Hovedtelefoner/højttalere - hvad skal man ~
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-01-02 21:25

Nu har jeg lige anskaffet mig et godt lydkort (SB Audigy), og
synes det virker ret imponerende. Så jeg overvejer nu hvad
jeg skal gøre m.h.t. højtalere.

Jeg har p.t. nogle billige Zigma AM105 højtalere med
en udgangseffekt på 4.5 Watt. Disse giver en rimelig
fornuftig lydkvalitet i forhold til størrelsen.

Generelt foretrækker jeg højtalere fremfor hovedtelefoner,
og ved ikke hvor meget ekstra lydeffekt de giver.

Men, mit lydkort understøtter jo 5+1 højttalere. Hvor
meget giver det i lyd ? Det er vel kun ved spil det har
betydning. Og hvordan placerer man typisk de bagerste
højtalere ?

Hvordan er kvaliteten af disse computerhøjtalere med
indbygget forstærker sammenlignet med f.eks. almindelige
surround satellit højtalere ?

Jeg har i forvejen DVD afspiller/surround i stuen, og
regner ikke med at skulle bruge computeren til DVD afspilning.
Og DVD ser ringe ud på den. Man kan rigtigt se MPEG komprimerings-
artifacts. Men det er vel prisen man betaler med en god skærm :(

Fra : René Jensen

Dato : 28-01-02 01:47

"Povl H. Pedersen" wrote:
> [...]
>
> Generelt foretrækker jeg højtalere fremfor hovedtelefoner,
> og ved ikke hvor meget ekstra lydeffekt de giver.

Højtalere vs. hørebøffer har begge deres fordele og ulemper, men
afhænger også meget af personlig smag. Personligt bruger jeg selv
højtalere til Winamp og daglig brug af min computer, men sårh snart jeg
spiller plejer jeg at bruge hørebøffer, specielt hvis det er FPS spil,
fordi jeg synes at lydsepereringen er mere suveræn med hovedbøffer.

> Men, mit lydkort understøtter jo 5+1 højttalere. Hvor
> meget giver det i lyd ? Det er vel kun ved spil det har
> betydning. Og hvordan placerer man typisk de bagerste
> højtalere ?

Jeg ved ikke hvor meget mere lyd de ville give fremfor et alm. sæt
computer-højtalere (to stk.) af samme mærke ... den store forskel ligger
vel mest i lydseperationen, da du har fire satellit-højtalere placeret i
hvert sit hjørne, en center højtaler placerede lige i front og en
sub-woofer til at genskabe de lave frekvenser.
Nogle folk kan ikke leve uden deres 5.1 højtaleresæt, mens andre (som
mig) foretrækker hørebøffer.
Det bedste er at du prøvekøre højtalerne i funktion til de daglige
situationer, som du benytter din computer til. På baggrund af en
prøvetid på en ugestid, så ville du sikkert være mere afklaret om
hvorvidt du skal investere i et par 5.1 højtalersæt til computeren eller
ej. -Prøv evt. at snakke med HiFi-Klubben, om at låne et par multimedie
højtalere fra Boston Ascoutics, de spiller sindsygt godt i forhold til
det relativ lille størrelse, og subwooferen kan virkelig smadre
igennem(!!!).

> Hvordan er kvaliteten af disse computerhøjtalere med
> indbygget forstærker sammenlignet med f.eks. almindelige
> surround satellit højtalere ?

Det kommer an på hvilket sæt multimedia højtalere du agter at købe ...
Boston Ascoutics laver en serie multimedia højtalere til computeren, som
IMO er af høj lydkvalitet - desuden laver de også meget repekterede
højtalere produkter til hjemmet og bilen.

