Hvilken hund skal jeg vælge?
Fra : Anne M. Jensen

Dato : 26-01-02 19:05

Solsikke
Hej ng!
Jeg overvejer at anskaffe mig en hund, og kunne godt bruge nogle gode råd.
Jeg er vokset op med Cocker Spaniels, og jeg ønsker helt sikkert en Cocker
igen en dag. Samt en Schäfer Men i øjeblikket er jeg studerende og bor i
lejlighed, og jeg ønsker en hund, som ikke er alt for aktiv.
Jeg har overvejet en Skotte. Had synes I?
Jeg er heller ikke sikker på, om jeg skal få en hvalp eller en voksen hund -
eventuelt fra et internat.
Venlig hilsen
Anne

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-01-02 19:44

"Anne M. Jensen" <filstud@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

Men i øjeblikket er jeg studerende og bor i
> lejlighed, og jeg ønsker en hund, som ikke er alt for aktiv.

hvad med en tøjhund nej spøg til side, men med det kendskab jeg
har til studerende unge mennesker .. har selv to af dem der begge er
udeboende .. har jeg svært ved at se at der midt i studie,lektier,
venner osv skulle være tid til at aktivere og tage sig af en hund
mellem 4-6 timer daglig .. for ikke at snakke om at det for de fleste
studerende vil være tale om at den lille hvalp skal være alene hjemme
alt for mange timer ...

> Jeg har overvejet en Skotte.

ja en lille skotskterrie, så får du hund for alle penge kan jeg love
dig for og et lille dyr der skal have grænser og aktivering osv osv
.... mange små hunde er små af format men har et mega hundehjerte og er
om man så kan sige stor hund i en lille hunds forklædnig ..... skotter
er dejlige men kræver som alle andre hunde at man beskæftiger sig med
dem mellem mindst 4-6 timer daglig og at være med i din hverdag samt
forming ..

> Jeg er heller ikke sikker på, om jeg skal få en hvalp eller en
voksen hund -
> eventuelt fra et internat.

OK men hvorfor så denne overvejelse .. du gør forhåbentlig ikke den
mega fejltagelse at tro at en voksen hund/hund fra et internat kræver
mindre tid og mindre omsorg .. de voksne hunde der videresælges er
ofte problemhunde eller hunde der på en eller anden måde har været
udsat for svigt og kræver ekstra megen omsorg og har ekstra behov for
at man beskræftiger sig med dem, aktiverer dem ,træner dem osv .. og
det samme gælder hunde fra et internat .. ingtet normalt menneske vil
jo sælge sin perfekte og velformede hund ...

Mit råd til dig må være at du tænker dig om ikke en men to eller tre
gange inden du anskaffer en hund og at du bruger tiden til at sætte
dig ind i hvad det egentlig kræver at have en hund ... samt læse bøger
om racebeskrivelser osv .. man vælger aldrig race efter udseende ..
men sætter sig grundigt ind i hvilken race der kræver hvad osv . ...
og ved blandingshunde er det ekstra vigtigt at vide hvilke racer der
indgår i hunden og hvilke behov osv . disse forkellige racer egentlig
har ..

Smil fra Ami

Fra : Anne M. Jensen

Dato : 26-01-02 20:41

Mange tak for svaret! Det er klart, at jeg vil overveje sagen meget
grundigt,og jeg har da også langt fra bestemt mig endnu

Tid:
Jeg vil mene, at jeg har mere tid som studerende, end mange med
fuldtidsarbejde har. Jeg er kun på universitetet et par timer om dagen, og
forberedelserne gør jeg hjemme.

Race:
Grunden til, jeg har overvejet en skotskterrie er, at jeg har læst, de er
gode til at tilpasse sig omgivelserne, og jeg kunne aldrig finde på at vælge
en hund efter udseendet. Jeg vil vælge den hund, der vil kunne trives bedst
hos mig.

Internat:
Faktisk er min begrundelse for at vælge en hund fra et internat netop, at
jeg ønsker at give en svigtet hund et godt hjem, og jeg er godt klar over,
at det kræver et utroligt engagement og hårdt arbejde, og jeg vil
naturligvis overveje seriøst, om jeg har det nødvendige overskud samt
naturligvis - evnerne.

