Hjemmelavet server???
Fra : Kenneth Olsen

Dato : 26-01-02 02:21

Jeg står og vil skifte min gamle Pentium II 233 MHz server ud, den kan
ikke rigtig følge med mere, og så vil jeg lave noget selv (ikke for at
spare penge, men for at få fornøjelsen ud af det også).
Maskinen skal kunne trække noget web og ftp server, køre statistik på en
IRC kanal og smide det op på web serveren, den skal så nok også være
proxy server for internettet om ½ års tid for husstanden.

Jeg vil så lave en lille server ved enten at købe færdige plexiglas
plader, og så skære det ud jeg skal bruge, eller lave det selv i
glasfiber (dette har jeg leget med før), men hælder indtil videre til at
købe nogle plexiglas plader og så lave det af det.

Selve serveren skal være lille, så bundkortet skal være et med indbygget
net og grafik udgang på, så jeg slipper for de to kort som skal stikke
op af det, regner med at smide en 700 MHz pentium III i den, så skulle
der være rigeligt at processerkræft til den.

MEN jeg vil lave den med indbygget tft skærm, kan man virkelig ikke få
nogle rimelig billige brugte 12,1" skærm??? da jeg har hørt at man ikke
bare kan bruge en fra en bærbar (ville ellers ha været lettere).

Tastetur og mus skal så også være sådan at det er indbygget i den, og
kan trækkes ud fra den i bunden - evt. bare ligger løst bag en klap...

Projektet er ikke kun for at få en ny server, men også for at jeg kan få
leget lidt , og når den så er med til træf må den jo godt se lidt
speciel ud, er det helt umuligt at løse overstående???
Regner selv med at det bliver det at finde en skærm der bliver det
problematiske/dyre.

--
Kenneth Olsen kenneth@olsen.dk http://www.kenneth.olsen.dk
"Det er en sund interesse der får folk til at undre sig over dagligdags

Fra : Devast8or

Dato : 26-01-02 03:43

Hehe, sjov ide. Men kan man få motherboards med onboard grafikkort? Jeg tror
kun jeg har hørt om dem til bærbare, og jeg ved ikke om man kan bruge sådan
et til du skal lave her. Men det er der nok andre der kan hjælpe dig med.

Hvis du vil have den kompakt kan du måske have tastatur og mus på en slags
hylde/skuffe i bunden af selve kabinettet, så det er lige til at trække ud.
Så kan du evt. sætte skærmen fast på den flade der sidder ovenpå. Men det
var måske også det du havde tænkt dig?

Du kan også lave den på en anden måde. Jeg så en på www.virtualhideout.net
der var bygget ind i en flightcase (en af de der metalkufferter de bruger i
gangsterfilm :) så man kunne lægge den på bordet og åbne den som normalt, og
så flippe en fladskærm op. Tastatur og mus skulle så selvfølgelig være på
bordet foran. Jeg ved ikke hvor tastatur og mus skal være når den bliver
transporteret, men de kan vel ligge inden i, hvis man sørger for at de ikke
rasler rundt. Well, bare et par tanker fra min side. God fornøjelse med
projektet.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Kenneth Olsen <kenneth@olsen.dk> wrote in message

(snipage)

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 26-01-02 08:10

"Devast8or"
<SPAMSPAMSPAMSPAMdevast8or@IDONTLIKESPAM.systembl.BLOODYVIKINGS.dk> skrev i
en meddelelse news:7Jo48.5364$Eu2.662967@news010.worldonline.dk...
> [...]
ikke
> rasler rundt. Well, bare et par tanker fra min side. God fornøjelse med

Jeg har bygget sådan en....Droppede skærm og mus, der sidder bundkort, RAID
controller, og et skærmkort(ellers vil den ikke starte), så tog jeg et
gammel keyboard og rev printet ud af den(smed folien+plasten væk). I med en
strømforsyning og så to netkort og lidt andet sjov, byggede et en meget
fancy køler/netstik/strømstik til montage i enden på kufferten. Det hele ser
utrolig godt ud(synes jeg selv. Der er ingen skærm i den da det ikke er
nødvendigt. Hele svinet styres via telnet da styresystemet systemet er
RedHat Linux...Eneste ulempe er at den skal lukkes ned via telnet...Men det
bliver lavet om sådan at jeg kan trykke "Alt-ctrl-delete" på tastature vha.
en eksterne knap, i Linux sætter jeg den så op til at denne command skal
slukke for serveren...

