Sutten !
Fra : Iben Holst

Dato : 27-01-02 11:00

Hej !

Min søn er nu 3 år og det er vel ved at være på tide at sutten bliver lagt
helt væk nu.

I sommer var vi tæt på at være af med den, lige med undtagelse til
middagsluren og til natten. Men vi kunne da tage den fra ham når han sov
fast uden han vågnede og manglede den.
Dog er det gået lidt skævt i løbet af de sidste 3-4 måneder, fordi vi rendte
ind en periode hvor tingene blev lidt for meget for ham - derfor måtte
sutten til sidst ind og bruges igen.

Vi prøver alt hvad vi kan for at få det til at gå som i sommer og det går så
rimeligt igen, men vi kan ikke tage den fra ham om natten uden han vågner og
græder efter den ...... og når det er sket et par gange eller 3 i løbet af
en nat, orker man ikke at blive vækket mere.
I løbet af den sidste måneds tid, er han begyndt at have sine fingre i
munden så snart han ikke laver noget med dem.

Det skal lige siges at han for blot 14 dage siden begyndte i børnehaven, men
det er indtil videre gået helt problemfrit.

Mit spørgsmål går egentlig på, om vi skal lade ham beholde sutten og ikke
gøre noget ud af at tage den fra ham før børnehaven er blevet en alm. del af
hans hverdag (om en god måned eller sådan) eller vi skal fortsætte med at
tage den fra ham så snart lejligheden byder sig, fortsat slåsse med fingrene
og blive vækket flere gang om natten.

Iben

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-01-02 17:15

Iben Holst wrote:

> [...]
> tage den fra ham så snart lejligheden byder sig, fortsat slåsse med fingrene

Hej

Jeg er ikke sikker på at det er en god ide at tage den fra ham. Her hos
os har vi mulighed for at aflevere den hos børnetandplejen, få et stykke
legetøj og et fint diplom. Man kan endda få lov til at besøge sin sut
hvis det skulle være nødvendigt. Du kunne jo undersøge om I har en
lignende ordning os jeres tandlæge. Med min egen søn gik der lang tid
hvor vi forsøgte at snakke med ham om at opgive sutten, uden resultat.
Men en dag da han var i bad havde han sutten med, han glemte den og hans
far samlede den op. Ved sengetid spurgte han så til sin sut og så tog vi
chancen og fortalte at den var skyllet ud med badevandet, vi holdt
vejret mens han tænkte lidt over den oplysning og til vores store
overraskelse accepterede han det. Han blev derefter puttet uden at der
blev snakket mere om sutten og han var ikke så lidt stolt næste morgen.
Jeg er ikke i tvivl om at vi bare var usandsynligt heldige, men det er
måske et forsøg værd. held og lykke.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-01-02 19:12

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in message

> [...]
> hans hverdag (om en god måned eller sådan) eller vi skal fortsætte med at
> tage den fra ham så snart lejligheden byder sig, fortsat slåsse med

umiddelbart lyder det ikke helt til at han er klar til at droppe den...
jeg har to fortællinger om sutter som jeg selv har haft held med... og hvis
ikke... så trøst dig med at man aldrig ser voksne med sut

min søn var omkring de 3 år da han smed sutten( flasken i dette tilfælde...
han brugte ikke sut).... han er født i april og den sommer han blev 3 var
han startet i børnehave... denne sommer fik vores daværende kat så et kuld
killinger.... som året før.... og som sidste gang var de to af dem desværre
dødfødte...... vi tog chancen og snakkede med min søm om misserne ikke
skulle have sutteflasken med op i himlen så de kunne få noget mad.... de
havde jo ikke deres mor med til at sørge for det.....
den virkede..... min søn puttede selv misserne og flasken i en skotøjsæske
og hans far begravede så misser ( han fiskede flasken op inden ... just in
case)..... vi viste min søn hvor misserne var begravet og så var den potte
ude.....
de næste to døgn spurgte han efter flasken og vi mindede ham om at den jo
var i himlen sammen med misserne.... og siden har det ikke været noget
problem