Mange tak, det vil jeg gøre!

Venlig hilsen
Anne

Fra : Malle-brok

Dato : 26-01-02 22:18

Hej

---[klip]---
[...]
---[/klip]---

Nu får jeg nok hele nyhedsgruppen på nakken, men jeg synes faktisk at
studietiden er et godt tidspunkt at anskaffe sig en hund, hvis man virkelig
har lyst til at få hund ....

Jeg fik selv Tikki mens jeg har studeret, og har aldrig fortrudt det et
eneste sekund

---[klip]---
for ikke at snakke om at det for de fleste studerende vil være tale om at
den lille hvalp skal være alene hjemme alt for mange timer ...
---[/klip]---

Nu ved jeg ikke hvad dine børn studerer, men dengang jeg studerede, havde
jeg det første halve år jeg havde Tikki 12 timer om ugen, og det sidste
halve år havde jeg ikke en eneste skemasat time. OK, selvfølgelig var jeg
mere på skolen end disse timer, men alligevel var det ikke mange timer
vovsen var selv hjemme ....

Derudover kom 4 ugers læseferie og ikke mindre end 10 ugers sommerferie,
vinterferie, påskeferie, efterårsferie osv.

OK, det er ikke ferie det hele, men hvis man virkelig ønsker sig en hund, så
kan det nu godt lade sig gøre at give den en rigtig god start på livet ved
at få den som studerende. (tage ind til byen i formiddagstimerne osv.) ...

Sååå, hvis (og KUN HVIS) Anne virkelig ønsker sig en hund, så ser jeg
bestemt ikke studiet som nogen hindring - med mindre det er et studie hvor
man ikke kan være sikker på arbejdet efter studiet mht. arbejdstider/steder
osv.

G O D W E E K E N D
Carina

- - -
Min hund:
http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 27-01-02 22:39

Ami skrev:

har jeg svært ved at se at der midt i studie,lektier,
> venner osv skulle være tid til at aktivere og tage sig af en hund
> mellem 4-6 timer daglig .. >

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange herinde der aktivere deres hunde
4-6 timer når man også går på arbejde hver dag?.
Nicki bliver aktiveret på mange forskellige måder hver dag, så som at få mad
ud af en flaske, søge efter kiks, lange gåture osv, men 6 timers aktivering
får han ikke, hvilket jeg også mener er at overdrive. Nu er jeg selv en
meget stor hunde elsker, og elsker at bruge tid sammen med Nicki, men der er
jo mange andre ting her i livet der skal ordnes, så som rengøring, tøjvask
osv. og de ting skal også ordnes når man har fri fra arbejde, al ens tid kan
jo ikke kun gå til hunden, hvorend jeg også gerne ville ha' det.

Til dig Anne vil jeg bare sige, overvej det godt, det er mange år ud i
fremtiden man skal se, og hvis du så beslutter dig for at gøre det, så gør
det, dit studie er ikke en hindring, tværtimod, som andre har skrevet er
studerende nok mere hjemme, end når man gå på arbejde.

Held og lykke

Hilsen fra Bolette

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 27-01-02 23:11

"Bolette Nielsen" <Bobo@kimj.dk> skrev i en meddelelse

> Ami skrev:
>
> har jeg svært ved at se at der midt i studie,lektier,

Hej Bolette!

Jeg skrev aktivere og tage sig af sin hund 4-6 timer dagligt/i døgnet
... dette antal timer fordi en hund faktisk iflg. Maria Hanson ikke må
være passiv mere en 18 - 20 timer døgnet. At med til at holde den
aktiv er f.eks traveture, at den søger efter maden i græsset, får
maden lagt som et spor eller på anden måde arbejder for maden, at der
trænes, aktiveres gennem indlæring af nye øvelser, "hundekunster ",
balanceøvelser, hjerne og næsearbejde osv ... at den er med i
familiens liv (havearbejde osv) der kommer pelspleje .. altså kort
sagt alt hvad der holder hunden aktiv og giver den kontakt med dig ..

> Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange herinde der aktivere
deres hunde
> 4-6 timer når man også går på arbejde hver dag?.

