Hvor sover din hund
Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 25-01-02 12:19

Hejsa.

Når nu debatten køre om indgriben i hundes anatomi, hvorfor så ikke
fortsætte med den sjæleliv.
Mine hunde sover hos os. Begrundelse: Jeg syntes det er dyrplageri at et
flokdyr skal ligge alene om natten.
Jeg har aldrig utrykke hunde, de ved de er en del af flokken. Det må føles
som en straf for et så socialt dyr som hunden at blive isoleret fra
flokken - lederen.
Hvor de sover, jo 2 i min datters seng og 2 i min.
Uhygiegnisk? Jeg har en god vaskemaskine.
V H Gitte

Fra : Christian Andresen

Dato : 25-01-02 12:29

Vores hund sover i stuen, hvor i mod vi har soveværelse på 1. sal.

Da vi engang var i sommerhus med mine forældre (som har en lille pudel på 14
år, som overhovedet ikke kan lide andre hunde) skulle vores hund sove inde
ved os. Da vi skulle til at i seng gik vores hund ind i stuen i sommerhuset,
og lagde sig på tæppet. Den ville ikke sove ved os.

Christian

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 25-01-02 12:41

Hejsa.

Her taler vi jo også om et valg. Jeg tror heller ikke det ville røre mine
shibaer så meget som mine hyrdehunde.
Shibaerne er noget mere selvstændige.
Der hvor jeg vil hen er at man kan løse en del nervøsitetsproblemer,
ødelækkelsadfærd o.s.v. ved at acceptere at hunden er et flokdyr og ønsker i
størrere eller mindre grad at være hos flokken.
V H Gitte

Fra : Christian Andresen

Dato : 25-01-02 13:41

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ødelækkelsadfærd o.s.v. ved at acceptere at hunden er et flokdyr og ønsker
> størrere eller mindre grad at være hos flokken.

Det er nok rigtigt, men det vores hund har ødelagt er altid gjort om dagen,
når den har været alene.

Christian

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 26-01-02 04:20

Hej Gitte

Jeg er 110% enig med dig - også omkring det at man kan løse forskellige
typer af problemer ved at acceptere, at hunde er flokdyr, der har et stort
behov for nærhed - også om natten. Hvis hunden ikke må sove sammen med
familien og ovenikøbet er alene i 8-9-10 timer om dagen - så er det altså
hovedparten af dens liv, den tilbringer alene. Og det er meget mod hundens
natur.

Hvor sover mine hunde så henne?? De måtte hjertelig gerne ligge i sengen,
men det vil de ikke Den ene ligger i sofaen lige bag mig og den anden i
kurven ved siden af sengen - han flytter dog noget rundt om natten og ender
som regl ved siden af min madras - den ligger på gulvet - om morgenen. Så
kan han også se, hvornår jeg vågner, så vi kan tage morgen-hilse-ritualet.

KH
Søs
Gitte & Thorleif <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c514460$0$271$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Pia

Dato : 25-01-02 12:52

min hund sover hvor han har lyst - undtagen i min seng - jeg kan simpelthen
ikke klare hår i øjne og svælg. For ikke at snakke om at han så efter en
dejlig tur i regnvejr måske ville synes det var skønt at rulle sig i
dynerne... Vi kan ikke pga lejlighedens konstruktion have dør til
soveværelset.

Denne regel overholder han 100%, ellers ville jeg kunne se det på
sengetøjet.

Nogen gange sover han på sit tæppe ved siden af mig (det er i hvert fald der
han altid ligger når jeg vågner) - men han starter nogen gange inde i
sofaen, op ad de puder jeg brugte, da jeg for lidt siden sad der. I sommer
lå han ved den åbne altandør lige udenfor soveværelset. Andre gange vandrer
han lidt rundt, 5-6 gange i sit liv har han fået paranoia og har sovet
nedenunder foran hoveddøren, visse dage vil han hellere ligge ovre på min
kærestes side på gulvet.

