_root i LoadMovie
Fra : MZH

Dato : 27-01-02 09:21

Jeg har en side, hvor jeg bruger LoadMovie til at importere nye
swf-filer når man trykker på en knap.

Jeg har lavet en tom "pladsholder" og så loader jeg de nye movies ind
i den (vha. target).

De importerede swf-filer er nogle store billeder, så jeg har lagt en
preloader ind, som bruger _root.getBytesLoaded og _root.getBytesTotal
til at holde brugeren orienteret om, hvor meget der mangler at blive
loadet.

Mit problem er, at hvis jeg tester de importerede swf-filer isoleret i
Flash, så virker preloaderen perfekt, men når jeg henter dem ind via
knappen på min hovedside, så vises preloaderen overhovedet ikke...

Derfor: Er det forkert at bruge _root i en importeret movie? Bliver
det forstået som en reference til hovedsiden (som jo er fuldt loadet)
og hvis ja, hvad skal jeg så bruge i stedet for? Bare getBytesLoaded?

På forhånd tak!

Mikkel

Fra : Søren Bjerrum

Dato : 27-01-02 12:10

Når du tester på din egen computer er der jo ingen preload, da den jo ligger
lige der i mappen HAPS.
Prøv at trykke ctrl+enter og igen ctrl+enter her viser den streamingen af
din film og preloaderen burde virke.
Under Debug kan du sætte hastigheden til eksempelvis 56k

_root er sådan set god nok så længe du kommunikere internt i filmen main.swf
eller billede1.swf
Hvis du i main.swf har skrevet:

_root.pladsholder.loadMovie ("billede1.swf");
eller
loadMovie ("billede1.swf", "_root.pladsholder");

vil en Knap i main.swf kalde billede.swf sådan:

on (release) {
_root.pladsholder.gotoAndPlay (2);
}

Jeg ved ikke om det hjælper dig, ellers må du råbe op igen.

Søren Bjerrum
www.mijau.dk

Fra : MZH

Dato : 27-01-02 13:32

Okay, jeg råber op igen...

Jeg har forsøgt at simulere streaming i Flash, og der er det, at
preloaderen virker helt perfekt hvis jeg tester den loadede swf-fil
isoleret, men så snart jeg tester min hoved-fil og lader den kalde den
nye swf, ja så er der ingen preloader - heller ikke med streaming
simuleret!

Jeg bruger denne action på min knap:

//-----------------------------------
on (release) {
loadMovie ("Billede1.swf", "_root.Layout.Pladsholder");
}
}
//-----------------------------------

Min pladsholder ligger altså inde i et movieclip med instance-navnet
"Layout" på stagen.

Jeg var i tvivl om, om _root.getBytesLoaded-funktionen i det
importerede movie clip fik Flash til at gå helt tilbage til roden af
min main.swf og hente variablen derfra, men det lyder det ikke til...?

Hvad vil der ske, hvis man bruger this.getBytesLoaded i stedet for?

Forslag er velkomne!!!

Mikkel

Fra : Søren Bjerrum

Dato : 27-01-02 14:45

Altså den load godt nok filmen?

> //-----------------------------------
> on (release) {
> loadMovie ("Billede1.swf", "_root.Layout.Pladsholder");
> }
> }
> //-----------------------------------

Du har en "}" for meget

> Min pladsholder ligger altså inde i et movieclip med instance-navnet
> "Layout" på stagen.

Og "Pladsholder" er ligeledes et instance-navn og ikke bare et
movieclip-navn?

> Jeg var i tvivl om, om _root.getBytesLoaded-funktionen i det
> importerede movie clip fik Flash til at gå helt tilbage til roden af
> min main.swf og hente variablen derfra, men det lyder det ikke til...?

Jo det er rigtigt. En henvisning (sådan som du har loadede) til _root fra
Billede1.swf vil føre til main.swf _root

> Hvad vil der ske, hvis man bruger this.getBytesLoaded i stedet for?

Og ja getBytesLoaded skulle virke hvis koden ligger på hoved linien i
Billede1.swf
Undskyld hvis jeg har lavet rod i det men jeg forstod ikke lige hvad det var
problemet var.

Håber det virker nu

Søren Bjerrum
www.mijau.dk

Fra : MZH

Dato : 28-01-02 14:33

Jeg har løst problemet...

I stedet for at loade de nye swf'er ind i et target prøvede jeg at
loade dem ind i level 1 i stedet for, og vupti, så virkede alt
perfekt!

Det er lidt mere besværligt at loade ind i et level i stedet for et
target, men det ser ikke ud til, at target fungerer rigtigt, så jeg må
bare til at lave mine swf'er lidt om i størrelse.

I øvrigt har jeg brugt this.getBytesLoaded og this.getBytesTotal i de
importerede swf-filer, og som sagt så fungerer alt som det skal nu.

Men tak for hjælpen alligevel!

Dog har jeg endnu et lille problem: I preloaderen på de importerede
swf'er har jeg to dynamiske tekstfelter, som viser hhv. hvor mange
bytes der er loaded og hvor mange der er totalt. Imellem disse felter
har jeg lavet nogle almindelige statiske tekstfelter med teksten "af"
og "kb total", så der kommer til at stå f.eks. "xx af 56 kb total" når
billedet loader.

Problemet er, at på nogen skærmopløsninger (f.eks. 800x600) så er
teksten i de dynamiske tekstfelter synligt større end den i de
statiske, og det ser sjusket ud!

Ved nogen hvorfor det er sådan? Og kan man gøre noget ved det?

På forhånd tak!

Mikkel

Fra : Søren Bjerrum

Dato : 28-01-02 16:01

Jamen det var da godt du fik hold på det.
Jeg har ikke den store erfarring med dit tekst problem, men hvad om du skrev
den faste tekst i et dynamisk felt.
Ville de så ikke følges ad?

eller

total=getBytesTotal
tekstfelter = total+"kb total"

Fra : Søren Bjerrum

Dato : 28-01-02 16:05

Der manglede lige en håndfuld af disse ;

total=getBytesTotal;
tekstfelter = total+"kb total";

Søren

Fra : MZH

Dato : 28-01-02 18:24

Tak for forslaget - jeg vil prøve det asap! Du har sikkert ret i, at
det vil løse problemet.

Mikkel