Erfaringer med Gal.net
Fra : Morten Raahede Knuds~

Dato : 26-01-02 13:24

Hej

Er der nogen herinde, der har erfaring med glentevejens internet?
Galnet er glentevejens antenneforening i Odenses internettilbud.
Hvor stabilt er det?
Hvor hurtigt er det?

mvh
Mortne Knudsen

Fra : Jens

Dato : 26-01-02 18:46

"Morten Raahede Knudsen" <mrkmrk@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen herinde, der har erfaring med glentevejens internet?
> Galnet er glentevejens antenneforening i Odenses internettilbud.

Spørgsmålet har været oppe at vende, vistnok en enkelt gang før, men tag et
kig tilbage i gruppen.
Såvidt jeg ved er der ingen der endnu er koblet op via GALnet.dk, andet end
nogle testpersoner.

Hastigheden kan du læse på deres hjemme-side (http://www.galnet.dk): 128
eller 512 Kbit/s downstream. Hastigheden vil altid være max. hastigheden du
kan opnå. Om så den server du henter fra på Internet kan levere til dig med
samme hastighed er en anden sag. Der er mange ting der gør sig gældende.

Normalt er Internet via antennestikket ligeså stabilt som f.eks. ADSL. Der
er bla. masser af Stofa, Dansk Kabel-TV og Oncable kunder, som også kører
via antennestikket, og de klager da som regel ikke (på nær selvfølgelig
Stofa kunderne som lige er blevet præsenteret for en prisstigning, men det
er jo en helt anden sag!).

Jens

Fra : Per Tolbøll

Dato : 29-01-02 22:10

Morten Raahede Knudsen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>Er der nogen herinde, der har erfaring med glentevejens internet?
>Galnet er glentevejens antenneforening i Odenses internettilbud.

Galnet er p.t. under udrulning - under noget kaotiske forhold:

- De lovede 3-5 arbejdsdage fra registrering til installation kan ikke
holdes
- E-mails besvares ikke
- Telefonopringninger besvares ikke

Efter indbetaling, kontraktunderskrivelse og 14 dages ventetid kom jeg
igennem på telefon.
Første dag kunne de ikke se, om min indbetaling evt. var registreret forkert
("je' katte' komme ind i computeren" var svaret).
Næste dag lovede de at kontakte "montøren" (der åbenbart skulle lave
arbejdet).
Dagen efter igen havde "montøren" hængt en pose på min hoveddør,
indeholdende 14 meter antennekabel, en pose kabelclips og en lettere
ubehjælpsom anvisning i montage af dette kabel fra første antennedåse til
det sted, man vil have kabel-modemet placeret.
Dér står jeg nu - nærmere følger ...

Fra en kollega, som var vaksere ved havelågen, og har fået forbindelsen
installeret, har jeg - nu på anden hånd - følgende supplement:

- Selve installationen tager max. et kvartér
- De lovede e-mail-konti og -passwords er p.t. ikke-eksisterende
- Selve kabelmodemet er af fabrikat Humax [http://www.humaxdigital.com/]
- Hastigheden virker OK, man nettet er ustabilt endnu (åbenbart
indkøringsvanskeligheder)

Fra : Jens

Dato : 29-01-02 23:51

"Per Tolbøll" <per_tolboll@mail.dk> skrev i en meddelelse

> - Selve kabelmodemet er af fabrikat Humax [http://www.humaxdigital.com/]

Kan du komme det nærmere, jeg kan ikke finde noget kabel-modem på siden du
angiver.

Kan du få at vide af din kollega hvem GAL-net køber Internetforbindelse af
videre ud i verden ?

Jens

Fra : Mark Beaumont

Dato : 30-01-02 01:37

"Jens" <jens@_NOSPAM_get2net.dk> skrev
> Kan du komme det nærmere, jeg kan ikke finde noget
> kabel-modem på siden du angiver.

Mon ikke det er et HCM-2000, Humax cable modem.
http://www.humaxdigital.com/image/events/hcm-2000.jpg

> hvem GAL-net køber Internetforbindelse af videre ud i verden ?

Det er vist UUnet / WorldCom.

Vh Mark

Fra : Jens

Dato : 30-01-02 23:02

"Mark Beaumont" <beaumont@os.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens" <jens@_NOSPAM_get2net.dk> skrev
>
> Mon ikke det er et HCM-2000, Humax cable modem.
> http://www.humaxdigital.com/image/events/hcm-2000.jpg

Fint billede, men ved du hvor specifikationerne kan findes ?

> Det er vist UUnet / WorldCom.

Jeg ville gerne have nogle beviser (af ren nysgerrighed) i form af trace
route ud af nettet til forskellige sider.

Jens

Fra : Lars Jensen

Dato : 30-01-02 23:53

"Jens" <jens@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in message
> "Mark Beaumont" <beaumont@os.dk> skrev i en meddelelse

> Fint billede, men ved du hvor specifikationerne kan findes ?

> Jens

http://www.wiz-sys.com/supprt/main.html

Fyi: Vejledningerne er PDF og på Japansk, men så vidt jeg kan læse er der
ikke POTS i dem,

Mvh
Lars [ZulFo] Jensen
Ansat hos Telia Stofa, men udtaler mig her på egne vejne...

Fra : Jens

Dato : 31-01-02 00:26

"Lars Jensen" <lars@zulfo.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.wiz-sys.com/supprt/main.html
>
> Fyi: Vejledningerne er PDF og på Japansk, men så vidt jeg kan læse er der
> ikke POTS i dem,

Der var sørme en engelsk beskrivelse med specifikationer:
http://www.wiz-sys.com/pdf/EnHCM-2000.pdf
Tyder på et ganske alm. kabel-modem uden POTS.

