Udregningsproblemer
Fra : Kasper Eklander

Dato : 26-01-02 13:53

Jeg er TOTAL nybegynder i c/c++. Jeg har prøvet at lave et program der
udregner et simpel gangestykke. Jeg har fundet ud af at lave selve
indtastningen, men jeg må gøre et eller forkert når den skal udregne
gangestykket.

Her er kilde koden, håber nogen kan hjælpe mig :)

#include <stdio.h>
#include <conio.h>

void main()
{
int resultat;
float gange1, gange2;

clrscr();
printf("Indtast det første tal: ");
scanf("%d", &gange1);
printf("Indtast det andet tal: ");
scanf("%d", &gange2);
resultat = gange1 * gange2;
printf("Resultatet er %f", resultat);
}

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 26-01-02 14:11

Kasper Eklander wrote:

> [...]
> gangestykket.
>
> Her er kilde koden, håber nogen kan hjælpe mig :)

^^
> }

Variablen resultat er en int, men du bruger %f i stedet for
%d, når du skriver ud.

-Claus

Fra : Ivan Johansen

Dato : 26-01-02 14:14

Kasper Eklander wrote:

> [...]
> udregne gangestykket.

> scanf("%d", &gange1); scanf("%d", &gange2);

%d angiver at du inlæser en int, men gange1 og gange2 er begge float,
det skal gå galt. Du skal enten lave gange1 og gange2 om til int eller
%d skal rettes til %f.

> printf("Resultatet er %f", resultat);

%f angiver at du vil udskrive en float, men du angiver en int som
parameter, hvilket skal gå galt. Du skal enten lave result om til en
float, eller rette %f til %d.

Det vil formentligt være en god ide at holde udregningerne som int
(heltal) eller float (decimaltal).

Ivan Johansen

Fra : Kasper Eklander

Dato : 26-01-02 14:24

Tak for hjælpen :)

Fra : Morten Brix Pedersen

Dato : 26-01-02 14:56

Kasper Eklander wrote:

> Tak for hjælpen :)

Der var forresten ikke noget C++ specifikt i din kodestump.

- Morten.