så er der min steddatter.... hun brugte sut lidt for længe efter min smag*G*
men som stedmor har man jo ikke så meget at sige....
til sidst blev det for meget for mig at se på at hun rendte rundt med den
enten i hånden eller munden ( hun havde passeret de 3 år) så jeg indførte
regler omkring den..... sutten måtte udelukkende bruges når man lå ned i sin
seng og puttede.... der gik ikke ret lang tid så godtog hun den... og havde
hun brug for det kravlede hun op i sengen... puttede sig med sutten og kom
kort tid efter op igen.....
kort før hendes 4 års fødselsdag gik hun så sammen med sin mor ned og købte
en cykel for alle hendes sutter.....
da hun et par uger efter fandt en sut i hendes legetøj skyndte hun sig ud
til sin mor og gav hende sutten så de kunne komme ned og aflevere den til
cykelmanden......)

jeg hører de fleste gange om succes historier med børn der selv har
afleveret sutten til et eller andet formøl... om det er suttefeen...
tandlægen.. cykelhandleren.... killingerne.... julemanden.... det er sådan
set underordnet.... barnet kan huske de selv har afleveret den og det gør at
man har noget man kan minde barnet om........

prøv jer frem og find den metode der virker for jer..... men jeg vil
personligt mene at når han sutter på fingre så er det tydeligt tegn på at
han ikke helt er klar endnu.....
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Per S.

Dato : 27-01-02 21:06

Hej Sabina,
jeg tror nok det skal komme med den sut, og at I måske lgie skal give ham et
stykke tid i børnehaven.
Jeg har to drenge, og med den ældste fandt jeg på at klippe et lille bitte
hul i sutten, så den blev flad, der gik ikke ret mange dage før han selv
smed sutterne i skraldespanden og så var det slut.
Den yngste stoppede tidligt, han var kun ca. 2år, men det kom sig af at han
var meget forkølet, og han ville ikke have sutten i munden, heller ikke når
han sov. Så fjernede vi den og da han blev rask tænkte han slet ikke på den.
Mange gange er vi som forældre selv med til at huske børnene på deres sut.
Jeg har set mange forældre, der hentede børn i institution og nærmest pr.
automatik stak sutten i munden på børnene. Det har så fået mig selv til at
stoppe og tænke før jeg har hevet sutten frem.
Mvh.
Charlotte

--
Se vores Hjemmeside:
www.heartnsoul.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 29-01-02 09:56

Hej ...

> umiddelbart lyder det ikke helt til at han er klar til at droppe den...

>..... men jeg vil personligt mene at når han sutter på fingre så er det
tydeligt tegn på at
> han ikke helt er klar endnu.....

Jeg tror nemlig heller ikke selv at han er helt parat og faktisk får han den
endnu mere i disse dage, fordi han ikke længere er så tilfreds med at være i
børnehaven hver eneste dag. Han vil gerne være der, men kun hvis mor også er
der - så det er med knust hjerte jeg forlader ham der, men sutten er en god
hjælp ....

Jeg tror nok bare jeg gerne vil have den sut væk, fordi jeg har hørt så
meget om, at det er vigtigt at de slipper den seneste når de er 3 år, for
ikke at gøre skade for tænderne. Det er måske lidt opreklameret at det er
skadeligt ??

Iben

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-01-02 12:24

> [...]
er
> der - så det er med knust hjerte jeg forlader ham der, men sutten er en

ha han foriøvrigt en ndlingsbamse?? det kan jo være det også er en god
trøst..... at finde en god bamse i en god størrelse som han kan rende rundt
med nede i børnehaven og som "kan passe på ham"......
har du spurg pædagogerne hvordan han er når mor er væk??
for de fleste børn glemmer hurtigt at mor har været der og bliver opslugt i
leg....
jeg tror alle forældre har været igennem sådan en fase...

