Kabinetblæser - hvor vigtigt er det sammen~
Fra : Dalle

Dato : 28-01-02 09:51

Hej

Jeg har en pc med en Silverado køler i, den burde kunne køre med 6v og
stadig køle godt, men jeg er nød til at have den på 12 v og så larmer den
jo.
Hvis jeg nu køber en kabinetblæser - vil jeg så kunne sætte min Silverado
ned på 6v ??

Men vil en ny kabinetblæser larme så meget, at jeg ligeså godt kan have min
Silverado på 12v og leve med larmen.

Hvor monterer man egentlig sådan en - et sted på bundkortet eller ?????

Mvh
Dan

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 28-01-02 10:10

> [...]
> jo.
> Hvis jeg nu køber en kabinetblæser - vil jeg så kunne sætte min Silverado

Tjah det vil kun et forsøg kunne vise.

> Men vil en ny kabinetblæser larme så meget, at jeg ligeså godt kan have
min
> Silverado på 12v og leve med larmen.

Nu findes der forskellige typer blæsere, med deraf følgende forskellige
støjniveauer. De støjsvage roterer generelt langsommere end de støjende og
flytter dermed også mindre luft, men som kabinetblæser vil jeg mene at du
nemt finder en støjsvag type der dækker behovet. Vælg dog en type med stor
diameter, da dette giver mere luft pr omdrejning af møllen.
Se evt hos webconsult eller studiedata, de plejer at have støjsvage typer.

> Hvor monterer man egentlig sådan en - et sted på bundkortet eller ?????

Den mekaniske montering er vist ganske ligetil. Blæserens opgave er at
forbedre luftstrømmen igennem kabinettet.

Så når din strømforsyning suger luft ud af kabinettet vil det være oplagt at
lade den ekstra kabinetblæser puste luft ind i kabinettet.

For at få luftstrømmen til at have indflydelse på kølingen af din processor
skal den selvfælgelig gå hen over processoren. Dette opnår du typisk ved at
montere den ekstra kabinetblæser nederst i fronten af kabinettet. Husk at
vende den så den puster luft ind i kabinettet. Luftretningen er normalt
angivet med en pil på blæseren.

Den elektriske montering kan foretages på bundkortet, men dette kræver
selvfølgeligat du køber blæseren med et stik der passer på det enstra
blæserstik (hvis der er et sådan) på dit bundkort. Med den rette blæser kan
du så overvåge blæserens rotationshastighed.

En anden løsning er at montere den på et af de ledige strømudtag fra
strømforsyningen. Her kan du i øvrigt vælge mellem spændinger på 12V, 7V og
5V, hvilket så giver dig tre faste hastigheder at vælge imellem.

Claus