Han har konsekvent nægtet at sove i den fine kurv jeg købte til ham - hver
gang jeg stillede den på hans yndlingssted, lagde han sig lige ved siden af.
Så nu står den under trappen med legetøj, måske nr. 2 får lyst.

:Pia

Fra : Lars Stricker

Dato : 25-01-02 12:59

Hej
Min hund sover hvor den har lyst. Det har mine foregående hunde osse gjort.
Det vil i praksis sige i sengene.
Vi har aldrig gjort noget for hverken at tilskynde eller forhindre det, vores
hunde har altid selv valgt deres soveplads. Om dagen er det tit en solstråle i
stuen, som bestemmer hvor der skal slumres.

Uhygiejnisk - tjah, men det må hunden altså finde sig i, hvis den vil sove hos
os

Go' weekend
mvh
-Lars

***************

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 25-01-02 13:16

> Uhygiejnisk - tjah, men det må hunden altså finde sig i, hvis den vil sove
hos
> os
Hej Lars.

Dejligt med en god latter inden man skal på arbejde.
Mine hunde ligger om dagen ( og natten) også hvor de vil. Efter jeg har købt
en krøjerkugle seng til dem, må jeg lide den tort at de ikke længere gider
ligge i sofaen og varme mine tæer.
God week-end til dig også.
V H Gitte

Fra : Sannie

Dato : 25-01-02 14:06

Hej Gitte.
Hvad er en "krøjerkugle seng"????

Tidligere sov mine (store) hunde hvor de ville, undtagen i sengene og
sofaen. Det var udendørs "markrendere" hver dag ... fulgte i hælene på
"far" og støvede markerne tynde ... Faktisk fandt de aldrig ud af, at de
KUNNE komme op i sofa eller seng.

Jeg tror næppe, min næste hund bliver gulvligger ... det bliver en lille
én, og jeg bor i lejlighed nu, så jeg vil nok håbe på, at det bliver en
"sengeputter", og at den ikke synes, det bliver for lummert at dele
dyne med et tobenet væsen!

Hej hej
Sannie

http://www.kandu.dk/

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 26-01-02 14:52

"Sannie" <Sannie.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Gitte.
> Hvad er en "krøjerkugle seng"????

Hejsa.

Det minder om en sækkestol, bare en anden facon. Jeg har købt vores men de
kan sagtens hjemmelaves. Kuglerne kan købes hos Peters restlager eller andre
stofforetninger.
V H Gitte

Fra : Karin

Dato : 25-01-02 14:40

Gitte & Thorleif wrote:

> [...]
> Jeg har aldrig utrykke hunde, de ved de er en del af flokken. Det må føles
> som en straf for et så socialt dyr som hunden at blive isoleret fra

Helt enig! Jeg synes også at hunden skal ha' mulighed for at komme ind i
soveværelset og sove sammen med sin familie. Min hund - også en shiba :)
- har en kurv i soveværelset og en i stuen. Døren står åben, så han kan
selv vælge hvor han vil ligge.

Men det er jo meget interessant at tænke på hvor ofte man hører/læser at
nogle "hundeeksperter" råder til at man smider hunden ud af
soveværelset, fordi de mener at den bliver dominerende af det...Eller et
endnu værre råd er, at den lille nye hvalp skal lære at være alene
allerede fra første dag ved at man lukker døren ind til den om natten og
lader den hyle sig selv i søvn...

Karin

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 26-01-02 04:27

Hej Karin

Der bliver heldigvis færre og færre af os. Faktisk emener en
engelse/amerikansk hundeekspert, David Appelby, at disse hunde, som
behandles med anti-dominerende metoder (ej ligge i senge, sidst ind og ud af
døren, ej være i køkkenet, spise til sidst m.m) ikke 'helbreder' hundene,
men gør dem så deprimeret over at være udstødt af flokken, at de lukker sig
ind i sig selv - og derfor tilsyneladelse ser ud til at være 'helbred'.

Noget meget trist i den forbindelse er, at de pjecer, som DB og DKK netop
har udsendt om 'behandling af adfærdsproblemer' stort set kun tilbyder denne
form for 'behandling' af hundene. Og vi er faktisk mange, som mener, at det
er forældede metoder.

