Risc maskiner
Fra : Darkh

Dato : 25-01-02 12:44

Hej

Jeg har fået fat på 3 servere som kører med Risc processor.

Er der nogen som ved om Linux eller en anden gratis styresystem som kan køre
på dem?

pft.
Jesper

Fra : Erik G Christensen

Dato : 25-01-02 18:14

Darkh wrote:
> Jeg har fået fat på 3 servere som kører med Risc processor.
>
> Er der nogen som ved om Linux eller en anden gratis styresystem som kan køre
> på dem?

Ja, muligvis, og nu en grov afpresning

hvis du donerer mindst en af maskinerne til mig, vil jeg da
overveje, om jeg vil tjekke om den pågældene risc (reduceret
instruktion set, CPU) er understøttet

Der er svjh en tre - fem stykker af slagsen.

Og de fleste er p.t. ganske uden aktuel interesse, men måske
som router, hvis linux viker..

--
Regards Erik G. Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-01-02 16:06

On Fri, 25 Jan 2002 12:43:35 +0100,
Darkh <jhe@hjemme-pc.net> wrote:
> Hej
>
> Jeg har fået fat på 3 servere som kører med Risc processor.
>
> Er der nogen som ved om Linux eller en anden gratis styresystem som kan køre
> på dem?

Hvilken RISC ?

IBM/Motorola har deres Power / PowerPC serie
Så er der Digital/Compaq's Alpha
Sun med deres SPARC serie
MIPS
Intel med med ARM

Så kan jeg ikke lige huske flere. De kan nok
alle køre NetBSD, og nogle af dem Linux, som dog er
bedst supporteret på Intel og PowerPC.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 28-01-02 01:03

Darkh wrote:

> Hej
>
> Jeg har fået fat på 3 servere som kører med Risc processor.

Kan du være lidt mere specifik med hensyn til hvilken RISC processor det
drejer sig om ?? Der er vel på den skægge side af 60 forskellige at vælge
imellem. En RISC er ikke bare en RISC, ligesom en CISC processor ikke bare
er en CISC.

> Er der nogen som ved om Linux eller en anden gratis styresystem som kan
> køre på dem?

Det skulle der være en fin chance for, hvis de er af nyere dato....

--
Live long and prosper...

Fra : Darkh

Dato : 28-01-02 11:06

> [...]
> er en CISC.

> Det skulle der være en fin chance for, hvis de er af nyere dato....

Det er ikke ligefrem af nyere dato. To af dem er IBM RS/6000 og en er HP
9000. der er alle fra omkring 1994.

mvh
Jesper