Man kunne også vende det en halv omgang og spørge hvor mange mennesker
der mon med arbejde, interesser uden for hjemme, socialt samvær med
venner osv, der egentlig har tid til at have hund .. idet en hund
faktisk ikke bør overlades til sig selv mere end maks 5 timer .

> Nicki bliver aktiveret på mange forskellige måder hver dag, så som
at få mad
> ud af en flaske, søge efter kiks, lange gåture osv,

Prøv lige nogle dage at gøre op hvor meget du egentlig beskæftiger dig
med din hund, traveturene alene tager jo tid .. og læg så alle de
10-15 eller muligvis tyve minutter til du flere gange om dagen
beskæftiger dig med hunden .. og du vil se at du med pelspleje osv
faktisk nok når op på længere tid end du selv tror ..

Smil fra Ami

Fra : Finn Jensen

Dato : 26-01-02 20:02

"Anne M. Jensen" <filstud@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Solsikke

????

> [...]
> igen en dag. Samt en Schäfer Men i øjeblikket er jeg studerende og bor i
> lejlighed, og jeg ønsker en hund, som ikke er alt for aktiv.

Du skal nok gå udenom en schæferhund hvis du ikke kan aktiverer den
tilstrækkelig. Men ellers kan den sagtens tilpasse sig til lejligheden.

Prøv at regne lidt på den tid du kan / vil ofre på en hund samt de
muligheder der ligger udenfor din hoveddør med hensyn til at give hunden
oplevelser og aktiviteter. Selv den meste dovne hund vil hurtig blive træt
af at forsørge i en baggård fuld af brosten.

Du kan få selv små hunde der har en masse krudt i røven og kræver en masse
aktivitet og du kan få store hunde der er dovne så når du har fundet ud af
det med tiden og mulighederne så se lidt på en given race og undersøg
markedet indenfor den pågældende race således du ikke står med en aktiv
brugshund hvis du ønsker en sofahund og omvendt.

> Jeg har overvejet en Skotte. Had synes I?

Kender dem kun fra whiskey flaskerne

> Jeg er heller ikke sikker på, om jeg skal få en hvalp eller en voksen
hund -

Der er fordele og ulemper ved begge men en voksen hund kræver mere erfaring
af ejeren end hvalpen da man ikke ved hvad en voksen hund har været udsat
for i sin hvalpetid så man skal være rustet til lidt af hvert.

> eventuelt fra et internat.

Hvor tror du hovedparten af alle problemhundene ender henne hvis ikke
dyrlægen afliver dem ?
Mange hunde som ender på et internat har haft mere eller mindre alvorlige
traumaer og problemer som oftes er meget vanskelige af tackle.
Mit råd til dig er at holde dig fra disse hunde med mindre du er 110% sikker
på hvad du går indtil med disse hunde.

God fornøjelse med evt. hvalpekøbet.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Anne M. Jensen

Dato : 26-01-02 20:52

"Finn Jensen" <figowitz@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> ????

Ja, ups!

> Du skal nok gå udenom en schæferhund hvis du ikke kan aktiverer den
> tilstrækkelig. Men ellers kan den sagtens tilpasse sig til lejligheden.
Til gengæld må den nok ikke rejse med tog?

> [...]
> oplevelser og aktiviteter. Selv den meste dovne hund vil hurtig blive træt
> af at forsørge i en baggård fuld af brosten.
Jeg vil naturligvis gå lange ture med min hund, og der er heldigvis både
skove og parker i nærheden.

> [...]
> markedet indenfor den pågældende race således du ikke står med en aktiv
> brugshund hvis du ønsker en sofahund og omvendt.
Ja, det vil jeg gøre!

> Kender dem kun fra whiskey flaskerne
Hvad med Netto?

> [...]
> traumaer og problemer som oftes er meget vanskelige af tackle.
> Mit råd til dig er at holde dig fra disse hunde med mindre du er 110%
Evident. Mange tak.

> God fornøjelse med evt. hvalpekøbet.
Tak!

> Venligst
> Finn Jensen

Allervenligst,
Anne

Fra : Finn Jensen

Dato : 26-01-02 21:04

> Til gengæld må den nok ikke rejse med tog?