MVH
Thomas

Fra : René Jensen

Dato : 26-01-02 17:20

Devast8or wrote:
> Men kan man få motherboards med onboard grafikkort? Jeg tror

Ja, det kan rent faktiskt godt. Selvf. ikke alt verdens hurtigste, men
hvis den alligevel skal sidde i en server betyder det ikke så meget, da
det kun er 2D grafik, der skal tegnes.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Hans

Dato : 26-01-02 04:38

"Kenneth Olsen" <kenneth@olsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> op af det, regner med at smide en 700 MHz pentium III i den, så skulle
> der være rigeligt at processerkræft til den.

Prøv og kig på Asus bundkortet CUSL2-M i microATX. Onboard video, lyd, lan
(oven i købet en 3Com 920 chip). Jeg bruger selv det kort som fil-, web-, og
ftpserver og har samtidig stoppet et Hollywood+ kort i, så vi også bruger
maskinen som DVD-Afspliller da den alligevel kører 24x7. Det hele er stoppet
ind i et lille mATX kabinet på 31x35x19cm. (HxDxB) og det kører glimragende
med en P-III/933 droslet ned til at køre med 100MHz FSB for at spare lidt på
strømforbruget.
mvh
Hans

Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-01-02 14:45

Der findes mange forskellige serverboards med grafik controller.
f.eks. Intel SCB2SCSI (Dual PIII 600-1266) Til 6.396.00 + moms
kortet har ATI rage XL VGA 8 MB, 6*168-pin Reg. ECC SDRAM (PC-133)
2* Intel PRO/100+ 10/100 netkort
+ meget mere - men uden processor!

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 26-01-02 14:47

John Vedsegaard skrev:

> [...]
> f.eks. Intel SCB2SCSI (Dual PIII 600-1266) Til 6.396.00 + moms
> kortet har ATI rage XL VGA 8 MB, 6*168-pin Reg. ECC SDRAM (PC-133)

Det skal nok være "lidt" billigere

Fra : Hans

Dato : 26-01-02 14:52

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> f.eks. Intel SCB2SCSI (Dual PIII 600-1266) Til 6.396.00 + moms
> kortet har ATI rage XL VGA 8 MB, 6*168-pin Reg. ECC SDRAM (PC-133)

Også i microATX ?

mvh
Hans

Fra : René Jensen

Dato : 26-01-02 17:22

Kenneth Olsen wrote:
> [...]
> op af det, regner med at smide en 700 MHz pentium III i den, så skulle
> der være rigeligt at processerkræft til den.

Måske har det ikke lige din interesse, men det kan også godt være at du
kunne få lidt mere inspiration til dit projekt. -Prøv at kigge på 19"
rack-mountede servere, og hvad man egentligt kan probbe i sådan nogle
svende. Har selv kigget lidt på de muligheder, men har dog holdt mig til
den sædvanlige løsning ... et aflagt Aopen kabinet :)

Fra : John Vedsegaard

Dato : 26-01-02 23:04

ASUS CUSI-FX (SIS 630E, Onboard VGA-Lan-Sound, ATA66, 133 FSB, 2 PCI, S370)
Motherboard Kender ikke prisen men skulle koste $84
Set på
http://www.amamax.com/ascussis630e.html

John

Fra : LaPPe

Dato : 26-01-02 23:40

Jeg vil gerne lave lidt i denne stil....

http://www.neima.com/pleximod01.shtml

--
Mvh Lars Sørensen
Icq: 77929467

Fra : John Vedsegaard

Dato : 28-01-02 18:53

Det ser særdeles spændende ud.
John

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-01-02 15:51

On Sat, 26 Jan 2002 02:20:39 +0100,
> [...]
> IRC kanal og smide det op på web serveren, den skal så nok også være
> proxy server for internettet om ½ års tid for husstanden.

Opgrader den dog til Linux, og giv den 64MB RAM ialt. Så kører
den 2-3 år før den skal skiftes.