lærervikar
Fra : Vinther

Dato : 27-01-02 01:38

Hej NG.

Der har bl.a herinde kørt debat om lærernes job osv og flere steder har jeg
hørt råd om, at unge skal prøve som lærervikar inden de smutter på
seminariet. Jeg har bare ikke rigtigt forstået, hvad det vil sige, at være
lærervikar. Jeg har ikke fundet nogle steder, hvor man kan læse det, så jeg
spørger her.

Hvad er "jobbeskrivelsen"? For man kan jo ikke gå ind og undervise uden
uddannelse - eller kan man?

Med venlig hilsen

Vinther

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 27-01-02 02:01

"Vinther" <michvint@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> spørger her.
>
> Hvad er "jobbeskrivelsen"? For man kan jo ikke gå ind og undervise uden

Hej Vinther

Meget få kan, men ret mange kan få lov.
Jobbeskrivelsen er ofte at du underviser i det der er når det er der, helst
uden forberedelse, da sygemeldinger jo har det med at komme ind om morgenen.

Jeg er i øvrigt dybt uenig i, at det giver en hel masse at være cykelvikar.
Som i de fleste andre brancher kan man først bestride jobbet når man har
fået uddannelsen. Egentlig ligger der også en fare i, at vikarerne vælger
ikke at læse til lærer, da det ikke lykkedes for dem at undervisningen til
at fungere ordentligt FØR de har uddannelsen.

Man kan også sige at langt de fleste potentielle lærerstuderende har en
fortid i folkeskolen, ofte ikke så mange år tilbage, så der var egentlig
mange andre brancher hvor det var mere relevant at man prøvede et halvt års
tid eller så før man startede uddannelsen. Der er vel flere lægestuderende,
der ikke har ligget på hospitalet, end lærerstuderende der ikke har gået i
skole.

Med venlig hilsen
Peter Hindsgaul