Endelig fået en mis meen....
Fra : Anja

Dato : 26-01-02 18:58

Hejsa

Jubii, nu blev jeg endelig katteejer, men der er bare det problem, at den er
sky. Den har ikke spist siden igår, og den har heller ikke været på
kattebakken. Der er ikke nogen problemer med at kæle for den, selvom man
godt nok kan mærke, at den ikke er tryg ved situationen. Den spinner heller
ikke, når vi rører ved den. Den hvæsser ikke af os, når vi nærmer os den,
men dens hjerte begynder at bange meget. Lige nu gemmer den sig i et
hjørne - det har den faktisk gjort hele tiden (siden igår, hvor vi fik den).
Den er heller ikke interesseret i legetøjet, der ligger rundt omkring. Lige
så snart den endelig tør at bevæge sig ud, krybber den rundt, og skynder sig
at gemme sig igen. Da vi var ude at kigge på den virkede den ikke meget sky,
men den overfaldt os dog ikke.
Den virker nysgerrig, men tør nu ikke rigtigt at nærme sig os :(
*Suk* hvad gør man med sådan en lille mis (den er 6 måneder gammel) Jeg er
nu mest nervøs for, at den hverken spiser eller drikker og ikke går på
kattebakken. Håber virkelig, at i har nogle gode råd, eller endnu bedre,
hvis der er nogen, der har erfaring med en sky kat, som nu er blevet en glad
og kontaktsøgende kælemis. Tror i den ændre sig? Er det bare det hele, der
er nyt for den?

Med venlig hilsen
Anja

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 26-01-02 19:32

"Anja" <netkatten@e-box.dk> writes:

> [...]
> og kontaktsøgende kælemis. Tror i den ændre sig? Er det bare det hele, der

Den er nok "bare" nervøs for alt det nye, måske skulle du sætte dens
mad/vand hen til den i hjørnet så den ikke skal bevæge sig så meget
for at spise/drikke. For det er ikke så godt at den ikke vil
spise. Får den det samme som den fik før ??
Fik den ikke noget "et eller andet" med hjemmefra, som den kender/er
tryk ved ??
Jeg ville bestemt ikke forsøge at "tvinge" den til at indtage hverken
vand eller mad, fordi du så kan risikere at fjerne det omend lille
bånd som er mellem jer.

Melissa nægter også konsekvent at indtage noget som helst, når vi er
ude og rejse og jeg er sikker på, at det simpelthen skyldes nervøsitet
selvom hun nu tager det ret roligt (når hun først er i kassen)

Mit bedste råd ville være hvis muligt at låne noget af opdrætteren
bare et eller andet som den er tryg ved et tæppe/håndklæde/madskål så
det hele ikke nyt og ellers, hvis den ikke vil indtage noget til i
morgen så få fat i en dyrlæge eller en anden som kan give den noget at
drikke/spise. Jeg ved at det er en uudholdelig situation, men prøv
også at lade missen være i fred (altså "ignorere" den) for du kan
risikere at den bliver mere nervøs hvis den føler sig overvåget..

Melissa sender et stort beroligende spinbrum og vi krydser begge
fingre/poter for at den lille ny vil slappe af indtage noget mad og
spinne lidt for jer snart ;D
--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Anja

Dato : 26-01-02 19:52

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spise. Får den det samme som den fik før ??
> Fik den ikke noget "et eller andet" med hjemmefra, som den kender/er

Tak for dit svar. Jeg har prøvet at sætte både mad og vandskål hen til den i
går og natten over, men i morges, kunne jeg se, at den ikke havde rørt
maden, og jeg tror heller ikke, at den havde drukket noget. Hvis den har,
var det ihvertfald ikke meget :(
Den fik tørfoder før, men om det er det samme, som jeg har købt til den, ved
jeg ikke. Det er royal Canin tørfoder til killinger, jeg har.
Vi fik heller ikke noget med, som den er vant til, idet den delte alle
tingene med andre katte, så den havde ikke decideret nogen "personlig ting".

mvh
Anja

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-01-02 21:31

"Anja" <netkatten@e-box.dk> wrote in message

> [...]
> Vi fik heller ikke noget med, som den er vant til, idet den delte alle
> tingene med andre katte, så den havde ikke decideret nogen "personlig

selvom den deler sine ting med andre katte så er det stadig "dens"
ting...... de luger som den er vant til og den er tryg ved den duft.... så
selvom den har delt med de andre så får den en tryghedsfornemmelse af det...
måske var det en ide og ringe til sælger og spørge hvilket foder den er
blevet fordret med før.... normalt siger man jo at man skal skifte
langsomt.... dvs blande det gamle med det nye foder.... det er ikke alle
katte der ukritisk bare spiser det der bliver serveret.....

jeg tror du bare skal tage det lidt med ro..... som jeg skrev i mit andet
indlæg så gik sweety i tre dage uden noget..... og rasmine gik også uden at
røre noget lidt tid...... det handler simpelthen om at den skal være
tryg...... giv den tid og lad den om at komme til jer.....

--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-01-02 19:43

> [...]
sig
> at gemme sig igen. Da vi var ude at kigge på den virkede den ikke meget

der var den jo også på hjemmebane..... det er den jo ligesom ikke lige nu...
men tro mig... det skal nok komme
tro mig.. hvis du blev proppet i en kasse... kørt et tilfældigt sted hen...
til nogle mennesker du ikke kender og så hele tiden render dig i hælene for
at se om du nu også spiser og går på toilettet så ville du sku også være
nervøs....

