Jeg må være sindsyg!
Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 26-01-02 08:43

Hej :)

   Ja, det tror jeg beskriver mig bedst..... For 14 dage siden meldte jeg
mig til dressurstævne i min lokale rideklub. LC3 var nok et glimrende
sted at starte mente jeg så det blev sådan. Indtil jeg fik set
LB1-programmet - det ser jo nemt nok ud tænkte jeg så. Alså LC3 og LB1
blev det så.
   For tre dage siden skulle jeg så ud og handle elastikker og tape - for
hesten skal jo være fin! Og der fik en af vores konkurrenceryttere
overbevist mig om at LB2 ikke er sværere at ride/lære end en LB1 - så jeg
skulle da tage at stille på til klubmesterskabet. Som sagt så gjort - jeg
ringede til koordinatoren og afskrev LB1 for den havde jeg ikke lært
endnu (!) ½ Time senere blev jeg ringet op af min eneste konkurrent i LB1
- hun mente ikke at jeg ku tillade mig at udgå - nu havde hun jo lige
lært programmet osv. Så efter at hun (Som forresten er en sød og gemytlig
pige :) havde talt for sin syge moster længe - der er jo osse så mange
med i LC3 og programmet er alså ikke så svært at lære og blah blah - ja
så overtalte hun mig alså. SÅ jeg sidder her og skal ride LB1 og LB2 -
har aldrig redet højere klasser end LC2 i den gamle programrække.....
   Ergo - jeg må ikke være rigtig klog. Jeg tror nok at jeg næsten kan
programmerne.....Måske.....
   Men vi må jo se. En godkendelse er vist godt nok til mig ;)

--

Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Margot Martensen

Dato : 26-01-02 22:18

"Trine Stubbe Teglbjaerg" <snoe@nospam.dk> wrote in message

> Hej :)
KLIP>    SÅ jeg sidder her og skal ride LB1 og LB2 -
> har aldrig redet højere klasser end LC2 i den gamle programrække.....

Frygt ikke :))

De nye dressur programmer er ikke så slemme. Sværhedsgraden i LB2 svarer
til k-LB i den gamle program række. Og programmerne er skruet mere
logisk sammen (efter min mening)end de var før. De er også mere fair
for hestene.

>    Ergo - jeg må ikke være rigtig klog. Jeg tror nok at jeg næsten kan
> programmerne.....Måske.....
>    Men vi må jo se. En godkendelse er vist godt nok til mig ;)

Ellers er det jo dommerens skyld :)) (jeg er selv dressurdommer)
Som en af mine gamle lærere sagde engang på et kursus
"Kommer hesten fra bogstav og til bogstav i den korrekte gangart, er
den mindste karakter der kan gives et 6 tal. Derfra vudrer man så op
eller ned, men helst op" Klogt sagt, syntes jeg. Alt for mange
dommere vil helst se efter fejl, istedet for positive ting.

Held og lykke med ridningen. Håber du når væsentlig over godkendt :))

Mange hilsner

Margot

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 27-01-02 13:54

In <ca3891dcbc498d89ab9a46aba2febf70.36760@mygate.mailgate.org>, Margot
Martensen wrote:

> Frygt ikke :))

   Jeg befandt mig i en tilstand af panik fra jeg stod op og til jeg var
kommet op på hesten ;) Til gengæld registrerede jeg slet ikke publikum :)

> [...]
> der kan gives et 6 tal. Derfra vudrer man så op eller ned, men helst op"
> Klogt sagt, syntes jeg. Alt for mange dommere vil helst se efter fejl,

   Det lyder vel nok dejligt - desværre var dommeren vist lidt muggen over
at jeg ikke havde flettet hesten (Jeg pillede det hele op fordi det var
afsindigt grimt det vi fik lavet :( ) Og så tror jeg hun bedømte lidt for
meget efter den gamle standard. Heste i LC-klasserne der gik væsentlig
under lodret fik højere karakterer end heste der gik med næsen lidt over
lodret......Og det er så vidt jeg kan læse mig til ikke ligefrem meningen
med LC!

