session
Fra : Liv

Dato : 28-01-02 13:06

Nu giver jeg s.. op jeg kan ikke finde ud af hvordan sessions virker,
jeg har en "login" side som sender brugere videre hvis brugernavn og
kode accepteres, på den side de sendes til vil jeg gerne byde dem
velkomme med deres brugernavn fra "login" siden, hvordan gør jeg det????

Håber der er nogle der kan hjælpe mig
Hilsen Ole F

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 28-01-02 13:23

> [...]
> på den side de sendes til vil jeg gerne byde dem
> velkomme med deres brugernavn fra "login" siden,

Når brugeren er valideret laver du følgende inden brugeren sendes
videre:

session("login") = "ok"
session("username") = username

På andre sider:

if (session("login") = "ok") then
Velkommen session("username").
else
Du er ikke logget ind.
end if

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-01-02 13:34

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> wrote in message
> session("login") = "ok"
> session("username") = username

Brug
session("login") = true
istedet for "ok"

> if (session("login") = "ok") then
> Velkommen session("username").
> else
> Du er ikke logget ind.
> end if

hmm. Tror du ikke du mener:

If session("login") Then
Response.write( "Velkommen " & session("username"))
Else
Response.write( "Du er ikke logget ind." )
End if

--
Jakob Andersen
Er du god til ASP og mangler du et job?

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 28-01-02 15:10

> If session("login") Then
> Response.write( "Velkommen " & session("username"))
> Else
> Response.write( "Du er ikke logget ind." )
> End if

Jo, selvfølgelig.

Fra : Ofuttrup

Dato : 28-01-02 15:30

Tak for hjælpen, indtil videre jeg har lige et spørgsmål til!
hvordan/hvor kan jeg se om brugeren er valideret?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 28-01-02 15:52

"Ofuttrup" <ofuttrup@hotmail.com> wrote in message
> Tak for hjælpen, indtil videre jeg har lige et spørgsmål til!
> hvordan/hvor kan jeg se om brugeren er valideret?

Vi tager det lige helt forfra, lad os sige at du har en tabel i din database
med brugerne sådan her:

(tblBrugere)
Brugernavn | Password
------------------------
Jakob | fisk
Oluf | Inventarland

Så når en bruger logger ind henter du informationerne fra formfelterne og
tjekker om de findes i databasen sådan her:

<%
Dim brugernavn, password
If Len(Password) > 0 Then
brugernavn = Replace(Request.Form("Brugernavn"),"'","''")
Else
brugernavn = ""
End if

If Len( password ) > 0 Then
password = Replace(Request.Form("Password"),"'","''")
Else
password = ""
End if

Dim objConn, objRS
Set objConn = Server.Createobject("ADODB.Connection")
objConn.Connectionstring = "DIN CONNECTIONSTRING HER"
objConn.Open

Set objRS = objConn.Execute("SELECT brugernavn FROM tblBrugere WHERE
brugernavn = '" & brugernavn & "' AND password = '" & password & "'")
If objRS.BOF Then
Response.write( "Du har indtastet et forkert password eller brugernavn")
Else
Session("Brugernavn") = objRS("brugernavn")
Response.redirect("/startside.asp") 'Her smider vi brugeren der er
logget ind hen til startsiden
End if

Set objRS = Nothing
objConn.Close
Set objConn = Nothing
%>

På alle sider hvor du vil tjekke om brugerne er logget ind tilføjer du så
følgende i toppen:
<%
If Not Len(Session("Brugernavn")) > 0 Then
Response.redirect("/loginside.asp")
End if
%>

Og hvis du på noget tidspunkt får brug for at udskrive brugernavnet kan du
gøre sådan her:

<%= Session("Brugernavn") %>

Fra : kim Bach Petersen

Dato : 29-01-02 17:17

Det er rigtigt fint - nu har jeg fået dette og et par lignende scripts til
at virke, men kan man ikke få det til at kende forskel på store og små
bogstaver?

Kim

PS: Jakob Andersen: Undskyld, ved et uheld fik jeg mailet til dig istedet
for at poste her... - ups

Fra : Jakob Andersen

Dato : 29-01-02 18:30

"kim Bach Petersen" <kim@kensho.dk> wrote in message
> Det er rigtigt fint - nu har jeg fået dette og et par lignende scripts til
> at virke, men kan man ikke få det til at kende forskel på store og små
> bogstaver?