> [...]
> Og DVD ser ringe ud på den. Man kan rigtigt se MPEG komprimerings-
> artifacts. Men det er vel prisen man betaler med en god skærm :(

Artifacts i DVD afspillingen på computer har *INTET* med skærmens
kvalitet at gøre. Det afhænger af grafikkortet, som i mange tilfælde har
en form for accellerede MPEG dekomprimering (så længe vi talere om nyere
grafikkort). Ønsker du virkeligt at bruge DVD på computeren, vil man
derfor kunne opnå en rigtigt god billedekvalitet ved brug af et Matrox
Millennium G450/G550 kort eller et Hollywood Plus kort (som er et slags
add-on kort, der installeres ved siden af grafikkortet). -Endvidere har
GeForce256 (og formodenligt også dens efterkommere) baserede kort også
MPEG accellerede dekomprimering - nogle mener at implementeringen af
MPEG dekodning er dårligere og med flere artifacts end førnævnte kort.
Personligt synes jeg ikke at kunne ane det store forskel på
billedkvaliteten mellem GeForce256 og Matrox Millennium G450 kortene.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-01-02 18:06

On Mon, 28 Jan 2002 01:47:20 +0100,
René Jensen <rene.jensen@adslhome.dk> wrote:

> [...]
> sub-woofer til at genskabe de lave frekvenser.
> Nogle folk kan ikke leve uden deres 5.1 højtaleresæt, mens andre (som

Men der er et stigende antal spil som understøtter EAX, og
som giver 3D lyd. Her kunne jeg forestille mig at 4.1 / 5.1
ville være en fordel.

> [...]
> højtalere fra Boston Ascoutics, de spiller sindsygt godt i forhold til
> det relativ lille størrelse, og subwooferen kan virkelig smadre

Kunne ikke lige finde nogen på deres website. Hvad prisleje
taler viom ?

> [...]
> IMO er af høj lydkvalitet - desuden laver de også meget repekterede
> højtalere produkter til hjemmet og bilen.

Jeg har set anmeldelser hvor Altec Lansing ATP5 vinder over
langt dyrere Boston Acoustics. Og hvis vi taler en sådan
lydkvalitet, så er det vel OK.

> [...]
> Personligt synes jeg ikke at kunne ane det store forskel på
> billedkvaliteten mellem GeForce256 og Matrox Millennium G450 kortene.

Jeg har en OK maskine, og et GF2ti kort. Så mit problem er ikke
at det hakker eller lignende. Mit problem er MPEGs tabsgivende
komprimering.

F.eks. vil en lampe der lyser på en hvid væg, og går over i gråtoner
ofte have grå ringe / banding omkring sig. Der er ligeledes problemer
med det grønne vand i "Das Boot". Der er altså en del steder hvor jeg
på computeren synes at MPEG komprimeringen sokker for meget. Den lave
kvalitet at selv et godt TV slører dette.

DVD er selvfølgelig bedre end VHS video, men det har altså problemer.

Fra : René Jensen

Dato : 28-01-02 20:59

"Povl H. Pedersen" wrote:
> Men der er et stigende antal spil som understøtter EAX, og
> som giver 3D lyd. Her kunne jeg forestille mig at 4.1 / 5.1
> ville være en fordel.

IMO er EAX til grin. -Det er muligt at EAX 3.0 som kun findes på Audigy
kortet indtil videre er skridt henimod Vortex2 chippen.

> Kunne ikke lige finde nogen på deres website. Hvad prisleje
> taler viom ?

HiFi-Klubben: http://www.hifiklubben.dk/
Boston Ascoutics: http://www.bostonacoustics.com/

Prisleje ligger mellem 1.000,- og 5.000,- (hvis jeg husker korrekt, for
HiFi-Klubben har fået nyt design, så det ser ikke ud til at de har fået
deres PC højtaler sektion op og køre...)

> Jeg har en OK maskine, og et GF2ti kort. Så mit problem er ikke
> at det hakker eller lignende. Mit problem er MPEGs tabsgivende
> komprimering.

Ja, og som jeg nævnte i tidligere indlæg, så er der nogle folk som
oplever en dårligere billedkvalitet fra DVD afspilning på GeForce
baserede grafikkort. -Det er ikke noget jeg kan gøre noget ved andet end
at nævne at der efter sigende ikke skulle være problemer med Matrox
Millennium G450 og Hollowood Plus kortene.