Prøver igen/guldfisk.
Fra : Christophersen

Dato : 27-01-02 21:16

Da ingen har svaret på mit tidligere indlæg, så prøve jeg lige igen....

Hej alle.

Jeg håber at I kan hjælpe mig - eller rettere sagt en af mine venner, som
netop har købt hus, hvor der ude i haven er en udendørs havedam med guldfisk
i.

Hvordan skal disse guldfisk passes? - hvad slags mad skal de have og skal
vandet skiftes o.s.v?

Er der specielle ting som der skal tages hensyn til her om vinteren?

Er der et sted på nettet, hvor der findes seriøs information om pasning m.v.
af guldfisk???

På forhånd tak for hjælpen.

mvh

Jesper

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 27-01-02 21:48

Ved en hurtig søgning på google fandt jeg

http://www.sitecenter.dk/benn_jette/fodring/

http://watergarden.com/index.php

der skulle vist være de basale ting, men hvad med at købe en bog om emnet?

Mvh Tina

Fra : K+K

Dato : 28-01-02 10:36

Hej Jesper.
Jeg svarede ikke på dit sidste indlæg, da jeg regnede med, at du ville få en
masse henvendelser. Jeg har selv haft guldfiskebassin på ca 8000 l. I
starten fodrede jeg med guldfiskeflydepiller, men det holdt jeg op med efter
ca. tre måneder, da der efterhånden var kommet så mange alger i at jeg måtte
tynde ud i det. Siden fodrede jeg slet ikke, da jeg erfarede at fiskene
levede fuldt ud lige så godt af disse alger. Det viste sig også at ynglen
trivedes godt af algerne, både som foder og som gemmested. Sørg altid for at
der er et rigt planteliv i bassinet, så fisken har et sted at gemme sig for
hejren og solen. Hejren kan du også holde væk med en kunstig hejre, (egen
erfaring) da hejrer ikke fisker samme sted. Med hensyn til vandskift, så
klarer moder natur denne del af opgaven med lidt regnvejr i ny og næ.
Overvintring kan sagtens foregå i bassinet, hvis det er minimum 90 cm. dybt
på det dybeste sted. Blot er det en god ide at have et springvand kørende
med vinterdyse, så der hul i isen, men det er ikke en betingelse, da
guldfisk går i en form for dvale når vandet bliver for koldt, hvilket
bevirker at de næsten ikke bruger ilt. Jeg håber du kan bruge min beskedne
erfaring til noget positivt.
Hilsner Kim og Kaja.
Christophersen <christop@post1.dknet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c54603f$0$13997$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...