Hvor ringer vi hen du
Fra : Viva Voxpop

Dato : 29-11-00 10:28

viva-voxpop@vox.dkJeg skal til at finde en afløser for min efterhånden
4½ år gamle Ericsson GF388 - joh dengang ku' man lave holdbart kram
- men *suk* jeg fornemmer at der faktisk ikke er sket megen
udvikling siden.

Ganske vist er der dualband, vibrator, ordbog og en masse tivoli i
telefonerne idag, men set i forhold til resten af IT branchen er der
ikke sket den store revolution.

Hver gang jeg viser en forhandler min antikverede telefon, kommer de
med den samme smøre om at telefonerne ikke holder til nær så meget
idag - de tåler hverken stød eller fugt (jeg er ligefrem blevet
anbefalet ikke at have den kommende mobil i inderlommen).

Men hvad bør man vælge - jeg har indtil nu kigget på følgende
R310 - fordi den måske kan tåle hårdhændet behandling
R320 - fordi den kan udveksle telefonnr med outlook
R380 - fordi den kan afløse min Palm

6210 - tjaa den ligner vist R320
6250 - en kombi af R310 og R320, men til hvilken pris ??

Telefonen skal tilsluttes et installationsæt - og WAP er absolut IKKE
et krav. Derimod har jeg tænkt mig at SENDE fax'er via IR og laptop'en
- men kræver det en udvidelse af mit TDM abonnement ??

Nogen gode argumenter for og imod??

Fra : Fischer

Dato : 29-11-00 11:42

> [...]
> Ganske vist er der dualband, vibrator, ordbog og en masse tivoli i
> telefonerne idag, men set i forhold til resten af IT branchen er der

Nej, med et passende "tivoli-filter" der sorterer logo'er, spil, SMS-ordbog
o.s.v. fra, så er de alle mere ens.
R380 er nok det mest revolutionerende hvis man vil beholde illusionen om at
det er en mobiltelfon man har i hånden.

> [...]
> idag - de tåler hverken stød eller fugt (jeg er ligefrem blevet
> anbefalet ikke at have den kommende mobil i inderlommen).

Af samme grund holder jeg fast i min SH888 - og så selvfølgelig fordi den
fuldt ud dækker mine behov.

Men faktisk tror jeg faktisk at mobiltelefonerne kan holde til mere end man
tror. F.eks. en 8210 der (IMHO) mærker som et stykke plastic legetøj fra
Bilka, kan sikkert holde til en hel del hårdhændet behandling.

> Men hvad bør man vælge - jeg har indtil nu kigget på følgende
> R310 - fordi den måske kan tåle hårdhændet behandling
> R320 - fordi den kan udveksle telefonnr med outlook
> R380 - fordi den kan afløse min Palm

R310'er er til helt specielt brug, så den tror jeg ikke du har behov for.
Om du kan og vil udnytte funktionerne i hhv. R320 og R380 kan jeg ikke
gennemskue.

> 6210 - tjaa den ligner vist R320
> 6250 - en kombi af R310 og R320, men til hvilken pris ??

Fordelen ved 6210 er at den kan køre high speed data, hvis man har
abonnement til det.

> Telefonen skal tilsluttes et installationsæt - og WAP er absolut IKKE
> et krav. Derimod har jeg tænkt mig at SENDE fax'er via IR og laptop'en
> - men kræver det en udvidelse af mit TDM abonnement ??

Nej, hvis du bare vil sende, kan et almindeligt abonnement bruges.

> Nogen gode argumenter for og imod??

Jeg fornemmer at du har et professinelt behov.
Altså behov for alm. telefoni, ingen WAP, meget lidt SMS, data via IR.

I mine øjne står valget mellem R320 og 6210.
6210'eren har flere funktioner, men jeg synes ikke det er merprisen værd.
Prøv at tage telefonerne i hånden - du kan sikkert mærke hvor du vil føle
dig bedst hjemme.

(F)

Fra : Viva Voxpop

Dato : 29-11-00 15:49

>R380 er nok det mest revolutionerende hvis man vil beholde illusionen om at
>det er en mobiltelfon man har i hånden.

Men hvordan har den det med holdbarhed ...??

>R310'er er til helt specielt brug, så den tror jeg ikke du har behov for.

Hvilke ... udover at være slagfast og kan tåle noget vand...

>Om du kan og vil udnytte funktionerne i hhv. R320 og R380 kan jeg ikke
>gennemskue.

Tjaa ... se nedenfor ...

>Nej, hvis du bare vil sende, kan et almindeligt abonnement bruges.

Ok ..tak !!

>Jeg fornemmer at du har et professinelt behov.
>Altså behov for alm. telefoni, ingen WAP, meget lidt SMS, data via IR.
Du har en god fornemmelse - tror ud fra al den negative pressomtale at
WAP er out, sender vel ca 10 sms'er pr uge og resten er mobilt brug.
Regner dog med at ville benytte mig af fax-muligheden og så at kunne
udveksle telefon nr med outlooken ...