> [...]
> ikke at gøre skade for tænderne. Det er måske lidt opreklameret at det er

du kan roligt lade ham beholde den i et par år endnu hvis det er tænderne du
er bange for.... for det ER nemlig opreklameret..
børns tænder har den forunderlige evne at de retter sig meget hurtigt.....
inden for måneder så at sige....¨
og desuden er det jo "kun" hans mælketænder..... hans blivende skal nok
blive som de skal blive..... sutten har intet med den side af sagen at
gøre....

Fra : Per S.

Dato : 29-01-02 18:59

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke at gøre skade for tænderne. Det er måske lidt opreklameret at det er

Ja eller lad ham lige falde til og så kan pædagogerne måske gøre den indsats
at han sammen med dem lægger sutten på hans plads når han har sagt farvel og
er glad igen.
Der er nok heller ikke den store forskel om han slipper den et halvt år før
eller senere.
Det er værre hvis han begynder at sutte på fingre istedet, en finger er lidt
sværere at slippe af med.
mvh.
Charlotte

www.heartnsoul.dk

Fra : Iben Holst

Dato : 31-01-02 10:05

Hej Charlotte og Sabina !

Han er meget ked af det når jeg forlader ham i børnehaven, men det er altid
gået over inden 15 minutter og resten af dagene er forløbet rigtig rigtig
godt, så mere er der ikke i det - men han får sutten når jeg vil til at sige
farvel (ellers går det helt skævt) og pædagogerne tager den så fra ham, så
snart han er optaget af at lege og han får den ikke igen. Så der er det helt
fjong .....

Det er netop tænderne jeg tænker mest på, når jeg helst vil haven sutten
væk, men hvis der ikke er nogen fare endnu, så tror jeg at jeg vil slippe
tanken for en stund.

Rasmus har ikke noget yndlyngsdyr/ - legetøj, så der er faktisk ikke andet
jeg kan give ham som kompensation for sutten med mindre det er "lækre" sager
som chokolade og slik m.v. og det vil jeg absolut ikke ind på !!!

Jeg er også lidt bange for det med fingrene og dem bruger han altså af og
til meget, når sutten er "væk". Han tager dem ud når jeg siger det, men i 40
% af tilfældene ryger de altså ind igen. Vil det så sige, at jeg faktisk
bude give ham suten noget mere, for ikke at få et alvorligt problem med
fingrene ??

Iben

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-01-02 10:15

> [...]
> snart han er optaget af at lege og han får den ikke igen. Så der er det

det du beskriver her har vi nok alle oplevet i en eller anden grad.... og
selvom det går over er det ikke ensbetydende med at han ikke vil gøre det
igen senere i forløbet..... jeg tror ikke du skal tage det så tungt ( selvom
jeg VED det er død hårdt)... hvis det gør dig bedre tilpas kan du jo lige
ringe ned i børnehaven og spørge om han er ok....

> Det er netop tænderne jeg tænker mest på, når jeg helst vil haven sutten
> væk, men hvis der ikke er nogen fare endnu, så tror jeg at jeg vil slippe
> tanken for en stund.

det lyder som en god ide...... så vidt jeg er informeret er der ingen ko på
isen med tænderne.... min steddatter smed sutten da hun var knapt 4 og nu..
knapt et år efter.. kan man faktisk ikke se på hendes tænder at hun brugte
sut.....

> [...]
sager
> som chokolade og slik m.v. og det vil jeg absolut ikke ind på !!!

måske var det en ide at introducere et eller andet dyr som han kan lide som
sengekammerart.... men hvis det ikke passer din søn er det jo også fint
nok personligt synes jeg bare det er en bedre tryghedskilde end sutten
på sigt....

