Erfarringer med denne setup?
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 27-01-02 11:05

Halløjsa!

Jeg påtænker så småt at udskifte mit P3-500 system med en "lidt" nyere
P4-1800 maskine...

Mit setup er som følger:

HX08
ASUS P5B-F (pinligt, men jeg kan faktisk ikke huske det
En stak PC100 SD-ram
ASUS TNT2 gfx kort
Promise FastTrak66 RAID controller(der sidder pt en RAID af to 75GXP'ere,
her kommer yderligere to WD1000BB'ere)...
(selvfølgelig en masse andet skrammel som er uden betydning pt)

Jeg overvejer at opgradere i to trin(for at få penge til at slå til i de
forskellige måndeder. Jeg havde derfor tænkt mig at udskifte
motherboard+cpu+ram+RAID controller først og så graffikkort senere hen.

Jeg havde lidt kik på følge setup til første trin:
bundkort: Soltek - SL-85DRV+ ATX
CPU: Intel - Pentium 4 Northwood 1,8GHz In-a-Box
Ram: Kingston 256MB ValueRAM (RDram-PC800 / 184pins / 16bit / 40ns / 1.
Parts)

Andet trin ville så bestå af:
Graffikkort: AGP-V8200 GeForce3 TI500 Pure
Evt. en blok ram mere af samme slags hvis pengene kan slå til....

Jeg har så lidt spørgsmål til dette:
1. Jeg er ikke så meget hjemme i bundkort etc men valget faldt på den soltek
fordi den har onboard IDE100 Raidcontroller. Er det nogen der har
erfarringer, dårlige som gode med dette bundkort?
2. Er Northwood værd at købe i forhold til en "alm" P4'ere. Jeg påtænker
ikke overclockning(eller den derfor nødvendige opgradering af køleren) så
jeg tænkte at in-a-box kunne være lige så godt som en alm, rigtigt?
3. Hvordan med det Rd-ram...skal det være PC800 eller hvad? hvornår skal man
bruge f.eks. RD600?
4. Har jeg glemt noget i mine overvejelser, så som f.eks. større PSU i
kabinettet. For lidt luftgennemstrømning i kabinettet etc etc. Ud over at
mit udtjente ISA soundblaster lydkort nu skal skiftes
5. Er det en dum setup? Måske forslag til ændringer(bortset fra AMD altså)?

MVH
Thomas

Fra : Morten Christensen

Dato : 27-01-02 15:10

> 5. Er det en dum setup? Måske forslag til ændringer(bortset fra AMD
altså)?

Jeg vil nu alligevel stærkt anbefale dig at købe en AMD. Du får mere ydelse
for færre penge.... jeg kan overhovedet ikke se nogle fordele ved at købe et
P4 system frem for et AMD.

Du kan også se i tests på div. hardware-sider at AMD er hurtigere til de
fleste ting.

--
Hilsen Morten Christensen

Fra : Vedel

Dato : 27-01-02 20:08

Lyt til Morten...
AMD er både hurtigere og billigere

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 28-01-02 07:17

"Vedel" <vedel@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Lyt til Morten...
> AMD er både hurtigere og billigere

Jeah, i må kalde mig dum, men jeg har gjort mine erffarringer med AMD,
desværre.....og jeg kan sagtens se på diverse tests at AMD er meget
hurtigere end en P4'ere for de sammen penge........men efter at have haft
4(ja fire) AMD'ere der er brændt af orker jeg snart ikke, mine sidste 2
pentiumer har kørt fint.....og frem for alt: klippestabilt.....

Jeg vil hellere give lidt mere og så få noget der virker....(efter _min_
mening

Men det er jo nærmeste også religion det her....på en måde

MVH
Thomas

Fra : Deaster

Dato : 28-01-02 10:17

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message

> [...]
> 4(ja fire) AMD'ere der er brændt af orker jeg snart ikke, mine sidste 2
> pentiumer har kørt fint.....og frem for alt: klippestabilt.....

Ja undskyld, men hvis man kan brænde 4 styk proc. af, så er man enten
ekstrem fumlefingret/dum eller mere end almindelig uheldig.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : 2.dk (Man)

Dato : 28-01-02 16:49

>Ja undskyld, men hvis man kan brænde 4 styk proc. af, så er man enten
>ekstrem fumlefingret/dum eller mere end almindelig uheldig.

Muligvis, men jeg kan vagt huske en tråd, for et stykke tid siden, hvor i
flere skrev at de havde op til 2 og 3 afbrænte/knækkede Tb'er
i skuffen, og det var der en hel del der havde, så..

Fra : Deaster

Dato : 28-01-02 16:55

<Man@post 2.dk (Man)> skrev i en meddelelse

> Muligvis, men jeg kan vagt huske en tråd, for et stykke tid siden, hvor i
> flere skrev at de havde op til 2 og 3 afbrænte/knækkede Tb'er
> i skuffen, og det var der en hel del der havde, så..

Det kan jeg nu ikke huske, men nu snakkede vi slet ikke om brækkede cpu'er
ved kølemontering, men at der var brændt 4 AMD proc. af. Og enig, man kan
måske være temmelig uheldig at brænde en af, men 4 styk det er jo dybt
godnat.

Fra : Morten Christensen

Dato : 28-01-02 13:51

Så har du sq godt nok været uheldig hvis det har lykkedes dig at brænde 2
af... Jeg kører selv med en Athlon, og den kører (mindst) lige så stabilt
som de forskellige Pentium-maskiner jeg før har haft.

--
Hilsen Morten Christensen

ICQ#: 143629522

Fra : Thf

Dato : 28-01-02 16:51

> [...]
>4(ja fire) AMD'ere der er brændt af orker jeg snart ikke, mine sidste 2
>pentiumer har kørt fint.....og frem for alt: klippestabilt.....
Det gør de som regel, det er også derfor jeg købte en P4(850chipset)
Det eneste jeg ville ændre i mit setup, er et skift fra GF2 til GF3.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S