KH
Søs
Karin <diversepost@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C516049.54F97EDA@get2net.dk...

Fra : Kjeld Lilholm

Dato : 25-01-02 15:19

Hej
Mine to Rottweilere og min kat sover i samme seng som vi - min viv og mig
selv sagde hunden.
Den ældste hund ligger endda halvt under min dyne. Der har hun fundet sig
godt tilrette. Og det nytter ikke at smide dem ned, for ligeså snart hun
mener at vi er faldet i søvn, så kommer hun krybende - Utroligt så stille en
hund på 47 kg kan snige sig op i sengen.
Når vi har killinger kommer hele rosset op i sengen. Jeg syntes at der er
hyggeligt. Konen har så en anden mening. Men hende om det !!! :)
lilholm

Fra : Birgit

Dato : 25-01-02 16:43

Hej
Hmm, bruger i ikke sengen til andet end at sove i!?!!

Jeg mener hvad siger hundene til -- hvis i laver noget af det andet....

Vores kerry blue, sover på gulvet på en dyne i soveværelset. Han elsker sin
dyne højt...

Hilsen birgit

Fra : Finn Jensen

Dato : 25-01-02 17:32

"Birgit" <mortil3@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
> Hmm, bruger i ikke sengen til andet end at sove i!?!!
>
> Jeg mener hvad siger hundene til -- hvis i laver noget af det andet....

Hvaffor noget andet ?. Snorker ?

Når sengen er 75 cm. bred så er der ikke ret meget plads til andet end dig
og hunden

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-01-02 19:17

Tja, de fleste sværger at deres hund ikke gør det, men mine to jagthunde
sover altså i min seng (set gør jeg også). De sover under dynen, den ene
med hovedet på min hovedpude. Det sparer på varmeregningen, men der skal
vaskes lidt oftere, selvfølgelig..

mvh Kim Christensen

Fra : Kosmonauten

Dato : 25-01-02 19:45

Hejsa,
tja min hund er jo en del af den flok som huserer her i huset, så hun kan
sove hvor hun vil, som oftest i benenden el.(og dette er skønt hvis ryggen
brokker sig) op af min ryg, faktisk har alle de hunde der har huseret i mit
liv fået lov til det, hvis de ville.
Fortsat god aften
Martin & Laika

Fra : Ann K

Dato : 25-01-02 20:34

Hejsa.
Vores hus er lidt underligt indrettet - faktisk er vores soveværelse et
lille anneks, som man kommer ind i via vores havestue...
Det betyder at Sif ikke sover i vores seng... Hvorfor dog rejse sig fra
den lune sofa
Dise smutter dog som regel med i soveværelset - og hopper også op i
sengen (benenden), hvor hun så ligger indtil alle er faldet i søvn... så
lægger hun sig på gulvet - ved siden af sin kurv
Hvis Sif en enkelt gang går med i seng, skal det tages helt
bogstavelig... Hun ligger midt i mellem os, på siden og _fylder_
Faktisk _har_ hun smidt Manden på gulvet et par gange!
Vi har ikke faste regler for, hvor hundene må ligge eller ikke ligge...
Dog forventer vi at de lige spørger pænt om lov, inden de hopper op i
sofa, stol eller seng... derfor kan man også sagtens "lave alle mulige
ting" i de pågældende møbler
Problemet er vores hunkat, Saga - der klart mener at sengen er hendes
møbel og at vi mennesker udelukkende lægger os dér, for at hun har nogle
gode puder at ligge på! *sss*
Mvh Ann

Fra : Katja Law

Dato : 25-01-02 20:34

Hej alle.
Som ny deltager i "snakken" ( jeg har fulgt med her i et par dage), vil jeg
lige give mit besyv med.
Jeg har en dejlig stor hanhund, som absolut ikke bryder sig om at sove tæt.
Til gengæld elsker han at blive nusset Så hver aften når jeg kryber til
køjs, kømmer han springende og kaster sig op i sengen. Der ligger han så
lige til jeg ikke gider nusse mere, så går han ind og lægger sig i stuen
eller i min søns værelse.
Næste morgen, så snart han hører jeg er ved at vågne, er han der igen.
Han må gerne ligge i sengen, men gider ikke.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 25-01-02 21:30

> [...]
> flokken - lederen.
> Hvor de sover, jo 2 i min datters seng og 2 i min.
> Uhygiegnisk? Jeg har en god vaskemaskine.