> Held og lykke med ridningen. Håber du når væsentlig over godkendt :))

   Det gjorde jeg så ikke. Jeg fik vist lige sneget mig over godkendt og så
ikke mere. Men jeg kom gennem det og var væsentlig bedre end jeg havde
forventet (Alså jeg synes jeg red godt i forhold til hvad jeg måske havde
forventet ......). Især i LB2 .... som vitterligt er nemmere at lære end
LB1 :)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-01-02 13:54

In article <T6t48.5391$Eu2.675762@news010.worldonline.dk>, Trine Stubbe Teglbjaerg wrote:

[ klip - nybegynder? der starter i ikke små klasser ]

Jeg vil anbefale dig at gå stille og roligt frem. Du opnår ikke
noget ved at pace dig og hesten frem, nærmest det modsatte.
Øvelserne er måske ikke sværer, men der er flere, og der stilles
lidt størrer krav til hest og rytter. Det gør måske knapt så meget
med dressur, men i spring kan det direkte senere give problemer
hvis du starter højere og højere klasser uden at være parat til det
(altså udklasset i mindre klasser).

I starten går det måske meget fint, og hesten har sagtens kapacitet
til at springe så højt, men lige pludselig gør manglende erfaring,
erfaring som man får ved at starte stille og roligt i de små klasser,
at hest og/eller rytter slår sig, og dermed begynder problemet fremover.
Det kan være at hesten stopper HVER gang på det samme slags spring,
enten fordi den eller rytter er nervøs ved det spring. Det er yderligere
en selvforstærkende effekt, da rytteren er nervøs for om hesten nu klarer
springet, eller ej, og derfor klarer den det ikke. Start derfor stille og
roligt i de små lave klasser og bliv naturligt udklasset før du prøver
krafter med de højere klasser der stiller størrer krav til hest og rytter.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 28-01-02 17:50

In <slrna57u3m.vbf.bendtsen@brok.diku.dk>, Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> det direkte senere give problemer hvis du starter højere og højere
> klasser uden at være parat til det (altså udklasset i mindre klasser).

   Undskyld - men inden du nu kommer for godt i gang - jeg har redet i 13
år. Hesten er 15 år gammel...... Og vi springer slet ikke endnu!

> [...]
> og roligt i de små lave klasser og bliv naturligt udklasset før du
> prøver krafter med de højere klasser der stiller størrer krav til hest

   Nu snakker du en helvedes masse springning så vidt jeg kan se - vi
springer slet ikke! Men vi skal til det - og jeg satser på at starte
"min" søde lille hest i den laveste klasse til vores klubstævne. Det er
ikke hverken LD eller mini eller mikroklasse - det er 50 cm.....Og hesten
kan snildt springe LB med en bedre rytter end jeg. Dressuren derimod -
hesten kan øvelserne, jeg kan øvelserne .... Men det har fandme aldrig
hjulpet på nogen hest at gå rideskole. Og bortset fra det begyndte jeg
som sagt at lære programmet 3 dage før jeg skulle ride. Deraf en
fejlridning. Og da han som sagt er rideskolehest (En af vores bedste
begynderheste!) kan man ikke forvente det samme tempo og swung som af en
privathest. Jeg føler selv at jeg red godt! Men når man bliver
sammenlignet af med privatheste så får man uværgeligt dårligere
karakterer.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-01-02 20:49

In article <Pjf58.2135$m6.176481@news000.worldonline.dk>, Trine Stubbe Teglbjaerg wrote:
> In <slrna57u3m.vbf.bendtsen@brok.diku.dk>, Jon Bendtsen wrote:

>    Undskyld - men inden du nu kommer for godt i gang - jeg har redet i 13
> år. Hesten er 15 år gammel...... Og vi springer slet ikke endnu!

Det er i og for sig lige meget hvis i ikke har erfaring med konkurence
i forvejen.

> [...]
> "min" søde lille hest i den laveste klasse til vores klubstævne. Det er
> ikke hverken LD eller mini eller mikroklasse - det er 50 cm.....Og hesten

godt, i skal nødig få en dårlig start. Jeg har set det flere gange,
hvor en rytter har anskaffet sig en super hest, som så starter for
højt, og dermed løber ind i problemer, i stedet for at have det
sjovt i de mindre krævende klasser, og langsomt finde rytmen
sammen med hesten.

