Total formattering?
Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 25-01-02 22:11

Hej!

Jeg har lige installeret min nye Barracuda disk og skal nu klargøre min
gamle Quantum Fireball AT 30gb til et eventuelt salg, og i den forbindelse
har jeg et par spørgsmål.

Jeg vil jo helst ikke ha' at en eventuel køber kan se hvad jeg har haft
liggende af private dokumenter osv. Er det nok at formattere disken (jeg har
'merged' to partitioner til en, så disken er som ny mht. det).

Er det ikke noget med, at en formattering kun sletter fat-tabellen, men at
der stadigvæk ligger data på disken? Og kan man i så fald overskrive den
gamle data med "ingenting" vha. et eller andet program?

Mvh Kim

P.s. Seagates DiskWizzard er lækker! Jeg bruge PQMagic, men det gik ned
efter 33% formattering af den første partition (efter ca. 1½ time - 1% total
af 12 tasks). DiskWizzard'en skulle bare lige installeres i Win2k, et par
guides gås igennem, og så brugte den lige 40 sekunder på at formattere og
oprette partitioner, og disken var nu klar til brug - uden genstart endda!
Lækkert! :)

Fra : Henning

Dato : 25-01-02 22:20

> [...]
>oprette partitioner, og disken var nu klar til brug - uden genstart endda!

Øh - hvad er lige forskellen på W2K's diskmanager og så dit omtalte
program?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 25-01-02 23:10

"Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Øh - hvad er lige forskellen på W2K's diskmanager og så dit omtalte
> program?

Det ved jeg ikke rigtig - jeg har ikke brugt W2K's diskmanager særlig meget.
Har brugt PQMagic de 4-5 gange jeg har skulle partitionere osv. og det var
så også mit logiske valg i dag, men da det så ikke virkede, så ville jeg
lige prøve det program, som Seagate anbefalede.

De par gange jeg har kigget lidt på W2K's diskmanager er jeg også blevet
lidt overrasket over hvor svært tilgængeligt det egentlig er rent sprog- og
brugervenlighedsmæssigt. Selvfølgelig er det avancerede funktioner man her
roder med, men det kan da godt laves lidt brugervenligt alligevel... Jeg
synes i hvert fald det er svært at bruge, uden at skulle læse en masse hjælp
osv. for at finde ud af hvad f.eks. "skriv signatur" betyder ifm.
formattering af en disk.

Ang. komplet formattering, så har jeg fundet et program til formålet. Det
hedder East-Tec FormatSecure 2001, og kan overskrive gammel data på en disk
med forskellige levels af sikkerhed.

Kim

Fra : René Jensen

Dato : 25-01-02 22:41

"Kim Søvsø Pedersen" wrote:
> Er det ikke noget med, at en formattering kun sletter fat-tabellen, men at
> der stadigvæk ligger data på disken? Og kan man i så fald overskrive den
> gamle data med "ingenting" vha. et eller andet program?

Jeg mener at en low-level format burde gøre det. Ja, ok der vil måske
være en reelt chance for at kunne genoprette data, men så taler vi om
folk, som hackere eller professionelle folk, der kan redde data fra
brændte harddiske o.lign.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 25-01-02 23:31

Syntes nu W2k/XP's diskmanager er genial ! Kan dårligt blive meget nemmere !

--
~Jeg søger arbejde - Datamatiker + CCNA læs mere på www.callesen.tk~

Fra : Henning

Dato : 26-01-02 00:00

>Jeg vil jo helst ikke ha' at en eventuel køber kan se hvad jeg har haft
>liggende af private dokumenter osv. Er det nok at formattere disken (jeg har
>'merged' to partitioner til en, så disken er som ny mht. det).

Wipe eller Zap fra IBM -
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#DFT kan måske gøre
det? Der er godtnok nævnt en 8G-grænse, men mon ikke den kan
"ødelægge" en 30G'er?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Hans

Dato : 26-01-02 03:39

> Wipe eller Zap fra IBM -
> http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm#DFT kan måske gøre
> det? Der er godtnok nævnt en 8G-grænse, men mon ikke den kan
> "ødelægge" en 30G'er?

Wipe er fin nok, men data over 8GB grænsen kan desværre stadigvæk læses med
de rigtige værktøjer. I så tilfælde er man kun ude på at snuse i andres
ting, men dem findes der jo desværre også en del af.
mvh
Hans

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 26-01-02 06:47

"Kim Søvsø Pedersen" <kim@NOSPAMkimpedersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
har
> 'merged' to partitioner til en, så disken er som ny mht. det).

Den totalte løsning, skriv random data på din disk.....jeg ved ikke liiiige
hvordan du skal gøre det, men hvis du kan kode en lille smule så ved du
sikkert hvordan

MVH
Thomas

Fra : Ole Nielsby

Dato : 26-01-02 12:13

Thomas Eg Jørgensen <thomas@kontorbutikken.dk> skrev:

> [...]
liiiige
> hvordan du skal gøre det, men hvis du kan kode en lille smule så ved du

En manuel procedure der ikke kræver kodning:

1. Tilslut den gamle disk til maskinen.
2. Formater den (tjek at hele disken er brugt) og opret et bibliotek, f.eks.
d:\shit
3. Zip noget shareware eller lignende til en stot zipfil.
4. Smid den i d:\shit og fyld ud med
ctrl-a ctrl-c ctrl-v
ctrl-a ctrl-c ctrl-v...
5. Gentag fra 3. med mindre filer for at fylde helt ud.
6. Hvis du har haft patientjournaler eller patentansøgninger på disken,
bør du gentage hele molevitten 10-20 gange med nye filsæt. Data
som er overskrevet en enkelt eller nogle få gange, kan genskabes
ved at splitte disken ad og afspille pladerne med superfølsomme
hoveder, som opsnuser rester af gamle data i kanten af sporene.