Hejsa

Da vi fik Nicki, var vi meget itvivl om hvad vi skulle, måtte han komme op
eller ej?. Vi valgte at det måtte han ikke, i hvert fald ikke i begyndelsen,
og begrundelsen var, at vi synes han skulle lære at være alene hjemme først.
Det nyttede jo ikke at tage ham op i sengen hvis han var ked af det om
natten, der var jo ingen til at tage ham op når han var ked af det, når han
var alene hjemme om dagen.
Da han så kunne være alene hjemme om dagen fik han grønt lys til at ligge i
sengen om natten, og nu er det jo bare hyggeligt.
Og han skal hels helt ind under dynen, det er det bedste synes han

hilsner fra

Bolette og Nicki

Fra : Lars

Dato : 25-01-02 21:51

Hej Gitte m.fl.

Jeg kan godt se fordelen ved jeres "metode".

Så opdager man jo meget hurtigere, når hunden får lopper og andre "husdyr"
))

Nå, men spøg til side.
Hos os sover hundene ubetinget IKKE i soveværelset - det skyldes en - og kun
en ting - min kone's astma.
Af samme grund ville jeg ikke drømme om at lade et barn sove sammen med et
dyr nat efter nat.
Astma kan nemlig provokeres til at bryde ud, hvis personen er disponeret for
det og her er mit hensyn til mennesket altså størst.

Men dermed ikke sagt at jeg kunne have fundet på at forvise min hund fra
soveværelset af anden grund, hvis jeg følte, at der var behov for det.
Hvis jeg f.eks. havde haft en - sansynligvis - hanhund, der følte, at den
var ved at være herre i huset (og tro mig, dem er der nogle af) og derfor
forsøgte at sætte spillereglerne for husordenen (som f.eks at stille sig i
sengen og forvise resten af familien fra soveværelset - eksempel kendes med
en 80 Kg. Newf-han), så ville jeg bruge en forvisning som ET af signalerne
til hunden om, at jeg mener, jeg er "større" end den.

Jeg ville også gøre det, hvis det samme skete for mig, som det skete for en
kollega, der havde været væk fra hjemmet i en måned pga. arbejde.
Han fik ikke adgang til sin seng igen, da han kom hjem, for der lå husets
schæfer og den var villig til at kæmpe med ham om pladsen.

Derfor - emnet er ikke så simpelt, som det gøres til her.
Der er mange flere aspekter end som så og man kan ikke generalisere.
Nogle hunde får styrket deres selvtillid ved at sove sammen med familien og
det er da helt fint - og andre har behov for det modsatte - hvis altså de
"vil" blive i / skal kunne fungere i familien.

Vi - her mener jeg os der bl.a. læser denne gruppe - er nok lidt specielle i
forhold til størsteparten af familien Danmark:
VI "ARBEJDER" NEMLIG MED VORES HUNDE
Vi går ture med dem dagligt;
Vi træner med dem;
osv. osv. (jeg tror I forstår hvad jeg mener) og det gør behovet for at
sende - skal vi kalde dem degraderende signaler - mindre eller ikke
eksisterende.
Vores hunde synes nemlig vi er værd at have som flokførere. Den vælger at
følge os.