> [...]
> % af tilfældene ryger de altså ind igen. Vil det så sige, at jeg faktisk
> bude give ham suten noget mere, for ikke at få et alvorligt problem med

jeg synes sagtens du kan lade ham beholde sutten noget mere.... evt med
nogle regler.... feks at han skal sidde og slappe af eller lignende når han
vil have sutten.... jeg har også en veninde hvis 4 årige søn bruger sut hver
dag når han kommer hjem fra børnehaven... så sætter han sig i en stol med
sutten og en bamse og "kobler fra".. lige som vi voksne har brug for til
tider.....

det vil ALTID være nemmere at vænne ham af sutten end fingrene.....

Fra : Per S.

Dato : 31-01-02 11:14

--

> [...]
> snart han er optaget af at lege og han får den ikke igen. Så der er det
Ja, det er da helt fint. Og det er meget almindeligt at børnene er kede af
det når forældrene går. Det har jeg ofte oplevet, da jeg arbejdede i en
børnehave.

<klip>

> [...]
sager
> som chokolade og slik m.v. og det vil jeg absolut ikke ind på !!!

Så er sutten også bedre, og han har jo netop fået den til trøst i sin tid,
så det er naturligt, at det er den der hjælper.

> [...]
> % af tilfældene ryger de altså ind igen. Vil det så sige, at jeg faktisk
> bude give ham suten noget mere, for ikke at få et alvorligt problem med
Jeg tror altså bare at børnene skal have sutten, når de er kede af det, og
ikke rende rundt med den som et fast vedhæng. Det at han tager fingrene i
munden, kan nok ikke helt undgås men så længe han ikke bruger tommelfingeren
som en erstatning..dvs, den er i munden konstant, så tror jeg blot det er at
han har lyst til at have noget i munden, og du kunne måske en overgang
tilbyde ham nogle æblestykker eller en lille gulerod han kan gnave lidt i.

Ja, og så er det også min erfaring, at vi kan gøre en bamse speciel, ved at
snakke om hvor dejlig den er og lave noget sjovt med den.
Tage den samme bamse med, når man skal på besøg. På den måde har min søn
fået en yndlingsbamse, inden da var bamser bare nogle han legede lidt med.
Da han så skulle overnatte i børnehaven første gang, da havde han sin bamse
med og var helt tryg.
mvh.
Charlotte

Fra : Iben Holst

Dato : 31-01-02 12:41

Tusinde tak til jer begge for jeres svar !!!
Der er helt sikkert noget vi kan bruge og arbejde ud fra.

Iben )

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-01-02 16:03

> Tusinde tak til jer begge for jeres svar !!!
> Der er helt sikkert noget vi kan bruge og arbejde ud fra.

jeg vil forresten lige komme lidt mere ind på det med bamsen....

min søn har haft to yndlingsbamser mens han havde tryghedsbehovet.....
da han var helt lille havde han en lille stofand.... den havde en tilpas
størrelse til at da han var spæd kunne den presses ind mellem hans arme og
han kunne ligge og kramme den ( gjorde han gerne) og da han så blev lidt
ældre suttede han på næbbet af den.... igen ældre rendte han rundt med den i
hånden ( med hånden rundt om halsen) og med næbbet i munden*G* behøver jeg
sige at den blev vasket TIT*G*
da den efter nogle år var godt og grundigt gennemslidt lavede vi samme
nummer med den som vi gjorde med sutteflasken ( fordi jeg jo gerne ville
gemme den til hans konfirmation*G*) og lige omkring samme tid var han meget
glad for tele tubbies.... han fik en af dem i gave ( Po) og det var
simpelthen lige så stort et hit som rappeducker var.... den var også lille
og passede til at han selv kunne bære rundt på den.....
indtil han stoppede i børnehave fulgte en af de to ham altid når han skulle
nogen steder... om det var på lejer med børnehaven eller ferie hos far
gjorde ingen forskel... Po skulle med.....

som per siger kan i gøre det at introducere den til ham.... et eller andet
han kan lide på et eller andet plan.... spørg ham om den ikke må putte ved
ham i sengen.... find på historier om den og sådan...... det kan være med
til at lede trygheden fra sutten til bamsen....