> [...]
> privathest. Jeg føler selv at jeg red godt! Men når man bliver
> sammenlignet af med privatheste så får man uværgeligt dårligere

Hvis du ikke er blevet bedømt før, altså har redet konkurence
før, så er det ikke umuligt at din egen vurdering af øvelserne
er anderledes end dommerens. Det er ikke så nemt at bedømme
når man sidder oven på hesten.

Jeg synes det er flot at du kan ride en rideskolehest så godt,
men jeg synes stadig at du skal starte i mindre krævende
konkurencer. Om ikke andet er det altså sjovere at komme hjem
med en roset, godt nok fra en lavere klasse, end bare godkendt,
eller det der er værer fra en mere krævende klasse.

JonB

Fra : Anet

Dato : 28-01-02 22:56

Hej til alle her

jeg vil faktisk give Jon lidt ret i at det er bedst at starte med starten og
ikke bare hoppe ind midt i det hele og starte der. Det er jo med vilje at
klasserne er opdelt som de er om du så springer eller rider dressur. Faktisk
så kan min hest efterhånden gå sidebevægelser i alle tre gangarter, piuetter
i skridt og galop, gå med kandar og meget andet men jeg ville helt klart
starte med de lette klasser hvis jeg skulle starte stævner på hende. Giv
lidt selvtillid til dig selv og din hest om det så er en elevhest eller en
privathest. Selvtillid kommer af sejre over det man selv håbede på. Held og
lykke med stævneaktiviteten fremover.

hilsen Anet

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 30-01-02 11:24

In <a34hog$2st2$1@news.cybercity.dk>, Anet wrote:

> [...]
> det så er en elevhest eller en privathest. Selvtillid kommer af sejre
> over det man selv håbede på. Held og lykke med stævneaktiviteten

   Tænk, jeg har faktisk stor tillid til at vi nok skal klare os noget
bedre i næste omgang af klubstævnet som er her den 16. februar.... tæller
det ikke for noget?

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 30-01-02 12:42

In article <vSP58.3260$m6.294026@news000.worldonline.dk>, Trine Stubbe Teglbjaerg wrote:

>    Tænk, jeg har faktisk stor tillid til at vi nok skal klare os noget
> bedre i næste omgang af klubstævnet som er her den 16. februar.... tæller
> det ikke for noget?

Selvfølgelig tæller det som noget. Al konkurence erfaring tæller.
Størrer stævner og højere klasser tæller mere end lavere klasser
og lokale stævner, men det tæller alt sammen. Det eneste jeg siger
er bare at for din og din hests skyld, så vil jeg anbefale dig at
starte stille og roligt så i får gode oplevelser.

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 30-01-02 15:55

In <slrna5fn0d.rvf.bendtsen@brok.diku.dk>, Jon Bendtsen wrote:

> [...]
> lokale stævner, men det tæller alt sammen. Det eneste jeg siger er bare
> at for din og din hests skyld, så vil jeg anbefale dig at starte stille

   Men faktisk synes jeg det var en god oplevelse. Vi vandt ikke - vi lå 34
point fra den næste - men i en klasse der gir op til 290 point og der
ikke blev givet mere end 182 synes jeg at jeg har klaret det ret godt.
Det kan godt være at det ikke er den lyseste ide jeg har fået. Men jeg
har været med, jeg har ikke knækket halsen på projektet, jeg går på med
krum hals i træningen til næste stævne (2. del af klubmesterskabet.)

Fra : Anet

Dato : 30-01-02 14:28

> Tænk, jeg har faktisk stor tillid til at vi nok skal klare os noget
> bedre i næste omgang af klubstævnet som er her den 16. februar.... tæller
> [...]

Alt tæller men du skriver jo selv i din overskrift "jeg må være sindsyg". Og
jeg har en mening om tingene som alle andre og giver bare forklaring på hvad
jeg tror på.

hilsen

Anet

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 30-01-02 18:48

In <a3963l$2sjo$1@news.cybercity.dk>, Anet wrote:

> Alt tæller men du skriver jo selv i din overskrift "jeg må være
> sindsyg". Og jeg har en mening om tingene som alle andre og giver bare
> forklaring på hvad jeg tror på.

   Det går mest på at jeg ikke startede med at lære programmet før 3 dage
før jeg skulle ride.