Men masser af mennesker har hunde som hund, der bare skal være der og ikke
som familiemedlem og masser af disse mennesker har problemer med deres hunde
(hvorfor tror I ellers at nogle af de professionelle hundekonsulenter har
flere måneders ventetid) og det er til disse mennesker at råd, som dem der
f.eks står i DB/DKK's foldere er møntet (for nu at svare SØS også).
Det er råd, som på en ikke voldelig og ikke konfronterende måde sender nogle

Dette var ordene
Hilsen fra Lars (som er OFF-PC til på mandag)

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 26-01-02 07:34

Hej Lars

> [...]
> Han fik ikke adgang til sin seng igen, da han kom hjem, for der lå husets
> schæfer og den var villig til at kæmpe med ham om pladsen.

Hvad I gør ved jeres hund, skal jeg ikke blande mig i. Men det er
simpelthen ikke rigtigt, at du får 'lederskab' over din hund ved at forvise
den fra soveværelse - der findes i hvertfald ingen etologisk belæg for det
inden for hverken ulve- eller hundeforskningen, (jvf. HundeNyt nr. 15-18 (17
og 18 er ikke udkommet endnu) artiklen af biolog Hanne Helmer Jørgensen: "Er
det dig eller mig der bestemmer?"). Her står blandt andet med udgangspunkt i
den kendte ulveforsker David Mech nye syn på lederskab i 1999:

"Det herskende syn på ulveflokken versus David Mech nye syn
Det herskende syn på ulveflokken er, at den indeholder en gruppe af
individer, som bestandig kappes om at beholde eller øge deres status, men
holdes i skak af alpha-parret. Overført på familiehunden betyder det, at
hunden tillægges hensigter om bestandigt at stræbe efter en højere rang. Og
for at undgå, at hunden bestemmer eller udfordrer ejerens eller andre
familiemedlemmers position, skal man dominere den ved at gå først ud af
døren, spise først, ignorere den ved hjemkomst osv.

David Mech´s nye syn på ulveflokken er, at den er en familie med mor, far,
yngre og ældre søskende, som ikke etablerer rangorden. Derfor kappes
familiemedlemmerne heller ikke bestandigt om at beholde eller øge deres
status. I stedet bøjer afkommet sig automatisk, roligt og fredeligt for
forældrene. Overført på familiehunden betyder det, at hunden ikke bør
tillægges hensigter om bestandigt at stræbe efter en højere rang, men at den
derimod automatisk roligt og fredeligt bøjer sig for ejeren og de andre
familiemedlemmer. Hvis man endelig vil demonstrere sin rang over for
familiehunden på ulvsk vis, må man i følge David Mech´s nye syn: 1) gå med
halen højt, 2) markere og 3) "lede og fordele" føden ved: a) at spise først,
når byttedyret er lille, b) fodre hvalpene først og c) fodre hvalpene i
stedet for de ældre søskende, når føden er knap."

Hvis du skulle ligge inde med andre og nyere kilder, som siger noget andet,
må du meget gerne dele ud af dem.

> [...]
> osv. osv. (jeg tror I forstår hvad jeg mener) og det gør behovet for at
> sende - skal vi kalde dem degraderende signaler - mindre eller ikke

Nej - det gør behovet for, at de 'andre' hundeejere lærer at dække deres
hundes behov bedre både med hensyn til aktivering, udfoldelse af naturlig
adfærd og omgang med artsfæller, større!!!!!!

> [...]

> flere måneders ventetid) og det er til disse mennesker at råd, som dem der
> f.eks står i DB/DKK's foldere er møntet (for nu at svare SØS også).

Ja - du har da ret i, at rådene er møntet til personer med problemer med
deres hunde. Men man løser ikke disse problemer gennem 'lederskabsøvelser',
men ved at øge disse menneskers viden om og hundens aktivitetsniveau og
indhold i tilværelsen.

> Det er råd, som på en ikke voldelig og ikke konfronterende måde sender
nogle

Hmm - der er nu meget delte meninger om, hvorvidt disse regler sender
signalet om dens 'plads i familie' gennem disse regler - igen der findes i
hverfald ikke etologisk belæg for det. Og mange af os adfærdsbehandlere
bruger ikke disse metoder længere, i erkendelse af at de enten ikke virker
eller skaber hårde hunde, som kontant søger konfrontationen - præcis som
nogle hunde, der får fysisk bank, gør det (andre knækker psykisk). Så der er
flere, som kalder den sociale udstødelse, som disse regler repræsenterer for
psykisk vold mod hunden - så en form for vold bliver det altså også opfattet
som.

