basecamp.dk - principper
Fra : Bo Dudek

Dato : 25-01-02 15:00

Hej

Dette er vel specielt rettet mod peo, som har været med til at lave
basecamp.dk, men måske andre også kan få glæde af det.

Jeg er i gang med at lave et site, der navigationsmæssigt minder om
basecamps. Det volder dog lidt problemer. Mit site fylder 3x3
skærmfelter (check basecamp) og det samlede movieclip er
overordentligt stort. Problemet er, at langsommere maskiner har svært
ved at håndtere dette store stykke grafik, som skal flyttes frem og
tilbage - men selvsamme maskiner har ingen problemer med basecamp.dk,
så der må være en forskel.

Mit mc er som sagt 9 felter, og der vises kun et ad gangen på skærmen.
Jeg bruger _root variabler til at styre, hvilket felt, der er valgt,
og efter de er valgt, sætter jeg et movieclip i gang, som bliver ved
med at køre og flytte det store movieclip, indtil det er, hvor det
skal være. Er dette ikke måden at gøre det på ?

Nogen ide til en anden måde end eet STORT mc med alle felter i??

Mvh
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk

Fra : Michael Peo

Dato : 25-01-02 17:02

Tricket er hovedsageligt optimering!
Der er flere ting som kan bringe flash i knæ, bla. tweenings (og scriptede effekter) mm af store bitmaps.
Et par generelle tips.
*Del dit clip op i mindre bidder, og sørg for at optimér hver bid - fjern unødinge bitmaps undgå
alpha-effekter på større områder osv.
*Undgå at der afvikles flere processorkrævende beregninger på samme tid. (ting der looper osv.).

mht. hvordan vi præcist har skruet basecamp.dk sammen, så bliver jeg nød til at være lidt "hemmlig". Jeg
Beklager, men vi (bandage) skal jo lever af det - håber du har forståelse for dette Bo.

/peo
www.bandage.dk
www.peo.dk

*pssst!: clips bliver meget lettere for flash at flytte på hvis man "slukker" for dem. (_visible).

Fra : Bo Dudek

Dato : 26-01-02 13:11

>mht. hvordan vi præcist har skruet basecamp.dk sammen, så bliver jeg nød til at være lidt "hemmlig". Jeg
>Beklager, men vi (bandage) skal jo lever af det - håber du har forståelse for dette Bo.
kan jeg sagtens forstå :) forstod desværre ikke ppsstt'et helt, for
hvis man slukker et clip, opfatter brugeren det jo ikke som om det
bliver flyttet foran øjnene på ham..

har anyway fundet ud af noget rimeligt trilfredsstillende.. dog har
jeg problemer med at holde flytningen af baggrunden nede i fart! men
det er vel bare et spørgsmål om at smide en bunke tomme frames ind i
mellem diverse beregninger.

/Bo
http://www.bodudek.dk

Fra : Bo Dudek

Dato : 26-01-02 14:22

>har anyway fundet ud af noget rimeligt trilfredsstillende.. dog har
>jeg problemer med at holde flytningen af baggrunden nede i fart!
jeg fandt nu ud af at løse problemet.. istedet for konstant at halvere
afstanden til/fra, bruger jeg nu bare 1/3.. gider en langsommere
bevægelse :))

/Bo
http://www.bodudek.dk

Fra : Michael Peo

Dato : 27-01-02 14:35

Man slukker for de clips som brugeren ikke ser - dem der ikke er en del af "turen" fra a til b.

Fra : Bo Dudek

Dato : 27-01-02 14:52

>Man slukker for de clips som brugeren ikke ser - dem der ikke er en del af "turen" fra a til b.
ooh.. så er jeg osse med.. det er bare fordi, at jeg ikke havde hver
enkelt side som et mc.. men det kan jeg da godt se fordele i af have
:) takker..
Bo Dudke