> [...]
glad
> og kontaktsøgende kælemis. Tror i den ændre sig? Er det bare det hele, der

tillykke... du har fået en helt normal lille mis
alle mine missere ( har tre nu) har været sky fra starten af..... nogle i
længere tid end andre...

sweety ( nu 3 års kastrat huskat) gemte sig i 3 dage under alt den kunne
komme i nærheden af.... men da han endelig tøede op blev han helt utrolig
kælen og er det den dag i dag..... han er vores alle sammens sofapude....
hvis det passer herren så kravler han op på maven af en tilfældig person og
KRÆVER at blive nusset... så vidt jeg husker spiste han ikke rigtig de
første to døgn....

rasmine ( 2½ års sterriliseret somali) var også MEGET sky... og det til
trods for at hun var over et år da vi fik hende i foråret sidste år..... hun
krøb langs panelerne og ville allerhelst slet ikke i nærheden af os... gemte
sig bla i vores højtalere*G*..... det gik over i løbet af en uges tid hvor
hun derefter stadig var sky men mere accepterende.... først omkring 6 mdr
efter hun flyttede ind accepterede hun os 100%... og nu er hun bare VORES
mis..... men dertil skal siges at hun ikke vil acceptere andre der vil nusse
med hende.... det er KUN mor og far der duer*G*

linda ( 1½ års fertil perserhun) er faktisk den der har taget alt med
ophøjet ro..... vi fik hende kort før jul..... hun er stadig lidt sky..
kommer ikke af sig selv og holder sig allermest til vores børn.....
tilgængæld elsker hun også ungerne.... om morgenen er hun begyndt at komme
med min søn ind i vores seng til lidt godmorgen nus.... så spinder hun så
savværket bliver misundelig.... men ellers er hun ret reserveret... undtagen
over for de andre to misser*G* de leger sammen så det er en fryd at se.....

det bedste du kan gøre er at sørge for at den har tilgang til alt den har
behov for...... gerne samlet på et lille areal så den ved at det erder det
foregår....... når den er 6 mdr så er den jo vant til at bruge bakken så
hvis du har vist den hvor den er ( stillet missen op i bakken) så skal den
nok finde den når der er brug for det....
det samme med mad og vand.. hvis du viser den hvor det står skal den nok
finde det....
og så giv den tid..... lad den selv gå på opdagelse.... den skal nok finde
ud af at det er jer der sørger for alle de gode sager..... i kan evt fra tid
til anden forsøge at lege lidt med den ( har i fået oplyst hvad dens
yndlingsleg er??) og servere noget guf for den ( ring evt til den tidligere
ejer og få dens livret at vide).....
så snart den ved at det er jer der har de gode og sjove ting skal den nok
komme helt af sig selv..... den skal jo blot lige aklimatisere sig.....
finde ud af hvor alting er og hvordan man finder rundt.... lidt ligesom hvis
vi andre flytter ind i et kæmpe hus og skal finde rundt der ikk?

Fra : Kate

Dato : 27-01-02 18:28

Hej Anja

Hvordan går det med din mis?

Lante, som jeg kun har haft i 2 mdr., var også lidt utryg den første
dag. Da jeg var hos avleren sad han glad og gerne på min skulder og
ville gerne nusses. Da han kom herhjem, efter en køretur på en god time
og til et hjem der helt klart indeholdt andre misser, var han noget
"bleg om næbbet" dog ville han gerne vide at maden var der. Jeg gjorde
det at jeg gav ham mad, ikke fordi jeg forventede at han ville spise
lige med det samme, men fordi han skulle vide at han havde valget. Det
undrer mig dog at du ikke fik lidt med til din mis der hvor du købte
(fik) den fra. Jeg fik det med som Lante normalt blev fodret med så var
det da ihvert fald det samme. At katten er nervøs i den første tid tror
jeg ikke du skal lægge så meget i, men prøv eventuelt at ignorere den
lidt det kan nogle gange få dem til at tø op fordi de pludseligt selv
skal indfinde sig.
Jeg fik Lante med hjem en Lørdag aften, jeg placerede ham straks i
køkkenet og så gik jeg, lod ham være i fred, senere gik jeg så ud til
ham og sad på gulvet og bare snakkede til ham. Om Søndagen gik jeg ud
og spiste aftensmad hos ham og satte mig derefter på gulvet og læste,
efter ca. 3 timer kom han for at nusse og derefter var vi gode venner.
Jeg tror han bare havde behov for at finde sine ben efter flytningen.
Forresten skal jeg nok nævne at Lante er 2 år gammel.
Håber at din mis snart falder til.
Hvad hedder den iøvrigt?

Kate

Fra : Richard Nybo

Dato : 30-03-02 15:13

Hej Anja!
Giv den lille mis lidt tid! Det hele er nyt og farligt!! Den skal nok komme
til sig selv.Jeg har gennem mange år haft vildkatte, som aldrig har været i
kontakt med mennesker, og de er alle endt med at være ekstremt kælne, så
hvvorfor skulle din lille mis ikke også blive det? Når den har haft et par
dage til at falde til ro, så begynd ligesåstille at "tvangsnusse" den. Du
skal selvfølgelig ikke jagte den rundt, men tag den op og nus den ligeså
stille og så sæt den ned igen. I mellemtiden kan det være en god ide at
fodre den med ekstra lækker mad for at få den til at spise. Tun i vand eller
makrelsalat kan de næsten aldrig stå for. Og så kan du jo gøre det nemmere
for den ved at stille madskålene tæt ved dens gemmested og måske under en
stol eller noget, så den ikke skal vove sig for langt væk for at spise og så
den ikke skal side et åbent og udsat sted og spise. Giv den lov til at gemme
sig lidt. Med tid og tålmodighed skal den nok finde ud af det. Normalt tager
det vel en lille uges tid før en killing begynder at vove sig rundt og føle
sig mere hjemme på et nyt sted!

Mvh Camilla