Jeg har selv på tæt hold fuldt disse 'lederskabsøvelser' praktiseret, og det
eneste jeg har set, er at det har skabt nogle hårde hunde - hunde der for en
hver pris søgte konfrontationen, som nogle hunde, der udsættes for fysisk
vold, gør det (andre knækker psykisk). Alle dem, der brugte disse
'lederskabsøvelser' havde mange problemer med deres hunde (egenrådighed, ved
indkald m.m.) på trods af meget stor viden om hunde og et højt
aktivitetsniveau, og alle disse problemer forsvandt, da de mennesker
begyndte at erkende, at det ikke var vejen frem og afskaffede alle reglerne
igen. Og det er faktisk en form for vold - psykisk vold, da metoderne minder
om de metoder, der bruges når ulve udstødes fra flokken.Jeg citerer igen fra
Hanne Jørgensens artikel:

Psykisk magtanvendelse
Så begyndte der at lyde advarsler om, at fysisk magtanvendelse træner
hundens dominans, og at man kunne risikere, at hunden gav igen af samme
skuffe. Og så blev fysisk magtanvendelse erstattet af psykisk
magtanvendelse. Grunden var måske også, at man fandt psykisk magtanvendelse
mere dyretisk end fysisk magtanvendelse, hvilket dog kan undre. Nu skulle
man dominere hunden psykisk for at understrege dens underordnede position i
familien, eller måske rettere, for at den skulle kende sin underordnede
position i familien. Forslagene til, hvordan det skal gøres, er utallige.
Jeg kan nævne i flæng: 1) du skal gå først ud af døren, 2) familien skal
spise før hunden, 3) hunden skal sidde for at få sin mad, 4) hunden skal
sidde, når den beder om ens opmærksomhed, eller du skal ligefrem afvise den,
når den tigger om opmærksomhed, 5) hunden skal forbydes adgang til møblerne
eller i det mindste til bestemte møbler, 6) du skal udøve hals- og håndret
over hundens kødben og legesager, 7) hunden må ikke lægge sig i døråbninger
og lignende, og hvis den gør det, skal du bede den om at flytte sig, 8) du
skal ignorere hunden ved hjemkomst og først hilse på de øvrige i familien,
9) og hunden må ikke sove i sengen eller i soveværelset.

Udstødt fra flokken
I ulveflokke kan det ske, at en ulv bliver udstødt fra flokken, idet alle
eller en del af flokken jager den væk. Når det sker i fritlevende
ulveflokke, bliver den udskudte en "påhængsulv". Det vil sige, den holder
sig i nærheden af flokken og lever af de rester, der er tilbage af byttet,
når flokken har forsynet sig. Når det sker i ulveflokke i fangenskab, bliver
den udstødte til en syndebuk, og den bliver undertrykt og angrebet af de
andre. I et spand grønlandske slædehunde, som var udsat på en lille
skærgårdsø i sommermånederne, blev en af hundene syndebuk og var henvist til
konstant at opholde sig i vandkanten eller på en klippe, der ragede ud i
vandet
Nogle synes måske ikke, at det er særligt undertrykkende, at de spiser før
hunden, at hunden skal gå sidst ud af døren, eller at den skal flytte sig,
når den ligger i døråbninger eller lignende. Men med al den afvisning,
forbud, ignorering og isolation, som hunden udsættes for gennem de nævnte ni
måder at dominere den psykisk på, må hunden føle sig mere eller mindre
udstødt fra familien snarere end at føle sig som et medlem af familien. Man
skal også tænke på, at hunden er et ekstremt socialt dyr, som tvinges til at
leve som enehund sammen med en helt anden art, og at den ofte efterlades
alene hjemme i 8 timer eller mere dagligt.
Disse måder at dominere hunden psykisk på anvendes også til at behandle,
hvad man betegner dominansproblemer eller dominansaggression. Den engelske
adfærdsbehandler David Appleby mener, at virkningen er, at hunden bliver
deprimeret og trækker sig tilbage.