Det kender da forskel på store og små bogstaver?

> PS: Jakob Andersen: Undskyld, ved et uheld fik jeg mailet til dig istedet
> for at poste her... - ups

Det overlever jeg nok

Fra : kim Bach Petersen

Dato : 29-01-02 22:29

"Jakob Andersen" skrev:

> Det kender da forskel på store og små bogstaver?

?! Det kan jeg nu ikke få det til trods en del eksperimenter...

I min søgning på eksempler fandt jeg et tilsvarende script på

http://activedeveloper.dk/locator.asp?guid=001000000088,

som lider af samme skavank: det skelner ikke mellem små og store bogstaver.

Hvis jeg laver rutinen uden database-opkald - og altså sammenligner direkte
med to tekststrenge (fx som på
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion12.asp#password) - er der ingen
problemer med at kende forskel, så det er åbenbart her, det går galt.

Kim

Fra : kim Bach Petersen

Dato : 30-01-02 23:45

Nedenstående lille kodestump blev den simple løsning på problemet med
store/små bogstaver.

set objRS=objConn.Execute("SELECT Username, Password FROM Users WHERE
Username = '" & brugernavn & "'AND Password = '" & adgangskode & "'")
if objRS.BOF or objRS.EOF then
Response.redirect("login5.asp") ' retur
else if objRS("Username")=brugernavn and objRS("Password")=adgangskode then
Response.write("Velkommen " & brugernavn & "!") 'sig pænt goddag til
brugeren
else

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 28-01-02 13:26

> [...]
> kode accepteres, på den side de sendes til vil jeg gerne byde dem
> velkomme med deres brugernavn fra "login" siden, hvordan gør jeg det????

Jeg går ud fra at du har brugernavnene i en database eller noget...

når det er verificeret at de godt må logge ind kan du smide deres brugernavn
i en session fx.

<%

Session("brugernavn") = rs("brugernavn")
%>

Så kan du på de sider du gerne vil byde ham velkommen på, skrive:

<%
Response.Write "Velkommen " & Session("brugernavn") & ".<br> Håber du får
det fedt herinde "
%>

Så vil det virke

Sessions er såmænd meget enkle at have med at gøre..

Når data skal lægges i dem gøres det:

Session("variabel") = "værdi"

når det så skal ud igen er det simpelthen bare at skrive

Session("variabel")

mvh. Henrik

Fra : Ofuttrup

Dato : 28-01-02 15:41

"Henrik Hejbøl Jensen" <henrik@hejboel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når data skal lægges i dem gøres det:
>

> Session("variabel") = "værdi"
>
> når det så skal ud igen er det simpelthen bare at skrive

Spørgsmål: når du skriver: Session("brugernavn") = rs("brugernavn") er jeg
ikke sikker på om teksten ska repræsenter navnet på feltet i min db, eller
titlen på det indput felt der skrives i
jeg håber ikke jeg har formuleret mit spørgsmål for kludret

Hilsen Ole futtrup

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 28-01-02 15:50

> [...]
> titlen på det indput felt der skrives i
> jeg håber ikke jeg har formuleret mit spørgsmål for kludret

Det er såmænd ligegyldigt... når der står Session("brugernavn") kunne der
ligesågodt stå Session("hest") det er op til dig selv hvad der skal stå der.

Det der skal stå bagefter "=" er den værdi du gerne vil have derind. nu
havde jeg lige brugt en database-værdi som eksempel. (rs=RecordSet) men det
kan være alt

hvis du vil have det der kommer fra dit inputfelt kan du jo bare skrive
noget ala

Session("brugernavn") = Request.Form("feltBrugernavn") '(Hvor feltbrugernavn
er navnet på inputfeltet )

Men du kan skrive alt bagefter "=" både variabler, tekststrenge, tal... hvad
du lyster

Håber du forstår, ellers så skriv endelig igen

Fra : Ofuttrup

Dato : 28-01-02 19:36

Tak for hjælpen "im up and running" jeg har iøvrigt fundet en extention til
ultra dev. der automatisere "session renaming" processen.

hilsen Ole Futtrup