clusterstørrelse
Fra : Morten

Dato : 26-01-02 11:56

Hvad skal jeg vælge clusterstørrelse ud fra.

kan der være mere på en disk med størrelsen 4 frem for 32
eller.........

Fordele og ulember......

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 26-01-02 12:14

Er vist lidt afhængig af størrelsen på partionen ! Mindre cluster størrelse
betyder mindre slack/spildplads.

--
~Jeg søger arbejde - Datamatiker + CCNA læs mere på www.callesen.tk~

Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-01-02 14:34

Mindre clusterstørrelse betyder også mindre hastighed!

MVH John
http://home19.inet.tele.dk/forlaget/

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 26-01-02 22:02

" Mindre clusterstørrelse betyder også mindre hastighed!"

Er du sikker på den John - må indrømme at jeg ikke helt kan huske det...

Men så længe man ikke går under 4KB tror jeg ikke der er
ydelsesforringelse - nærmere tværtimod. Window's opdeler RAM i 4 kb
segmenter - og RAM -> HD swapping bør alt andet gå hurtigere hvis begge
bruger 4 KB størrelser...

--
~Jeg søger arbejde - Datamatiker + CCNA læs mere på www.callesen.tk~

Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-01-02 22:55

Hvis du har et testprogram, vil du se jeg har ret (de skal selvfølgelig være
indstillet på at rode rundt i disken).
John

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 27-01-02 00:30

Du har nok halvt ret John - større clusterstørrelser er nok bedst ved
operationer på store filer ! Men på mindre filer må det være klart
langsommere. Forestil dig at skulle læse 100 filer på 4 kb eller derunder -
med en clusterstørrelse på 4 kb giver det 100 filoperationer af hver 4 kb
altså 400 kb data der skal overføres og behandles - med en clusterstørrelse
på fx 32 snakker vi 'worst case' om 3200 kb data der skal overføres og
behandles blot for at få fat i de 400 kb som var målet ! Dertil kommer slack
og større fragmenteringsgrad af disken !

U.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-01-02 15:41

On Sat, 26 Jan 2002 10:56:11 GMT,
Morten <kirstine.mikkelsen@post1.tele.dk> wrote:

> Hvad skal jeg vælge clusterstørrelse ud fra.

Ud fra det antal maskiner der skal indgå i clusteret :)

> kan der være mere på en disk med størrelsen 4 frem for 32
> eller.........

Linux bruger vist nok konsekvent 1k blokke. Og de nyere
filsystemer kan håndtere sparse files, og så betyder
allokeringsenheden ikke ret meget.

> Fordele og ulember......

Små allokeringsenheder giver større FAT. Men mindre spild.
Og en større FAT betyder intet med dagens CPU og RAM.

I snit spilder du jo 50% af en allokeringsenhed. Så med
100.000 filer på disken og 4 kb smider du 200.000 kbyte
væk, og med 32kb bliver det til 1.6GB.

Fra : John Vedsegaard

Dato : 28-01-02 18:47

Poul har ret, jeg er fra den tid hvor vi brugte cpm (forløber for dos)
dengang betød det utroligt meget, da en 10MB disk kostede 15.000.00....
John