KH
Søs

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 25-01-02 23:04

Hej Søs.

Klapper i mine hænder over et flot indlæg.

V H Gitte

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-01-02 12:10

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Søs.
>
> Klapper i mine hænder over et flot indlæg.
ja også masser af klap i hænderne til Søs herfra ...
smil fra Ami

Fra : Malle-brok

Dato : 26-01-02 00:22

Hej Søs !

---[klip]---
[...]
---[/klip]---

Jeg tror du har fat i noget meget centralt her !

Dengang jeg startede med at træne hund, var det med pig-halsbånd og hele
molevitten. Det fandt man heldigvis ud af ikke var sååå smart, og begyndte
derefter med "bløde" metoder, motivation, lederskabsøvelser, aktivering osv.
osv. osv. - alting skulle være ligesom hos ulvene ....

Min erfaring fra dengang er dog, at man ikke fik færre problemer med
hundene, det var blot en anden type problemer man fik. Jeg så nemlig mange
hunde der var meget konfronterende - noget som mange har givet de "bløde"
træningsmetoders skylden for, men som efter min bedste overbevisning skyldes
alle disse "lederskabsøvelser".

Et eksempel med min gamle hund Buster (labrador/ruhåret hønsehund/rottweiler
?????). Jeg brugte disse "lederskabsøvelser" fordi jeg havde hørt det skulle
være så godt. En dag var jeg så på kursus i DcH-regi, hvor instruktøren på
en pæn måde fik fortalt sin ærlige mening til "lederskabsøvelserne" og de
problemer han havde oplevet med dem - som var nogenlunde lig de problemer
jeg havde med min hund. Jeg prøvede så at stoppe, og sandelig om vi ikke 3
mdr. senere var rykket op i A-klassen (hertil skal lige siges at vi kæmpede
3 år i B-klassen uden at være tæt på, så det var ikke sådan bare - ja, ja,
I var nok rykket op under alle omstændigheder !) ....

Sååå, her i huset er "lederskabsøvelserne" og tildels aktiveringen droppet

Og så er det faktisk også blevet meget sjovere at holde hund

G O D W E E K E N D
Carina

- - -
Min hund:
http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 26-01-02 19:04

Hej Gitte og Carina

Gitte - det var dejligt, at du tog denne diskussion op. For den er faktisk
ret vigtig synes jeg. Og jeg er glad for, at vi er enige - og Carina tak for
din historie, som jo fuldstændig ligner det, jeg har oplevet. Og du har helt
ret - det er MEGET sjovere at have hund på denne måde ))

KH
Søs

Malle-brok <malle-brok@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2sli0$521$1@sunsite.dk...

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 26-01-02 19:04

Hej Gitte og Carina

Fra : Lars

Dato : 29-01-02 00:33

Hej Søs

Det var da en lang "sag" du har fået brygget sammen, men Ctrl C - Ctrl V er
jo selvfølgelig rare taster at kende:
http://nyhedsbrev.jubii.dk/arkiv/hunde16.asp

En ting vil jeg lige slå fast fra start, før du dømmer mig helt ude:
Hvis man skærer helt ind til benet omkring vores opfattelse af hunde i
menneskeverdenen og vores behandling af dem, så tror jeg, vi er rørende
enige.
Jeg ville (også) ønske, at vi kunne skabe en idealverden, hvor dyr og
mennesker kunne leve i en fælles symbiose uden at vi på nogen måde øvede
hverken fysisk eller psykisk vold mod hinanden.

Og for nu at komme tilbage til trådens start: Mine hunde sover ikke i
soveværelset af en og kun en grund - ASTMA.
De har tidligere sovet der, dog aldrig i sengen.
Den er nemlig for lille til to mennesker og to newfer - og jeg gider ikke
sove på gulvet.

