PostgreSQL: Tilfældig række
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 26-01-02 12:18

Findes der en "order by rand()"-lignende funktion i PostgreSQL? "Order
by random()" virker tilsyneladende, men eftersom random() kun returnerer
et tilfældigt tal mellem 0 og 1, virker det lidt hack-agtigt at bruge
det.

Den måde, jeg har gjort det på nu, er at vælge alle ID'erne fra
databasen, finde ét af dem med PHP-funktionen array_rand() og så vælge
rækken hvor ID'et er det, der kom ud af array_rand(). Er det måden at
gøre det på, eller...?
--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-01-02 12:33

On Sat, 26 Jan 2002 12:17:45 +0100, Jonas Koch Bentzen
<ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

> [...]
>databasen, finde ét af dem med PHP-funktionen array_rand() og så vælge
>rækken hvor ID'et er det, der kom ud af array_rand(). Er det måden at

For en lille uges tid siden kørte diskussionen om det samme bare i
mySQL.
Dengang kom en løsning ala:

$tal=find_tilfældigt_tal_mellem 1 og (SELECT count(*) from tabel)
SELECT * from tabel limit 1, $tal;

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 26-01-02 13:04

Mads Lie Jensen skrev:

> $tal=find_tilfældigt_tal_mellem 1 og (SELECT count(*) from tabel)
> SELECT * from tabel limit 1, $tal;

Den er bare ikke så god, for hvis nu f.eks. finder frem til det
tilfældige tal 23 ,så kan jeg ikke være sikker på, at der rent faktisk
findes en række med ID 23. Der kan sagtens være huller i
sekvensen.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Svenne Krap

Dato : 26-01-02 13:25

On Sat, 26 Jan 2002 13:04:10 +0100, Jonas Koch Bentzen
> [...]

>tilfældige tal 23 ,så kan jeg ikke være sikker på, at der rent faktisk
>findes en række med ID 23. Der kan sagtens være huller i

Du tager ingen forudsætninger om ID, du beder systemet om at levere
række nummer 23 (og ikke ID=23).

Den virker altid.

Svenne
--
Mail usenet@krap.dk - svenne@krap.dk - PGP key id : 0xDF484022
ICQ: 5434480 - http://www.krap.dk - http://www.krap.net

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 26-01-02 13:34

Svenne Krap skrev:

> Du tager ingen forudsætninger om ID, du beder systemet om at levere
> række nummer 23 (og ikke ID=23).

Selvfølgelig. Det var mig, der sov.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Svenne Krap

Dato : 26-01-02 13:22

Her hedder det dog

select * from tabel limit 1 offset $tal

Svenne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-01-02 23:35

On Sat, 26 Jan 2002 13:22:10 +0100, Svenne Krap <usenet@krap.dk> wrote:

>Her hedder det dog
>
>select * from tabel limit 1 offset $tal

Ja, sørme så... og her havde jeg endda slået det op i manualen for at
være sikker på rækkefølgen af antal og offset...

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 26-01-02 13:42

Mads Lie Jensen skrev:

> $tal=find_tilfældigt_tal_mellem 1 og (SELECT count(*) from tabel)
> SELECT * from tabel limit 1, $tal;

Faktisk skal man trække én fra $tal, fordi OFFSET tæller fra 0. Hvis nu
SELECT COUNT(*) FROM tabel giver tallet 5 og det tilfældigt udvalgte tal
mellem 1 og 5 er 5, så vil vi forsøge at hente række nr. 5, og det går
ikke, for den sidste række er række 4, hvis man tæller fra 0.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Svenne Krap

Dato : 26-01-02 13:59

On Sat, 26 Jan 2002 13:41:59 +0100, Jonas Koch Bentzen
> [...]

>mellem 1 og 5 er 5, så vil vi forsøge at hente række nr. 5, og det går
>ikke, for den sidste række er række 4, hvis man tæller fra 0.

Detalje, men skarpt observeret (det er jeg ikke i stand til med mine
tømrer inde i bylden :)

Svenne