Hjemmeboende handicappede unge
Fra : P.C.

Dato : 26-01-02 16:01

Hi.
Det undrer mig en smule, at det ikke er blevet gjort til et emne for diskusion,
når kommunerne bliver tilbudt hundrede af mill. til at igangsætte relevant
boligbyggeri. Jeg håber ikke at det er et emne alle har givet op overfor men ;
når en højt svævende kommunal embedsmand kan sidde og sige, at ministeren ikke
forstår problemet, og at problemet er langt større end som så, og at de par
sølle hundered millioner forslår som en pulverslukker i helvede, så er det vist
tydeligt at der er nogle der trænger til at få sat tal på statestikken. --- vel
at mærke ikke ala. styregruppe udregninger.
Fordi hvad var det manden sagde, ----- såvidt jeg kunne forstå, var det
overhovedet ikke noget problem at få bygget, men når de 3 år så var gået, så
ville kommunerne stå med en temmelig uvelkommen "gave" ; eller tager jeg fejl i
min udlægning. Og tager jeg fejl i, at problemet opstår pga. en uflexibel system
opbygning.
Kommunal folkene _ved_ åbentbart udmærket, at forældre ofte intet andet "valg"
har, end at spare kommunen for million dyre bosteder ,fordi bosteder er sandelig
enten "sådan_" eller_Sådan_ indrettet, og de er sandelig en del af det kommunale
system , ihverttilfælde kan man ikke forestille sig bosteder, med mindre de er
basis for et par kommunale stillinger, fordi "så" kan de integreres i det
kommunale eller amtslige system. Og hvis beboerne skal have en chance på
arbejdsmarkedet, så er computere jo en del af løsningen, foruden
fjernundervisning ; og så har vi balladen. Så tror da F..... at forældre til
autististiske børn, må ud med skovlen og gøre kommunernes arbejde, --------
ovenikøbet det arbejde der ligger næst for at komme i syltekrukken; det kan
forældrene åbentbart godt overtage, men da sandelig kun hvis kommunen alligevel
"skal" opfylde de krav der er. Hurra for det "frivillige" arbejde.
Nu er denne mail ikke en invitasion til alle der læser denne gruppe som
tidsfordriv, og som ingen relasioner har til handicap området, til at slå de
forældre der søger en løsning på disse problemer oven i hovedet med tele
danmarks visioner på handicap området. Den er heller ikke en opfordring til at
uvedkommende _endnu engang_ skal bruge tele.dk's velsignelse til at gøre nar af
de forældre der står i den situasion hvor vejen til en selvhjulpen tilværelse
for deres barn, går over kampe med folk der ser det som deres borgerpligt, at
gøre forholdene på handicapområdet så umulige som muligt. --------- jeg er
f.eks. stadig ikke syg, når jeg skriver i denne gruppe, men det var trods alt
magtpålæggende at udskyde oprettelsen af nærværende gruppe i årevis, og der vil
jeg stadig spørge ; til fordel for hvem var det forresten ?
På samme måde som da vi søgte at oprette forældregrupper, men det vil jeg så
undlade at komme nærmere ind på. Det der blot undrer mig er, hvordan det kunne
være, at det var så utroligt vigtigt, for Tele.Dk at udskyde oprettelsen af
denne gruppe, samt hvorfor hensynet til de ganske få ( under 5 ), på daværende
kunne være større end hensynet til handicapområdet generelt.
Var det virkelig af kedsomhed eller af politisk overbevisning, at det var så
vigtigt at spænde ben for de 40 der måtte samles udenfor det danske usenet og
som havde interesse i, at få opbygget et alternativ til de tilbud der er alt for
få af i forvejen ( jeg taler stadig om handicap området), ------- Tele.Dk's
interesse for at bestemme navnet på denne gruppe, og deres arogante
hensynsløshed overfor de der var naive nok til at tro, at usenet var løsningen
på væsentlige områder indenfor handicapområdet, er nok bedre overladt til
historien, --------- Men her står vi så igen 6 år efter, og de mål vi havde,
computere til alle med et kommunikasions handicap, bliver rigeligt modarbejdet
på lokal plan af folk der stadig ikke aner hvad en computer er, og Tele.Dk's
handicap politik kender vi jo, Jovist, denne mail kunne godt have givet et par
forslag til hvordan tingene kunne begynde at køre og også med regneark og mere
generelle regnskaber der kunne vise, at amterne såmænd godt kunne gå igang, uden
at gøre tykt nar af forældrene, ved at lade dem gøre arbejdet, men det må så
være disse folks fortjeneste, ------- altså det de har _hindret i at opstå ...
Janteloven kan jeg godt forstå, men Tele.Dk's interesse i at hindre tiltag på
handicap området har jeg aldrig rigtigt forstået.
Kommunernes interesser kan da nemt integreres i handicapområdets interesser, på
disse områder, men det kan jo være, at der er nogle der hellere vil sælge
området til "det frivillige arbejde" , det er jo vældigt moderne at få lavet
noget bras.
Have a nice day.
P.C.