Jo det må den godt samt i rutebiler. Du skal bare betale børnebillet for
hunden
Sådan er det i hvert fald heroppe i NT´s område.

> Jeg vil naturligvis gå lange ture med min hund, og der er heldigvis både
> skove og parker i nærheden.

Det lyder godt. Vær blot opmærksom på at jo mere motion du giver hunden jo
mere kræver den. Brug en masse tid på psyiske udfordringer hvor hunden
bruger hjernen i stedet for musklerne. Spor arbejde er godt til dette.
Ellers kender Ami en masse gode idéer til hjernegymnastik for hunde

> Hvad med Netto?

Så fine steder handler jeg ikke

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Heidi

Dato : 27-01-02 06:32

"Finn Jensen" <figowitz@worldonline.dk> wrote in message news:<a2v23s$28aj$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> bruger hjernen i stedet for musklerne. Spor arbejde er godt til dette.
> Ellers kender Ami en masse gode idéer til hjernegymnastik for hunde

Svar fra en skotteejer....

En skotte er en meget speciel hund. En hund, som kræver, at man
forstår dens meget selvbevidste og meget stolte sind. Og ja, den
tilpasser sig, men kun hvis den bor i et hjem med mennesker, som
forstår en skotte og elsker dens unikke personlighed. Jeg elsker min
skotte overalt på jorden, men jeg er samtidig uhyre bevidst om, at
langt fra alle ville sætte pris på dens til tider ret underlige
opførsel....

Lad mig forsøge at beskrive det. En skotte henter ikke en bold, fordi
du har lyst til at lege med bold. En skotte lader sig ikke klø bag
øret af alle og enhver - kun dem, der er kommet igennem dens kritiske
nåleøje. Mange i omgangskredsen vil bare få et ligegyldigt blik,
hvorefter skotten vil forlade selskabet. Du vinder aldrig noget ved at
råbe af den, tværtimod, den kræver forståelse..... En skotte kan
ignorere dig i timevis, hvis du, i dens øjne, ikke har været rimelig.
En skotte kræver masser af oplevelser og aktivering, ellers "keder den
sig ihjel" og bliver temmeligt irriterende....Du kan ikke "købe" en
skottes velvillighed med en rød pølse, min nægter eksempelvis
kategorisk at reagere på "dæk", uanset hvad jeg forsøger...Alt det her
skal man synes er sjovt for at det er en fornøjelse at være
skotteejer, hver dag, hele året!!

Når alt det her er sagt, så skal ingen være i tvivl om, at min skotte
er det dejlgste i verden. Han har to "westie-storebrødre", og tro mig,
der er en verden til forskel. Selv om jeg har kendt skotter i nogle år
efterhånden, så fik jeg mig alligevel en overraskelse og en
udfordring, da skotten flyttede ind. Han er så speciel og bare så
dejlig, men du skal virkeligt vide, hvad du går ind til. En skotte
skal behandles med værdighed. Skotten er unik, det er han ikke et
sekund i tvivl om, og det skal du være helt enig med ham i. Det er
ikke en nem opgave for en førstegangshundeejer, for en skotte vil til
stadighed teste dig og din autoritet.

Jeg synes, at du skal ringe til en af vores racerepræsentanter. Du
finder telefonnummeret på www.dansk-terrier-klub.dk under skotter,
naturligvis.

PS. Jeg er i øvrigt studerende....

Fra : Anne M. Jensen

Dato : 27-01-02 14:24

"Heidi" <heidi_rasmussen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> stadighed teste dig og din autoritet.
>
> Jeg synes, at du skal ringe til en af vores racerepræsentanter. Du

Mange tak for indsigten! Ud fra din beskrivelse virker skotten som en meget
speciel og elskelig hund, og jeg vil undersøge nærmere, om det er en hund
for mig.
Uanset hvilken hund, jeg anskaffer mig, har jeg dog ikke til sinde at råbe
af hunden, da det ikke er en form for opdragelse, jeg kan stå inde for.
Ydermere vil jeg helt sikkert aktivere og stimulere min hund, for det mener
jeg, alle hunde har brug for.
Om det er en skotte, jeg skal vælge, ved jeg ikke. Måske bør jeg vælge en
Cocker, efter som det er denne race, jeg kender bedst og elsker højt. Men da
jeg havde min cocker, boede jeg et sted med mange marker og god plads til at
løbe langt. Jeg synes, det er synd for en jagthund at bo inde i byen, også
selvom man går ture i skoven. En jagthund skal have marker.
Jeg må på biblioteket og udforske alle de mulige racer!
Venlig hilsen
Anne

