Passiv køling
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 27-01-02 12:56

Jeg har en 400 MHz K6-2 og grafikkortet er et ASUS TNT-3400. Begge har en
blæser som larmer. Da maskinen er tænkt som en 24 timers server, overvejer
muligheden af at "konvertere" begge blæsere til passiv køling.

Er der nogen som har erfaring med dette (kan lade sig gøre, pas på med, køb
køler her, sæt fast således osv. osv.) gerne på "mit" udstyr ?

Jørn

Fra : Villy Jensen

Dato : 27-01-02 13:46

> [...]

køb
> køler her, sæt fast således osv. osv.) gerne på "mit" udstyr ?

Hvad med bare et skod-grafikkort uden ventillatorbehov, '3D-acceleration'
og alt det fine, til din server?

Ellers:
Flyt din CPU-køleprofil over på GPU'en og skaf en brugt T-bird-køleprofil
til CPU'en. Efter 1-2-5-10-60 minutters drift må du føle om det er
nødvendigt med ventillator nær køleprofilerne.

Montér evt. 1-2 STORE ventillatorer som på
http://www.tweakmax.com/html/fanmod/fanmod-3.cfm

Mere inspiration på følgende links:

http://www.uplands.org/etimago/cpu_ducting.html

http://www.dhd.dk/computer/koeling.htm

http://www.vr-zone.com/guides/a7m266/ - se grafikkortventillator!

http://www.rage3d.com/radeon/cooling/

Pas på Blue Orb! http://www.overclockers.com/tips465/

Hvad med harddisken, når du er i gang:

http://www.studiedata.dk/group.asp?group=130

http://www.dhh.subnet.dk/Computer/7.jpg
(kan laves med underbukseelerstikker eller
bagage-stropper efter behag og dimensionering)

http://home9.inet.tele.dk/jensep/

7V-tricket: http://hjem.get2net.dk/villy/7v_trick/

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 27-01-02 19:55

Villy Jensen <vje@get2net.dk> skrev i en

> køb

> køb
>

> Hvad med bare et skod-grafikkort uden ventillatorbehov, '3D-acceleration'
> og alt det fine, til din server?

Jeg har valgt dette kort, fordi der er TV-out, og jeg har planer om at bruge
tvout til TV, og lydkort out til stereoen - så har jeg jukebox den vej
(bruger i dag min "workstation til dette). Til 250,- var det den billigste
løsning jeg kunne komme i tanke om.

> [...]
> nødvendigt med ventillator nær køleprofilerne.
>
> Montér evt. 1-2 STORE ventillatorer som på

Jeg har en Seagate Barracuda som er meget stille (stille nok, tror/håber
jeg) ellers må jeg prøve med et par post elastikker i et 5 1/2" slot.

> [...]
>
> http://www.dhh.subnet.dk/Computer/7.jpg
> (kan laves med underbukseelerstikker eller
> bagage-stropper efter behag og dimensionering)

Jeg tror jeg gemmer dit svar - der er s... mange gode links - takker !!

Jørn

Fra : Dennis Schafroth

Dato : 27-01-02 15:56

"Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk> wrote in message
> Jeg har en 400 MHz K6-2 og grafikkortet er et ASUS TNT-3400. Begge har en
> blæser som larmer. Da maskinen er tænkt som en 24 timers server, overvejer
> muligheden af at "konvertere" begge blæsere til passiv køling.

Jeg har selv slukket for min blæser på ASUS TNT-3400 for 1½ år siden uden
problemer.

Jeg har også slukket for begge CPU blæsere til 2x 350 MHz (overklokket på
FSB til 112 MHz) dvs 392 MHz: der har endnu ikke været noget. Men jeg kender
ikke til K6 processeren.

> Er der nogen som har erfaring med dette (kan lade sig gøre, pas på med,
køb
> køler her, sæt fast således osv. osv.) gerne på "mit" udstyr ?
>
> Jørn

Dennis

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 27-01-02 19:52

Dennis Schafroth <dennis@_schafroth.com> skrev i en

> "Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk> wrote in message
>
> Jeg har selv slukket for min blæser på ASUS TNT-3400 for 1½ år siden uden
> problemer.

Bruger du 3D grafik eller bare "dos-mode" ?

> Jeg har også slukket for begge CPU blæsere til 2x 350 MHz (overklokket på
> FSB til 112 MHz) dvs 392 MHz: der har endnu ikke været noget. Men jeg
kender
> ikke til K6 processeren.

Jeg gætter på at dine CPU'er er Intel'er ?

Jørn

Fra : Dennis Schafroth

Dato : 28-01-02 21:17

> Bruger du 3D grafik eller bare "dos-mode" ?

Meget sjældent 3D, noget Windows NT/2000 men mest Linux med X Windows dvs
grafisk.

> kender
>

> Jeg gætter på at dine CPU'er er Intel'er ?

Ja det smuttede: PII'er.

Jeg har også slukket for strømforsyningen blæser. Efter at jeg har skifte en
IBM disk ud med en barracuda IV, kan den være uden låg uden at jeg hører
den. Den er uder min loftsseng.

> Jørn

Dennis

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-02 18:02

"Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
køb
> køler her, sæt fast således osv. osv.) gerne på "mit" udstyr ?

Jeg har (indtil videre) med held sat en cpukøler på en K6-2 400 ned til 7
volt. K6-2 cpu'er BLIVER voldsomt varme, så jeg anser det for overvejende
sandsynligt, at du brænder din K6-2 cpu af, hvis du ikke køler den aktivt.
Støjreduktionen med 7-volts-tricket er særdeles stor! Dit grafikkort kan
sikkert godt køre uden køler (særligt når du netop IKKE 3d-belaster det) -
men hvorfor pokker dog spilde det i en server. Smidt (som nævnt andetsted i
tråden) en billigt "ikke-3d"-kort i, istedet.

/Chr

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 27-01-02 19:51

Christian Mygind <mygind(a)c.dk> skrev i en

> [...]
> sandsynligt, at du brænder din K6-2 cpu af, hvis du ikke køler den aktivt.

I hvor lang tid har du kørt med 7 volt ?
Kører den 24 timer eller kun efter behov ?

> Støjreduktionen med 7-volts-tricket er særdeles stor! Dit grafikkort kan
> sikkert godt køre uden køler (særligt når du netop IKKE 3d-belaster det) -

Jeg kører lidt X (under Linux) - men det er vel kun 2D - jeg havde selv
tænkt på en større køler

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-02 20:52

"Jørn Hundebøll" <xven@netbruger.dk> skrev i en meddelelse

> I hvor lang tid har du kørt med 7 volt ?
> Kører den 24 timer eller kun efter behov ?

Aldrig server-"tjeneste". Den har kørt i et par måneder eller 4 - og aldrig
længere end 12 timer. Jeg har dog pudset et program på den, der måler temp.
hele tiden. Den bliver aldrig kritisk - heller ikke når den stresses.

/Chr