Cisco VPN 3005 vs. Safepipe 3030?
Fra : Søren Birkholm Madse~

Dato : 28-01-02 11:04

Hej

Er der nogen her i gruppen der har erfaring med subj.

Her i firmaet har vi tænkt på at bestille en Safepipe 3030, men er nu
begyndt at overveje en Cisco 3005 i stedet. Så jeg vil meget gerne høre lidt
om virkelighedens erferinger om disse produkter.

Samt hvor stabile er Cisco's software VPN klienter i forhold til Eicon's?
Mine forløløbige erfaringer med Eicon's software VPN klienter er i øvrigt
ikke særligt godt.

Pft.

Mvh
Søren B. Madsen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 28-01-02 11:19

On Mon, 28 Jan 2002 11:03:43 +0100, "Søren Birkholm Madsen"
<sbm@boga.dk> wrote:

> Er der nogen her i gruppen der har erfaring med subj.

Jeg har erfaring med 3005, men ikke SafePipe.

> Samt hvor stabile er Cisco's software VPN klienter i forhold til Eicon's?

Det er min erfaring, at Cisco VPN3000-serie fungerer rigtig godt.
Det er fint at administrere, det kan konfigureres ca. så sikkert
og restriktivt som man måtte ønske, og stabiliteten er god.

I forhold til Eicon? I don't know.

-A

Fra : Arne Keller

Dato : 28-01-02 16:35

<sbm@boga.dk> wrote:

>Hej
>
>Er der nogen her i gruppen der har erfaring med subj.

Ja sikkert, men ikke jeg

>Her i firmaet har vi tænkt på at bestille en Safepipe 3030, men er nu
>begyndt at overveje en Cisco 3005 i stedet. Så jeg vil meget gerne høre lidt
>om virkelighedens erferinger om disse produkter.

Der findes mange andre på markedet.
Har du undersøgt markedet lidt bredere ?

>Samt hvor stabile er Cisco's software VPN klienter i forhold til Eicon's?
>Mine forløløbige erfaringer med Eicon's software VPN klienter er i øvrigt
>ikke særligt godt.

Funktionaliteten er også vigtig.
Den klientsoftware jeg anvender kan f.eks sikre at jeg ikke har andre
sesioner end VPN åben når denne bruges.
Den sikre også at administratoren centralt kan styre sikkerheden på
min PC og f.eks sende ny key til mig, så jeg ikke selv behøver at
indtaste den og derfor ikke kender den.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-01-02 10:41

On Mon, 28 Jan 2002 15:35:11 GMT, arne@kellernet.org (Arne
Keller) wrote:

> Den klientsoftware jeg anvender kan f.eks sikre at jeg ikke har andre
> sesioner end VPN åben når denne bruges.

Det kan man også med Ciscos VPN-klient. Administratoren kan
vælge, at man kun har adgang til trafik via tunnelen, eller til
lokalt LAN + tunnelen, eller til hvad som helst inkl. tunnelen.
Desuden kan man vælge at force brug af en lokal firewall på
klienten.

> Den sikre også at administratoren centralt kan styre sikkerheden på
> min PC og f.eks sende ny key til mig, så jeg ikke selv behøver at
> indtaste den og derfor ikke kender den.

Automatisk distribution af preshared keys er et kedeligt hack.
Hvis man man ikke synes sikkerheden i preshared keys er god nok,
så kan man anvende certifikater eller two-factor authentication.

-A