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-01-02 15:56

Du skal også tænke på at visse racer bl.a. skotter kan koste en herregård i
pelspleje (trimning), hvis du ikke selv har tid, lyst og energi til at lære
det.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Susanne Munkebo Chri~

Dato : 27-01-02 17:52

Hej Anne!

Jeg er selv studerende og fik i sommers min første hund. En cairn terrier på
8 uger. Og det er det bedste jeg nogen sinde har gjort ))

Det er et virkelig godt tidspunkt at få hund på mens man læser, fordi man
har relativt meget tid derhjemme. Man bliver dog meget afhængig af en hund.
Det fungerer ikke at tilbringe en hel dag inde på studiet, og så tage ud og
drikke øl med vennerne bagefter. Men alt det har du nok også overvejet.

Derudover kan det være et stort arbejde at få en hund renlig, når man bor i
lejlighed (bor selv på 4. sal!!), men du må ikke misforstå mig, det er det
hele værd!!

Mht, hvilken hund man skal vælge, kan jeg råde dig til at tage ud på en
hundeudstilling, og der se hvor mange muligheder der faktisk er. På sådan en
hundeudstilling kan man også komme i kontakt med opdrætterne, og måske
aftale at komme ud og besøge dem, og "rigtig" opleve hundene og få en god
snak om racen.
Man kan læse meget i bøger, men det er som regel noget lidt andet i
praksis!!

Jeg kan selvfølgelig kun anbefale cairn terrieren *s* Det er en ideel 1.
gangs hund, da man ikke behøver at være den store hundepsykolog. Desuden er
det en hund som er MEGET åben overfor både fremmede hunde og mennesker (der
kan måske dog godt være lidt problemer med at nogen han-hunde har problemer
med andre han-hunde). Den kræver selvfølgelig aktivering og motion som alle
andre hunde, men alt andet ville da også være frygteligt kedeligt.

Men som Nina El Falaki også skriver, så er der store omkostninger ved at
have en hund som skal trimmes. Fire gange om året á ca. 500 kr. Man kan dog
godt selv lære det - har jeg hørt *s*

Held og lykke med det!!!

Og lad os høre hvad resultatet en gang bliver )

Med venlig hilsen
Susanne

Fra : Heidi

Dato : 28-01-02 08:35

"Anne M. Jensen" <filstud@worldonline.dk> wrote in message news:<GeT48.1632$m6.70819@news000.worldonline.dk>...
> [...]
> selvom man går ture i skoven. En jagthund skal have marker.
> Jeg må på biblioteket og udforske alle de mulige racer!

Lige en sidste bemærkning.Det er dejligt at se, at du virkelig
overvejer dit racevalg. Det var der rigtigt mange, der burde gøre. En
skotte er faktisk også en jagthund. Den er oprindeligt "lavet" til
grævlingejagt, og dens jagtinstinkter fornægter sig ikke. Min
skottehvalp var kun 4 mdr., da han resulut knækkede nakken på en mus i
haven.... Derudover har en skotte stort set altid næsen i jorden for
at få fært. Skotten er derfor ikke en sofahund, det er der nok nogle,
der tror. Den er lavet til at bruge hovedet, og derfor skal den have
nogle udfordringer.
Hvor bor du i øvrigt henne?

Fra : Anne M. Jensen

Dato : 28-01-02 22:45

> [...]
> at få fært. Skotten er derfor ikke en sofahund, det er der nok nogle,
> der tror. Den er lavet til at bruge hovedet, og derfor skal den have

Det er jeg glad for at vide, jeg troede faktisk, skotten mere var en
selskabshund end en jagthund.

> Hvor bor du i øvrigt henne?