Fra : Nina Hald

Dato : 01-02-02 17:16

Hej.
Det behøver ikke at være en banse der giver tryghed, herhjemme var det
proppen til håndvasken i badeværelset, en af dem med en kæde lavet af små
metalkugler. Den fulgte hende overalt og ve´ den som rørte den, hun sov med
den i krybben i vuggestuen, den blev holdt fast i hånden bag på cyklen, den
var med i seng om natten. Hun har aldrig brugt sut, og proppen kom heller
ikke i munden, jeg ved ikke hvorfor det lige var den der blev
yndlingslegetøjet, men den eksisterede i 2½ år.
Den nuværende bamse har hun selv købt for egne penge og som belønning for at
hun lå stille da hun var til CT-scanning på sygehuset. Hun havde selv 150 kr
og jeg lovede at fordoble hvis hun lå helt stille, det gjorde hun og havde
derfor 300 kr. som hun brugte til en Diddle. Den er nu næsten krammet i
stykker på bare 4 uger, hun har den med overalt, den får dog ikke lov til at
være i børnehaven, for den skal helst blive ved med at være hvid og hel.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-02-02 11:13

"Nina Hald" <ninahald@privat.dk> wrote in message
> [...]
at
> være i børnehaven, for den skal helst blive ved med at være hvid og hel.

børn vælger oftest selv deres yndlingsting.... du har ret... det behøver
ikke være en bamse eller en sut.... men derfor kan man stadig godt opfordre
blidt til at de vælger en anden ting end sutten hvis man ikke har det
smadder godt med det

Fra : -=temka=-

Dato : 31-01-02 16:30

Hej, min datter på nu 4 år, hendes tænder er meget bedre og helet nu.. Hun
har haft sutten til 3½ år, tandlægen vil ikke have hun skal have sutte,
fordi hendes tænder er så skæv og den er ikke pæn at se på.. Jeg stod fast
og besluttet at hun skal ikke længe have dem , hun i nogle dage var ked af
det fordi hun fik ikke lov. men snup sommertid af lillesøsters. Jeg var vred
og sagde at Vi må tænke på dine tænder, og du er jo en stor pige nu.. Hvis
du forsøgte at undvære sutten i 14 dage vil vi give dig en ny dukke.. Hun
smilede og (jeg ved at hun elsker sine "babyer" over alt på jorden). Det
lykkedes dog, og fik en dukke som lovet.. Efter ½ år blev hendes tænder
meget pænne nu, så slipper hun fra at skulle have bøjle senere.. Min store
datter vil ikke længere have sutten mere, hun synes at de er kun til små
baby som lillesøster..
Min anden datter på snart 2 år, skal holde op med at have sutte når hun
bliver 2½ fordi hendes tænder er meget værre end storesøsters, men det er
nok årsagen at hendes kæbe er skæv det gør tandkød også, men vi får se ad
senere hvad det skal gøres ved..
Men jeg er fast besluttet at lillesøster skal ikke have sut og ble mere til
sommer. men vi giver hende stadig sin klude(stofble), som tryghed..

Det er jo jer forældre der skal bestemme, ikke børnene... Det er jo andre
måde at trøste på end sutte... Sutte er en slags ersatte end forældres
kærlighed det mener jeg . Derfor skal de ikke have sutte når de er 2-3 år.
Men er bare min mening. Men selvfølgelig op til jer selv

Knus Temka

Fra : Iben Holst

Dato : 01-02-02 15:33

> har haft sutten til 3½ år,

>Sutte er en slags ersatte end forældres kærlighed det mener jeg . Derfor
skal de ikke have >sutte når de er 2-3 år.

Og dermed sagt at jeg ikke giver min søn kærlighed nok og du ikke gav din
datter kærlighed nok før hun blev 3 1/2 ?????

Iben

Fra : Stine

Dato : 02-02-02 12:45

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> Hej !
>
> Min søn er nu 3 år og det er vel ved at være på tide at sutten bliver lagt
> helt væk nu.