ON/***Fjern sneglen fra min svaradresse***

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 26-01-02 19:17

"Ole Nielsby" <ole.nielsby@snailmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ctrl-a ctrl-c ctrl-v
> ctrl-a ctrl-c ctrl-v...
> 5. Gentag fra 3. med mindre filer for at fylde helt ud.

Det er selvfølgelig rigtigt, det er en måde at gøre det på, det kræver dog
at du hele tiden er ved maskinen, jeg vil tro at man i løbet af 15 sekunder
kan bikse et program sammen som kan gøre det samme(lave en fil og fylde
random data)....men som sagt: _hvis_ man kan kode så er det nok det
nemmeste.....men det er der jo nok mange meninger om

MVH
Thomas

Fra : Leony

Dato : 26-01-02 08:06

> [...]

har
> 'merged' to partitioner til en, så disken er som ny mht. det).

Find en stor fil og kopier den på harddisken, vel og mærket en fil du er
ligeglad med, du kan evt. omdøbe den til test uden filendelse. Dette burde
da overskrive disken så de data der ligger oprindeligt bliver overskrevet og
derved ikke har skyggen af chance for at blive genskabt. Man hører jo altid,
i forbindlese med harddisknedbrud, at hvis data skal genskabes, må der ikke
være skrevet nye data på disken.
Bagefter kan du så formattere og disken er som du gerne vil have det.

Håber jeg har ret i ovenstående.
Leony

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 26-01-02 10:25

Leony wrote:

> Håber jeg har ret i ovenstående.

Ikke helt. Hvis man har det rigtige værktøj, kan man læse de sidste 5-7
"lag" data, der har ligget på harddisken.

--
/kenne

A trainstation is a place where trains stops.
A busstation is a place where buses stops.
On my desk I have a workstation.

Fra : Leony

Dato : 26-01-02 12:51

"Kenneth Kristensen" <kenne@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke helt. Hvis man har det rigtige værktøj, kan man læse de sidste 5-7
> "lag" data, der har ligget på harddisken.

Af ren nysgerrighed ved du så hvilket værktøj der er tale om.
Er det et program eller kun noget som ibas (+ lignende firmaer) er i
besiddelse af.

--
Leony.................Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Renegade

Dato : 26-01-02 17:40

"Leony" <leony@FJERNDETTEcyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Af ren nysgerrighed ved du så hvilket værktøj der er tale om.
> Er det et program eller kun noget som ibas (+ lignende firmaer) er i

politiet i .dk og FBI bruger programmet ENCASE
http://www.guidancesoftware.com/html/index.html

og det er et rimeligt badass program...

RNG

Fra : Leony

Dato : 27-01-02 11:02

"Renegade" <nd@crack.dk> skrev i en meddelelse

> politiet i .dk og FBI bruger programmet ENCASE
> http://www.guidancesoftware.com/html/index.html
>
> og det er et rimeligt badass program...

Det ser i hvert fald rimeligt avanceret ud.
Det er, dog nok ikke noget man skal være bange for sker, hvis man sælger en
brugt harddisk i den blå avis.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Renegade

Dato : 27-01-02 12:21

> [...]
>
> Det ser i hvert fald rimeligt avanceret ud.
> Det er, dog nok ikke noget man skal være bange for sker, hvis man sælger

Nej men hvis man wiper sin harddisk en 10 gange burde man være ret meget på
den sikre side.
PGP wipe, eller lignende...

Fra : //Overby

Dato : 26-01-02 14:56

> Ikke helt. Hvis man har det rigtige værktøj, kan man læse de sidste 5-7
> "lag" data, der har ligget på harddisken.

Jamen, så kopier filen 5-7 gange

Fra : Kasper Daniel Hansen

Dato : 26-01-02 12:09

IBM har under deres disk tools noget som overskriver hele harddisken med 0.
Ved ikke om det virker på en seagate hd.

Kasper

Fra : Erik G Christensen

Dato : 26-01-02 18:41

"Kim Søvsø Pedersen" wrote:

> Jeg vil jo helst ikke ha' at en eventuel køber kan se hvad jeg har haft
> liggende af private dokumenter osv. Er det nok at formattere disken (jeg har
> 'merged' to partitioner til en, så disken er som ny mht. det).

Nej, men der er et gml dos program, der hedder Norton Wipedisk.

Det kan du sætte til at overskrive disken med forskellige værdier
i alle bytes.
Det skal skrive over en ca 7 - 8 gange, før du er sikker.

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Renegade

Dato : 26-01-02 19:47

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Ellers leveres Bestcrypt med en fin whiper der virker ganske fortrinligt =)

rng

Fra : Rafter

Dato : 27-01-02 14:49

Har selv lige solgt et par brugte HD. Og til den lejlighed har jeg
brugt et program der hedder BCWIPE (kan findes på www.tucows.dk )

Det skulle(efter sigende ihvertfald) WIPE eller hvad man skal kalde
det, harddisken TOTALT, så man IKKE finder noget bagefter.

Jeg har haft min HD formateret og vha. et program fundet mange vigtige
dokumenter på den alligevel!
Så en formatering er IKKE nok!
Rafter