at den ville swappe.
Det er nu fixet med at slette swappartitionen og lave den igen, hvad der så
end var galt.

Leif

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-01-02 23:54

Leif Neland wrote:

> Næ. det var netop det, der var problemet.
> Maskinen døde regelmæssigt pga fyldt ram, uden at den ville swappe.
> Det er nu fixet med at slette swappartitionen og lave den igen, hvad
> der så end var galt.

Kan det tænkes, at den ikke var initaliseret med mkswap(8)?

Rasmus

if (getenv(EDITOR) == "vim") {karma++};