RedHat på slæbbar
Fra : Niels Bachmann

Dato : 27-01-02 12:31

Hej Gruppe

Jeg har installeret en RedHat 6.2, kernel 2.4.17, på en bærbar med pcmcia
netkort.

Den skal køre www, ftp telnet og Oracle 8i dbase.
Der er ingen problemer med at nå www (port 7777) udefra, men telnet og ftp,
tager rigtig lang tid.
Ftp klienten skriver socket connected, og standser, som om den venter på en
timeout. Det samme med telnet.
Når man er kommet ind er der ingen problemer.

Nogen forslag til hvad årsagen kan være? Der er ingen firewall på.
forbindelsen er en Tiscali ADSL med cisco 677 (192.168.1.1) og pc
192.168.1.2.
Cisco'en natter alt til default 192.168.1.2. <set nat entry add
192.168.1.2>.

MVH/ Niels Bachmann

--
"Mandrake.... Have you ever seen a 'commie drink a glass of water?"

http://www.precious.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 27-01-02 12:37

Niels Bachmann skrev:

> Jeg har installeret en RedHat 6.2

Hvorfor ikke Red Hat Linux 7.2? Du sparer dig selv for en masse
problemer ved at vælge den nyeste version.

> Der er ingen problemer med at nå www (port 7777) udefra, men telnet og
> ftp, tager rigtig lang tid.
> Ftp klienten skriver socket connected, og standser, som om den venter
> på en timeout. Det samme med telnet.

Det er sandsynligvis fordi, telnet- og FTP-serverne forsøger at finde
domænenavnet på din IP-adresse. Det kan du muligvis slå fra. Hvis ikke
du kan, må du enten finde dig i det eller finde en anden telnet- og
FTP-server.

Hvorfor bruger du i øvrigt telnet i stedet for SSH?

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Niels Bachmann

Dato : 27-01-02 12:58

> Hvorfor ikke Red Hat Linux 7.2? Du sparer dig selv for en masse
> problemer ved at vælge den nyeste version.

Fordi 6.2 er 100 % java understøttet, det er 7.2 ikke. (jdk1.3.1)

> [...]
> domænenavnet på din IP-adresse. Det kan du muligvis slå fra. Hvis ikke
> du kan, må du enten finde dig i det eller finde en anden telnet- og

hmm, mener du reverse dns? hvordan det, når man telnet'er direkte til en IP.

> Hvorfor bruger du i øvrigt telnet i stedet for SSH?

Fordi det skulle være simpelt, det er meningen det skal være en standalone
præsentations maskine, når softwaren er installeret.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-01-02 13:37

"Niels Bachmann" <precious@precious.dk> wrote in message
> [...]
en
> timeout. Det samme med telnet.
> Når man er kommet ind er der ingen problemer.

Det lyder fuldstændig som det samme jeg lige har oplevet på min FreeBSD
kasse, det er din router der er synderen (eller det var det ihvertfald i mit
tilfælde)
Dine programmer forsøger at lave et DNS opslag og det kommer ikke igennem så
den skal vente på timeout hvorefter det virker. Hvis du prøver at lave en
nslookup på din maskine så får du timeout fra dine DNS servere ikke?
Løsningen er at slå din default nat entry ihjel til 1.2 så virker det igen.

/Dennis

Fra : Niels Bachmann

Dato : 27-01-02 14:58

> [...]

> nslookup på din maskine så får du timeout fra dine DNS servere ikke?
> Løsningen er at slå din default nat entry ihjel til 1.2 så virker det

Hvis jeg gør det, sker der ingenting. den connecter slet ikke.
hvis jeg skriver show nat i routeren, viser den at den prøver at komme ind
på 192.168.1.1, hvilket jo er routeren.
Hvis jeg tilføjer <set nat entry add 192,168.1.2 21 tcp> connecter den fint
med ftp, problemet er at alle porte skal til 1.2
da jeg ikke ved hvilke porte de foskellige apps bruger.

Det mærkelige er, at selvom jeg skriver <write> til routeren, så husker den
alle de gamle nat entry's når den rebooter ?

MVH/ Niels Bachmann

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-01-02 15:13

> [...]
fint
> med ftp, problemet er at alle porte skal til 1.2
> da jeg ikke ved hvilke porte de foskellige apps bruger.

Mit umiddelbare forslag ville være at finde ud af det istedet for bare at
sende alt ukritisk videre.
/etc/services er til megen hjælp..

> Det mærkelige er, at selvom jeg skriver <write> til routeren, så husker
den
> alle de gamle nat entry's når den rebooter ?

Jada?
Når du sender en write gemmer den det i hukommelsen, så hvis du skal teste
noget med nat så lad være med at kast en write efter den hvis det nu ikke
var rigtigt (det fungerer uden at reboot dyret) så hvis det ikke vrikede
tager du bare strømmen til den

/Dennis