Jeg bor i en 3-værelses ejerlejlighed i Århus. Det er i centrum, men ligger
tæt på en park og ikke så langt fra en skov. Dog overvejer jeg at flytte ud
i udkanten af byen, men i så fald flytter jeg, inden jeg anskaffer hunden,
så den ikke skal til at falde til et nyt sted.

Fra : Heidi

Dato : 29-01-02 08:37

"Anne M. Jensen" <filstud@worldonline.dk> wrote in message news:<xGj58.7780$Eu2.845979@news010.worldonline.dk>...

> [...]
> i udkanten af byen, men i så fald flytter jeg, inden jeg anskaffer hunden,
> så den ikke skal til at falde til et nyt sted.

Hej igen Anne!

Jeg bor også i udkanten af Århus. Hvis du er interesseret må du gerne
møde min skotte, så kan du jo se en skotte og dens særheder.... Du kan
maile mig, hvis du er interesseret.

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-01-02 11:56

Den lyder som en meget selvbevidst kat!
Camilla *som lige har givet en meget stor kompliment til Skotten som race*

Fra : Johnny Kiim

Dato : 27-01-02 13:35

Hej Anne!

Jeg holder langhåret gravhund, som trives fint i en lejlighed. Den første
fik jeg da min mand havde en lejlighed på 25 km2, ikke noget problem.

Sådan en krabat, behøver heller ikke mega meget motion, men vil selvfølgelig
meget gerne. Det eneste der måske kan være lidt af et problem er at de gerne
vil gø, men eller er de virkelige dejlig (jeg skal i hvervfald ikke have
andre racer).

Mange hilsner
Ena.

Fra : Anne M. Jensen

Dato : 27-01-02 19:48

> Jeg holder langhåret gravhund, som trives fint i en lejlighed. Den første
> fik jeg da min mand havde en lejlighed på 25 km2, ikke noget problem.

:) 25 km2! Der er da i hvert fald dejligt meget plads at boltre sig på!

> [...]
gerne
> vil gø, men eller er de virkelige dejlig (jeg skal i hvervfald ikke have

Jeg sætter meget pris på alle de gode råd, jeg får her. Det er første gang,
jeg prøver en nyhedsgruppe - men bestemt ikke sidste.
Jeg vil meget gerne høre mere om jeres hunde og erfaringer med disse. Det er
en god måde at få indblik i alle de unikke racer, der findes.
Jeg er dog ikke på helt bar bund, da jeg har en del erfaring med hunde i
forvejen, og jeg har da også selv nogle favorit-racer. Blandt andet er det
vigtigt for mig, at hunden er klog - derfor holder jeg også meget af
Schäfere. Og så skal de helst ikke være for overgearede, som fx Cairn
terrier har en tendens til. Misforstå mig ikke, jeg elsker alle racer og
alle hunde, men jeg taler her om, hvilken race, jeg selv ville vælge at leve
med. Jeg ønsker ikke på ingen måde at kalde nogle hunde bedre end andre!
Jeg håber på flere gode synspunkter.

Venlig hilsen
Anne

Fra : Malle-brok

Dato : 27-01-02 21:09

Hej Anne.

Hvad skal den "bruges" til ????

- Hyggehund
- Fritidshund (lange ture i skoven o.lign)
- Hygge-hundetræning
- Agility
- Hundetræning evt. på konkurrenceniveau

Hvor meget tid vil du bruge hver dag på gåture, træning, pelspleje og
lignende ???

En lidt mindre hund jeg godt kan lide er en Kooikerhondje, men den kræver at
komme med på nogle gode ture i skoven engang imellem . Til gengæld er de
ikke sååå kendte og virker ret sunde og velfungerende...

Men der er også mange andre dejlige racer

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Anne M. Jensen

Dato : 27-01-02 21:00

"Malle-brok" <malle-brok@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal den "bruges" til ????
>
> - Hyggehund
Ja.
> - Fritidshund (lange ture i skoven o.lign)
Ja.
> - Hygge-hundetræning
Ja.
> - Agility
Ja.
> - Hundetræning
Ja.
evt. på konkurrenceniveau
Sikkert ikke.