>I mine øjne står valget mellem R320 og 6210.
Du mener at 6250 er uden for nr ??

mvh
Viva V

Fra : FI

Dato : 29-11-00 22:48

En 6250 er stort set det samme som en 6210 men bare i "håndværkerudgave"

Funktionerne er de samme men 6250'eren vil komme til at fylde lidt mere og
være lidt tungere.

Mvh Finn
- Den lykkelige ejer af en 6210 -

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-11-00 09:00

> tror ud fra al den negative pressomtale at
> WAP er out,

WAP er ikke så skide genialt, som det er nu. Men vi har faktisk ikke noget
bedre alternativ der kan bruges nu og her, derfor er WAP godt - for dem der
har brug for det.
Pressefolk hører generelt ikke til gruppen af dem, der har brug for WAP,
derfor kan de ikke se det geniale i det.
Jeg vil korrigere dig med min personlige mening og sige at WAP er out - når
der kommer noget bedre. Forstået på den måde at WAP-brugere ikke er trofaste
over for teknologien.

Jeg vil dog tro at du ikke er en af dem der får så meget ud af WAP, så lad
du bare være med at bekymre dig om det. :)

Men indtil der kommer et reelt alternativ tror jeg nu ikke WAP er nogen "død
fisk".

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Fischer

Dato : 30-11-00 09:16

> Men hvordan har den det med holdbarhed ...??

Jeg tror den er OK til normalt brug. Også at putte den i inderlommen og tabe
den på gulvet et par gange. Jeg tvivler på, at Ericsson sender en
professionel telefon på markedet som er uholdbar.

> Hvilke ... udover at være slagfast og kan tåle noget vand...

Kun det. Men den er ekstrem holdbar, og jeg tror ikke det er nødvendigt til
dit brug.

> [...]
> WAP er out, sender vel ca 10 sms'er pr uge og resten er mobilt brug.
> Regner dog med at ville benytte mig af fax-muligheden og så at kunne

Ja - vi har nok samme behov og tankegang
Bortset fra, at jeg ikke har noget kalenderbehov.

> Du mener at 6250 er uden for nr ??

Ja - af samme grund som R310. Jeg tror det er "overkill" til dit behov.

(F)

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-11-00 14:53

"Viva Voxpop" <viva-voxpop@vox.dk> wrote in message
> [...]
> idag - de tåler hverken stød eller fugt (jeg er ligefrem blevet
> anbefalet ikke at have den kommende mobil i inderlommen).

Det lyder ikke helt forkert. Men for det første laver man i dag telefoner
der er designet til at tåle stød og vand, og for det andet er det vist ikke
helt så slemt som nogen mener. :)

Min gamle Nokia 6150 har jeg ikke indtryk af at være særlig "holdbar". Det
er vist en "mappe-telefon", der er designet til indendørs-brug osv.
Jeg har dog brugt den i regnvejr adskillige gange, og det er også lykkedes
mig at køre den over et par gange. Derudover er den tabt på gulvet mange
mange gange. Efter halv andet år (så vidt jeg husker) fik jeg problemer med
software-fejl. Men der var det nu også på tide at skifte alligevel... :)
Jeg forventede egentlig slet ikke at den ville holde så længe, med den
behandling.

Jeg snakkede engang med en asfalt-arbejder, der havde en Nokia 5110. Den
tabte han den på den nye asfalt, og det så man først da tromlen havde kørt
den over. Batteriet og fronten var smadret, og telefonen var sort indvendig.
Han skaffede et nyt batteri og en ny front, gjorde telefonen så ren som
muligt, og nu virker den fint nok. (Skal dog trykke lidt hårdt på tasterne).

Det var bare det jeg ville sige... :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 00:17

Fra : Viva Voxpop

Dato : 30-11-00 00:17

Så var da en der bed på ....

>Nu må jeg altså lige sige noget.
Fyr løs ...

> Vi har fået letvægt batterier. Vi har fået MEGET længere standbytid.
vil du kalde det for en STOR udvikling ?? Microbølgeovnen - som du
bruger som eksempel længere nede - har da også fået større effekt,
bedre kogeprogrammer, grill og meget mere .... men der er stadig ikke
noget epokegørende nyt ??

>Vi har fået G3 Nettet. Det er dog ikke indført i Danmark endnu.
ÆÆh ... det er vist ikke indført nogen steder i Europa endnu ??
Men jow .. det er en ægte viderudvikling af mobiltelefonen - men de
telefoner du kan købe her og nu, hvor meget anderles (mht
funktionalitet og holdbarhed) er de i forhold til "gamle" telefoner
..??

>Vi har fået meget billiger priser.
Det er da ikke en udvikling af telefonen ... det er "bare" konkurence
mellem teleselskaber ...

> Hvor er det du synes det halter.
Se ovenstående svar ....

>Dette er ikke for at nedgøre dig.
Det håber jeg da ikke

>Du sammenligner det med IT. Det er to ting som ikke må sammenlignes.
Vi er enige om at IT betyder Informations Teknologi ??
Du og jeg sidder og kommunikerer på denne Nyhedsgruppe via vores
PC'er, modems og et telenet (om det så er fastnet eller mobilt) .. og
så vil du påstå at telefonen ikke er en del af IT ...??