Tak til Lars !

Jens

Fra : Per Tolbøll

Dato : 30-01-02 08:13

>Kan du komme det nærmere, jeg kan ikke finde noget kabel-modem på siden du
>angiver.

Den aktuelle type findes ikke på hjemmesiden, den hedder noget med "2000"
(kan desværre ikke komme det nærmere nu) - ifølge min kollega ligner den
meget en type "1000" af udseende ...

>Kan du få at vide af din kollega hvem GAL-net køber Internetforbindelse af
>videre ud i verden ?
>
> Jens

Jeg har faktisk været igennem til en teknisk kyndig person pr. telefon. Det
gav følgende:

- Uplink'et leveres af Worldcom og Orange. Båndbredden opadtil hod Worldcom
er variabel, så man køber "klodser", der passer til behovet (siger man).

- Faste IP-adresser vil være en mulighed "på sigt"

- IP-telefoni er tonet ned "indtil videre"

//Per

Fra : Jens

Dato : 30-01-02 23:11

> Den aktuelle type findes ikke på hjemmesiden, den hedder noget med "2000"
> (kan desværre ikke komme det nærmere nu) - ifølge min kollega ligner den
> meget en type "1000" af udseende ...

Mark Beaumont <beaumont@os.dk> fandt et billede, men ingen specifikationer.
Desværre findes de nok ikke, for et besøg hos google gav kun dette:
http://www.google.com/search?q=Humax%2BHCM-2000&hl=da&btnG=Google-s%F8gning&
lr=

> [...]
Worldcom
> er variabel, så man køber "klodser", der passer til behovet (siger man).

Vil enormt gerne have nogle beviser i form af trace route til forskellig
destinationer.

> - Faste IP-adresser vil være en mulighed "på sigt"

Fik du en pris oplyst ?

> - IP-telefoni er tonet ned "indtil videre"

Ved du om Humax kabel-modem'et har udgang til telefoner ?

Jens

Fra : Jens

Dato : 30-01-02 23:29

"Jens" <jens@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Worldcom er variabel, så man køber "klodser", der passer til behovet
(siger man).

Ja, det er sørme Worldcom / UUnet, samt Orange:

inetnum: 195.54.95.192 - 195.54.95.207
netname: GALNET-DK
descr: Galnet.DK
country: DK
admin-c: JI3-RIPE
tech-c: UUDK1-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: UUNETDK-MNT
changed: eckberg@dk.uu.net 20010927
source: RIPE

inetnum: 62.199.226.24 - 62.199.226.31
netname: GALNET-DK
descr: Galnet.dk
country: DK
admin-c: MADM3-RIPE
tech-c: MA1435-RIPE
status: ASSIGNED PA
remarks: Managed by Mobilix A/S
notify: ripe-nfy@mobilix.dk
mnt-by: MOBI-TECH
changed: Henrik.Aarfeldt@mobilix.dk 20010709
source: RIPE

E:\>tracert www.galnet.dk

Sporer rute til www.galnet.dk [195.54.95.194]
over et maksimum af 30 hop:

1 <10 ms <10 ms <10 ms 192.168.5.1
2 20 ms 30 ms 20 ms lo0.nas0.od.worldonline.dk [213.237.127.83]
3 50 ms 30 ms 30 ms FE1-0-0.cr0.odn.worldonline.dk
[212.54.86.98]
4 30 ms 31 ms 30 ms ATM1-1-0-2.cr0.pbv.worldonline.dk
[212.54.86.9]

5 50 ms 30 ms 40 ms pc1.cr1.pbv.worldonline.dk [212.54.64.6]
6 31 ms 30 ms 40 ms ATM1-0-0.GW2.CPH2.ALTER.NET [195.24.0.161]
7 30 ms 30 ms 30 ms FastEthernet12-1-0.GW3.CPH2.Alter.Net
[146.188.30.117]
8 40 ms 30 ms 50 ms galnet.gw.dk.uu.net [195.54.95.193]
9 40 ms 41 ms 40 ms 195.54.95.194

Sporing fuldført.

Som før sad på en CyberCity linie......

Det ser ud til at Orange forbindelsen er til Skovparken Antenneforening i
Nyborg. Se http://www.skovparknet.dk
Men er dog kun et gæt !

Jens

Fra : Capion

Dato : 27-03-02 01:12

Modemet hedder Humax 6hcm-1000E
Extern-ting og UDEN andre tilslutningsmuligheder end hhv. usb, rj45 og
powersupply.
Galnet (OE-kabeTV) bruger nu Orange, havde før Cybercity.
De er ved at gennemgå hele kabelanlæget for "støj"kilder og har
forudsagt en ca. tid på ½ år, før de er sikre på at have elimineret de
største og værste støjkilder. F.eks. har jeg fået en ny
tilslutningsdåse, filter og stikledning.
De piller meget rundt omkring og hjemme på serveren, så der er tit
underlige udfald. Det der er værst er den meget louzy kundebetjening,
lige p.t., de svarer ikke på tlf., er lang tid om at svare på email,
eller glemmer det helt.
Alt sammen noget de påstår bliver ændret, med tiden (hurtigt) F.eks. har
de lige sat et telefonanlæg op og har ansat indtil flere
medarbejdere..det skal nok komme op at køre ordentligt..snart.
P.t. er der et sted mellem 700 - 1000 brugere på.

http://www.kandu.dk/