elforbrug på akv.
Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 27-01-02 19:07

Hej

Jeg har sidet og funderet lidt over hvad mie akv. egentligt bruger i strøm
(penge) i forhold til feks comp og vaskemaskine. er der nogen af jer der ved
hvordan jeg kan finde frem til elforbruget /penge jeg bruger på støm. Jeg
kan jo læse på varmelegme etc hvor mange w de bruger men energislugeren er
vel egentligt belysningen. er der nogen der har regnet lidt på det?

Mvh Tina

Fra : Kim Jensen

Dato : 27-01-02 19:25

Hej,

Dit varmelegme kører nok ikke hele tiden, så du skal nok beregne den
gennemsnitlige "driftstid" udfra temperaturen. Jeg regnede selv på mit 325
liters og nåede frem til, at varmelegmerne bruger 1,8 Kwh i døgnet. Dertil
kommer 2x36 watts lysstofrør (ca. 0,85 Kwh) og 25W til spandpumpen (0,6
Kwh). Alt i alt omkring 4 kroner i døgnet.

Mvh. Kim Jensen

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 27-01-02 19:47

Ja det nåede jeg også selv frem til vha. elspareforndens beregninger på et
100 L akv. Men det er langt fra hvad min kæreste bruger på comp

Mvh tina

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-02 20:47

"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> skrev ..

> [...]
> kan jo læse på varmelegme etc hvor mange w de bruger men energislugeren er
> vel egentligt belysningen. er der nogen der har regnet lidt på det?

Hvis du regner på det må det være med en del gætteri, særligt omkring
varmelegemets forbrug. Den nemmeste måde at finde ud af det på, er at
montere en el-måler på ledningen i en periode eksempelvis 14 dage.

El-målere kan købes til ca. 150-200 kr. Mange forsyningsselkaber låner dem
gratis ud.

/NØ

Fra : Robert Marcussen

Dato : 30-01-02 19:55

"NØ" <noe snabel-a nielsoestergaard punktum dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> montere en el-måler på ledningen i en periode eksempelvis 14 dage.
>
> El-målere kan købes til ca. 150-200 kr. Mange forsyningsselkaber låner dem

Jeg har for et par dage siden lånt en el-måler (efter en lidt volsom
efterregning), og blev meget chokeret.

Pumpen bruger det antal watt som står på den, men armaturet sluger virkelig
meget. Jeg har 2 x 18 watt i, og måleren viste at der var et forbrug på 185
watt. Jeg har desuden et armatur med et enkelt 18 watt rør, og her var
forbruget 92 watt. Hvordan kan dette lade sig gøre? Sidder der en spole
eller noget i den stil inde i armaturet som bare sluger eller hva'?

Jeg troede ikke på det i starten, men jeg har tjekket en alm.25 watt pære
samt akvariepumpen, og her er forbruget hvad det burde.

(185 + 92) * 10 timer * 365 dage = 1.011 kwh * 1,67 = 1.688 kr. pr år. (det
synes jeg er rimelig dyrt, men hva' gør man ikke

Fra : René Krogh

Dato : 30-01-02 21:14

Robert Marcussen wrote in message ...
> [...]

>forbruget 92 watt. Hvordan kan dette lade sig gøre? Sidder der en spole
>eller noget i den stil inde i armaturet som bare sluger eller hva'?

Der sidder en spole, som sluger en del strøm. Prøv evt at mærke på spolen,
og gæt hvor meget stræm, der skal til for at skabe den varme, den udvikler.

Effekten på de 18 watt, gælder alene for røret. Hertil skal du lægge den
effekt der afvikles i spolen. Jeg vil skyde på an man skal lægge 25% oveni
til spolen.

>Jeg troede ikke på det i starten, men jeg har tjekket en alm.25 watt pære
>samt akvariepumpen, og her er forbruget hvad det burde.

185 watt for en armatur på ialt 36 watt lyder meget i overkanten. Du bør
prøve en anden el måler, da spoler laver en faseforskydning af effekten, og
dette kan meget let drille en billig el-måler.

Et hurtig kig på min elmåler viser 180 watt, hvoraf pumperne tager de 40
watt. Dvs. 140 watt til armaturet på 2 x 56 watt -> ialt ca 30 watt til
spolen.

>(185 + 92) * 10 timer * 365 dage = 1.011 kwh * 1,67 = 1.688 kr. pr år. (det
>synes jeg er rimelig dyrt, men hva' gør man ikke

Prøv en anden elmåler, og hvis målingerne stadig viser så stort forbrug,
burde der være god økonomi i at skifte armaturerne.

mvh
René Krogh

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 30-01-02 23:51

> [...]
og
> dette kan meget let drille en billig el-måler.

Hvis du har den kondensator på som der skal være, modvirker den fase
forskydningen fra spolen, så din cosinus phi bliver max 0.95 (mener jeg
værdien er)

> [...]
> >
> Prøv en anden elmåler, og hvis målingerne stadig viser så stort forbrug,
> burde der være god økonomi i at skifte armaturerne.

Det er skide dyrt at have akvarie ingen tvivl om det.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : René Krogh

Dato : 31-01-02 00:21

Soren 'Disky' Reinke wrote in message
<3c587883$0$222$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Hvis du har den kondensator på som der skal være, modvirker den fase
>forskydningen fra spolen, så din cosinus phi bliver max 0.95 (mener jeg
>værdien er)

Du har fuldstendig ret, men jeg tror akvastabil folkene har glemt at læse på
lektien. I følge min billige måler, ligger min på 0.48 for mit efektline
armatur.

Det har ingen betydning på elregningen for privat personer, men det skulle
nok kunne give misvisning på et måleapperat, der ikke tager højde for det.

Slutter her inden vi bliver for nørdede

mvh
René Krogh