> Hvor meget tid vil du bruge hver dag på gåture, træning, pelspleje og
> lignende ???
Jeg vil tage et kursus i pelspleje, så jeg selv kan trimme vovsen. Jeg vil
gå til hundetræning lege med hunden og hygge med hunden og bruge meget tid
på aktivering og hundetræning, og jeg vil naturligvis gå lange ture, når det
kræves.

> [...]
de
> ikke sååå kendte og virker ret sunde og velfungerende...

Kender jeg ikke - må undersøges.

> Men der er også mange andre dejlige racer

Ja, det er der bestemt.

> Min hund:
> http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm

Wow. Jeg er imponeret! Malinois kender jeg heller ikke.

Venlig hilsen
Anne

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-01-02 07:04

filstud@worldonline.dk,Ny-Internet writes:

>Tid:
>Jeg vil mene, at jeg har mere tid som studerende, end mange med
>fuldtidsarbejde har. Jeg er kun på universitetet et par timer om dagen, og
>forberedelserne gør jeg hjemme.

Da jeg gik på universitetet var der en svag tendens til at nogen af os
afsluttede studierne og fik fuldtidsarbejde. Så mon ikke du skal overveje
den situation at hunden skal lære at være alene hjemme hele dagen. Det kan
muligvis blive et problem.

Hilsen Sverre.

Fra : Finn Jensen

Dato : 28-01-02 07:51

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> den situation at hunden skal lære at være alene hjemme hele dagen. Det kan

Rådene er der jo mange af men man kan jo forledes til at tro at det kun er
pensionister og arbejdsløse der skal holde hund og at det ikke er
hensigtsmæssigt at holde hund hvis man har et job ?

I følge stastikkerne over arbejdsløse og pensionister så skulle kun 10-15 %
af Danmarks befolkning have lov til at holde hund ?. Eller man kan vende det
om og sige at 85-90% af vores hunde lever et kummerligt liv fordi de er
alene hjemme.

Hvor er dyreværnsforeningerne henne !

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ChiChi

Dato : 28-01-02 09:29

Hej Anne

Godt at du overvejer dit racevalg!

Jeg vil faktisk ikke råde dig til at tage en omplaceringshund, da du tit
og ofte vil få "kaserede" hunde, som Fin også skriver! Min egen er
flyttet ikke mindre en 4 gange inden han kom til mig som 10 mds og det
giver altså ham sår på sjælen, og mig en masse ekstra arbejde med at
rette hund op, så personligt gør jeg det aldrig mere!

Som andre har nævnt kan jeg også godt anbefale koikerhondje, det er en
dejlig afbalanceret hund, med store potentialer.
Hvis du vil se mere om den er her en URL på en af vores netbekendte der
har racen : http://www.superhunden.dk

Jeg har selv Schnauzere, men vil ikke lige anbefale dem som 1.gangshund,
det skulle da være dværgschnauzeren, som er en lidt mere håndterlig
størrelse
Det er en dejlig race, men som skotten, meget selvstændig og ikke altid
lige nem at håndtere ! Den fås oven i købet i hele tre størrelser og
ikke mindre end 4 farver, så jeg har nok at vælge imellem, når vi nu
skal have "familieforøgelse" her til sommer!

Held og Lykke med købet

Mange Schnauzerdyt fra
Sussan, Oskar og Rudi
Læs mere om mine vovser på http://schnauzers.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Sverre Stokke

Dato : 28-01-02 08:58

figowitz@worldonline.dk,Ny-Internet writes:

> [...]
>pensionister og arbejdsløse der skal holde hund og at det ikke er
>hensigtsmæssigt at holde hund hvis man har et job ?
Jeg påpeger den ændring i hundens daglige rutine, som sandsynligvis bliver
aktuel om X år. Du kan så være uenig i at det kan blive et problem.

>I følge stastikkerne over arbejdsløse og pensionister så skulle kun 10-15
> %
>af Danmarks befolkning have lov til at holde hund ?.
Du skulle måske læse nogle andre statistikker - der er langt over 1 mio
pensionister.

>Eller man kan vende det
>om og sige at 85-90% af vores hunde lever et kummerligt liv fordi de er
>alene hjemme.
Ja, så har du virkelig fået vendt det hele.

>Hvor er dyreværnsforeningerne henne !
De se Bambi-film.

Hilsen Sverre.