Spørgsmål vedr. nordbagger.
Fra : Marlene

Dato : 25-01-02 12:37

Hej.

Jeg ser tit en del nordbagger her om vinteren gå rundt på markerne; de
fleste af dem har ikke den tykke vinterpels, som min nabos to gamle
nordbagger har. Hvad bliver der gjort ved deres pels - bliver det striglet
væk? Hvad er bedst; at lade dem beholde pelsen (de ser nu lidt sølle ud med
den, synes jeg, da pelsen er lidt tjavset), eller strigle/klippe den væk?

Et andet spørgsmål; den ene af dem har nogle hove, som vokser meget hurtigt.
Hvad skyldes det?

Ser frem til jeres svar - og tak på forhånd.

Mvh. Marlene.

Fra : Anette Lindegaard Ch~

Dato : 25-01-02 13:36

Hej Marlene

Heste som går ude hele året i løsdrift, har bedst af ikke at blive striglet
igennem, da man fjerne alt, som er med til at holde dem varme og tørre. Det
er bedst blot at glatte pelsen, når man sadler og ikke andet.
Hvis man gerne vil have at ens hest ser lidt pænere ud i pelsen, kan man jo
give den et dækken på. Sommerpels vil nu altid være det mest præsentable.

Med venlig hilsen
Anette

Fra : Iben Holst

Dato : 26-01-02 08:49

> [...]
Det
> er bedst blot at glatte pelsen, når man sadler og ikke andet.

Det vil jeg slutte op om; lige bortset fra at de steder på hesten hvor man
har tænkt sig at ligge noget på (sadel - hovedtøj, bandager osv.) skal være
striglet helt rent - ellers risikere man ømme punkter og måske ligefrem
gnavesår. Der er en udglatning ikke nok ....

Iben

Fra : Marlene

Dato : 26-01-02 15:02

Tak for svarene.

Men jeg mangler stadig svar på, hvorfor den enes hove vokser så hurtigt ud -
nogen forslag?

Kh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 27-01-02 01:14

Nogle hestes hove kan evt. vokse hurtigt fordi den er god til at omsætte
vitaminer og mineraler. Det kan evt. også være fordi den andens hove er
meget langsomtvoksende. Måske kan det også snyde lidt hvis den ene hests
hove står mere stejlt end den anden hests hove. Yderligere så kan alder og
almindelig trivsel spille ind.

hilsen

Anet

Fra : Liz

Dato : 27-01-02 10:43

"Marlene" <Ryg@post12.tele.dk> wrote in message
> Tak for svarene.
>
> Men jeg mangler stadig svar på, hvorfor den enes hove vokser så hurtigt
ud -
> nogen forslag?
>
> Kh. Marlene.

Kan det skyldes evt. forfængenhed ?

Mvh Liz

Fra : Marlene

Dato : 27-01-02 15:43

Liz <lizb@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:HYP48.1454$m6.53678@news000.worldonline.dk...

> "Marlene" <Ryg@post12.tele.dk> wrote in message

> ud -

> Kan det skyldes evt. forfængenhed ?
>
> Mvh Liz

Tilgiv mig, men jeg ved knap så meget om heste - andet end at de er dejlige
(og at jeg dog har redet, da jeg var yngre....) - hvad betyder
forfængenhed??

Mvh. Marlene.

Fra : Tina

Dato : 27-01-02 22:56

> [...]

dejlige
> (og at jeg dog har redet, da jeg var yngre....) - hvad betyder

"Forfangenhed"

Se denne side:
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm?id=395&sprog=1&grp=7&menu=12

Mvh

Tina

Fra : Marlene

Dato : 28-01-02 11:38

Tina <misstina_dk@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vPZ48.146$fR3.197981225@news.orangenet.dk...

> "Marlene" <Ryg@post12.tele.dk> skrev i

> [...]

Åh, forfangenhed - nå ja, det gav lidt mere mening. Det kunne måske godt
være det, da det er en hest, min nabo har "reddet" fra et sted, hvor den
stod i stald hele tiden (ved en gammel mand), og den var naturligvis ikke
vant til at komme ud på græs..........

Mvh. Marlene.

Fra : Richard Nybo

Dato : 02-02-02 22:47

Hej Marlene!
Nordbaggere er tit meget pjuskede at se på om vinteren. Og ja, det er bedst
at lade dem beholde deres pels, men...hvis de bliver redet meget og hårdt,
så er det godt nok at klippe dem og så lade dem gå med dækken. Hvis de er
langhårede og rides meget/hårdt, så er det svært at få dem kølet ned efter
et ridt. Men selvfølgelig...regelmæssig striglning pynter jo altid på
pelsen, dog skal det heller ikke overdrives, for så risikerer man simpelthen
at strigle det fedtlag af hårene, som gør pelsen vandskyende!! Det er ikke
nemt at passe en hest rigtigt!!!*S*
Hurtigt voksende hove kan bl.a være et tegn på forfangenhed....
Håber du kan bruge svaret..!*S*

M.V.H. Camilla