Hej Iben

Vi gjorde noget, som jeg garanteret får hug for af de andre møder herinde :)

Da vores datter var lige knap 3 år, købte vi en eldrevet motorcykel (altså,
en af dem der kan køre 5 km/t). Den stillede vi nede i stuen. Vores datter
fik så at vide, at for alle sine sutter kunne hun få den... Hun hentede alle
sine sutter.

Om aften, da hun skulle i seng bad hun om en sut. Jeg hentede en sut og
sagde, OK, så tager jeg bare motorcyklen.

Så gav hun mig sutten tilbage og talte aldrig om den igen.

Letkøbt javist, men set i lyste af andre historier, fortryder jeg det ikke.

/Stine

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 02-02-02 13:01

"Stine" <unknown@unknown.dk> wrote in message
> [...]
>
> Så gav hun mig sutten tilbage og talte aldrig om den igen.
>
> Letkøbt javist, men set i lyste af andre historier, fortryder jeg det

jeg synes det er helt ok*G* det handler jo om at vi giver barnet noget de
gerne vil have for noget de er glade for*G*
princippet er det samme som det min kærestes exkone brugte på min
steddatter..... hun fik blot en cykel i stedet)

Fra : Iben Holst

Dato : 02-02-02 13:25

Hej !

Jeg havde ikke lige tænkt den tanke, men den er da ret fiks *G*
Faktisk "handler" vi ofte med Rasmus, så det er nok den vej vi skal; men jeg
tror nu at sutten får lov at være en del af ham i en periode endnu !

Iben

Fra : Stine

Dato : 02-02-02 13:44

> [...]
jeg
> tror nu at sutten får lov at være en del af ham i en periode endnu !

Puh, den slap jeg let fra - havde regnet med prygl :)

Noget andet er det med tænderne. Jeg lagde egentlig ikke mærke til, at
Sarahs tænder var skæve, men på hendes billeder fra børnehaven (et år
imellem) kan man virkelig se forskel! Altså, at tænderne har rettet sig
meget ud efter et år.
Se evt. www.darmer.dk/billeder/boernehave2000/index.html og
www.darmer.dk/billeder/boernehave2001/index.html

/Stine

Fra : Dorthe Ahrensberg

Dato : 02-02-02 21:46

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in message news:<3c53d050$0$13986$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> tage den fra ham så snart lejligheden byder sig, fortsat slåsse med fingrene

Hej Iben

Ja, når man bliver forældre, så melder der sig en masse spørgsmål...
man vil jo gøre det så godt.
Jeg er mor til 3 , i alderen fra 24 til 10 (min datter siger 11..det
bliver hun om ikke så længe )
1.ste søn på 24 hængte ved sin sut og havde helst en i munden og 2 i
hånden. Jeg var barsk dengang, og tog den fra ham, ...det var hvad man
forventede og jeg var ny mor og ung.
2. søn (han er 13 ) ville ikke ha' sut, så der var ikke noget
"problem".

Min datter var meget glad for sutten og den hang simpelthen i munden
på hende konstant. Jeg var nok den som havde det største problem ved
det og søgte alle mulige steder for at få svar på problemet. Men jeg
fik et råd... slap af og fortæl dit barn at hun/han selv må bestemme,
men at det vil se lidt fjollet ud at komme med sut i skole! Så det
gjorde jeg, og ventede laaang tid på at få en melding tilbage......
men en dag kom min datter, gav mig sutten og bad mig om at holde fast
i den ene ende, så hun kunne klippe den over. Og det var det.
Hun kommer stadig i tanke om den dag, og jeg kan kun fortælle hende at
hun var så sej. Det var hendes egen beslutning, men med en stille og
rolig oplysning bagved. Jeg tror på at det er vejen. Børn er
fornuftige mennesker.. de forstår hvad der bliver fortalt dem, og de
er egentlig også så fornuftige, at de opponerer imod kommandoer. Så de
reagerer jo fuld stændig som et voksent menneske.

Knus fra
Dorthe

Katrine (min datter) har fine tænder.