Mvh
Viva

Fra : N/A

Dato : 30-11-00 12:34

Fra : Henrik Vest

Dato : 30-11-00 12:34

> Hvad med SMS'er? Og de blev enda endnu mere værd da vi fik T9.

T9 ?? hvad er det ??

> Nu kan jeg (næsten) ubesværet snakke med folk - uden at tale!
Det ersikkert også noget menneskeheden vil sætte stor pris på

> Jeg kan slå telefonnumre op, for prisen på en SMS.
Hvordan det ??

> Og så skal man stå og huske 8 cifre indtil man har
> lagt på og kan skrive dem på telefonen...
Er der ikke en funktion ved Tele Danmark som hedder "Ring op" ??

> Jeg kan også tjekke vejret osv. på farten.
Hvad med at kigge ud af vinduet

hilsen
Henrik

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-12-00 16:49

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.com> wrote in message

> T9 ?? hvad er det ??

Besvaret af Fischer. Kort fortalt gør det at jeg kan skrive ca. lige så
hurtigt på telefonen, som mange skriver på alm. tastatur.

> Det er sikkert også noget menneskeheden vil sætte stor pris på

? Det kender jeg da mange der gør... Jeg vil gætte på at du ikke gør.

> Hvordan det ??

Hos mobilix skriver jeg "tlf Fornavn Efternavn Postnr Gadenavn" (gadenavn er
frivilligt) og sender til 888. Kort efter får jeg navn adresse og
tlf-nummer. Tlf-nummeret er lige til at ringe op, eller gemme i
"telefonbogen".

Jeg kan også skrive "adr ########" så får jeg navn og adresse på ejeren af
nummeret.

> Er der ikke en funktion ved Tele Danmark som hedder "Ring op" ??

Jo. Ved du hvad den koster?

> Hvad med at kigge ud af vinduet

Nu er jeg ikke så godt til at se ind i fremtiden...
I øvrigt er det ret svært at bedømme vejret fra 3. sal, man får et helt
andet indtryk af at kigge ud af vinduet, end af at stå nede på gaden. Og jeg
render sgu ikke hele vejen derned for at se om jeg skal tage shorts på eller
sådan noget! :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : N/A

Dato : 01-12-00 16:50

Fra : Niels Andersen

Dato : 01-12-00 16:50

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote in message
> Hvis man derimod ikke er vant til den og lige låner en Nokia til en hurtig
> besked, så er den totalt forvirrende og skide irriterende.

Det er da kun fordi ejen enten ikke kender sin telefon, eller er ond.
Tryk to gange på #, og så har du slået T9 fra. Tryk to gange igen for at slå
det til.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : N/A

Dato : 03-12-00 16:26

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 03-12-00 16:26

"Christian" <No@fucking.way> skrev i en meddelelse
> slå
>
> ja på en 3210...men ikke på en 6210...der skal du ind i menuen...1 gang
> op...vælge "Ordbog fra"...og det er det!!! # virker ikke!

På 6210 kan du også bare holde menu (valg) -knappen inde i et sekund, så
slår ordbogen fra...

--
Jimmy Nielsen

Fra : Christian

Dato : 05-12-00 09:52

ok...tak...den kendte jeg ikke :)

--
Mvh.
Christian

Fra : Christian

Dato : 02-12-00 19:22

> [...]
> bruger som eksempel længere nede - har da også fået større effekt,
> bedre kogeprogrammer, grill og meget mere .... men der er stadig ikke

Det havde de dyre modeller da også for 3/4 år siden...der var der bare
næsten ingen der kunne købe dem pga. de vilde priser...så stor
udvikling...nej!

Problemet med mobil kontra PC (som jeg ser som den største del af
it-branchen) er, at på PC'er er standarderne de samme...hvis der skal laves
noget nyt er det bare bedre hastighed eller nye programmer (Selvfølgelig
bliver der lavet nye chips og den slags, men det er igen den med
hastigheden) (Se længere nede i indlæget for bedre forklaring om
standarderne)
På PC'ere er det altså kun på hver enkelt pc der skal ændres noget...Hvis
man skal lave noget nyt til mobiltelefoner skal man jo "lige" skifte
samtlige antenneanlæg i verden...og det er jo dejlig nemt at gøre (og rigtig
billigt)...man kan da ganske vist lave hurtigere chips til mobilerne...MEN,
størrelsen er noget mindre (og derfor dyrere/mere kompliceret) end i pc'ere
og samtidig er der jo heller ikke meget ved at lave en chip der kun udnyttes
20%..

I PC'ere kan man jo også skifte hver enkelt komponent...der er lidt svært i
en mobil (ihvertfald derhjemme)...og derfor er der firmaer der koncentrerer
sig om en specifik del af computeren (Nvidia = Grafikkort...Intel/AMD =
CPU...osv...) derfor vil der selvfølgelig også være en langt større
konkurrence og dermed også nyskabelse blandt computer firmaerne.

Der er ganske vist andre dele af IT-branchen jeg ikke er kommet ind på
her...men nævn dem lige og hvordan de har udviklet sig i forhold til
mobilbrancen...og lad os få en lille debat omkring det...!

--
Mvh.
Christian