Men i erkendelse af, at det nok er lidt utopisk at tro, at vi kan få hele
familien Danmark til at
- gå med halen højt (den jeg har er ikke stor nok - jeg kender heller ikke
andre mennesker der har en)
- markere (jeg kan gå med til at træde ovenpå hvis jeg har gummistøvler på
og til nød tisse ovenpå, hvis det er mørkt og hjemme i haven - jeg tror så
til gengæld, at det er svært at få ret mange andre til det)
- lede og fordele føden (fint nok, det kan jeg godt finde ud af og jeg tror
også at andre kan)
for at demonstrere rang samt
- at få alle lært at dække deres hunds behov mht. aktivering, socialisering
med artsfæller, naturlig adfærd osv.
alternativt
- at få indført forbud mod hundehold i Danmark
- at få indført hundekørekort med rimelig skrappe "beståelseskrav"
- ????
så vælger jeg altså det næstbedste - de lidt mere "gammeldags" råd.
At rådene så har en psykisk konsekvens for hunden og får den til at føle sig
undertrykt / udstødt og som en sansynlig konsekvens af dette -
kontaktsøgende / samarbejdsvillig, det finder jeg - LANGTFRA optimalt, men
dog acceptabelt.
Alternativet ville jo sansynligvis være, at langt flere hunde blev aflivet.

Mht. David Mech, så finder jeg også hans teori interessant og absolut
sansynlig.
Det er jo det, man ofte ser i de familier, hvor hund - menneske forholdet
fungerer.
I disse familier har hunden jo ofte en rolle / opgave / job, hvor den har
ansvaret og mennesket har ansvaret i andre situationer.
Jeg har ikke andet materiale / kilder, men er også meget interesseret og
modtager gerne URL's eller artikelhenvisninger.
Hvis hans teori "slår igennem" er der jo en hel del der skal rettes rundt
omkring på diverse hjemmesider og i diverse bøger.

Nå slut for nu - klokken er mange og vi "snakkes" jo nok ved

Venlig hilsen fra
Lars

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 02-02-02 04:18

Hej Lars

>Det var da en lang "sag" du har fået brygget sammen, men Ctrl C - Ctrl V er
>jo selvfølgelig rare taster at kende:
> http://nyhedsbrev.jubii.dk/arkiv/hunde16.asp

Ja - men nu er det jo mig selv, som skriver og redigere det, så det lå jo på
min computer i forvejen :))

> [...]
> mennesker kunne leve i en fælles symbiose uden at vi på nogen måde øvede
> hverken fysisk eller psykisk vold mod hinanden.

Jeg dømmer dig ikke - jeg opponerer kun imod din beskrivelse af lederskab og
måden man skulle 'opnå' det på. Og jeg anser det ikke for nogen idealverden
at forsøge at forstå hunden og fortæller andre om, hvordan den er skruet
sammen. Og jeg anser heller ikke den seneste forskning på området som en
idealverden - det er noget jeg står og underviser i hver uge og skriver om.

> [...]
> De har tidligere sovet der, dog aldrig i sengen.
> Den er nemlig for lille til to mennesker og to newfer - og jeg gider ikke

Jeg skal på ingen måde blande mig i jeres husorden. Og jeg vil også lige
sige, at jeg ikke partout synes hunden skal være i sengen - det er op til
den enkelte - mine hunde gider f.eks. ikke ligge i senge, når jeg ligger
der. Men jeg synes, at hunden skal have muligheden for at kunne vælge at
være i soveværelset et andet sted - det er det mest naturlige.

> [...]

> til gengæld, at det er svært at få ret mange andre til det)
> - lede og fordele føden (fint nok, det kan jeg godt finde ud af og jeg

Lede og fordele føden FOR HVALPENE (der er en væsentlig forskel). Hele
pointen ved denen opremsning er jo også netop, at det kan vi mennesker IKKE,
fordi vi ikke er samme art - derfor er det otopi at tro, at man kan skaffe
sige lederskab ved at efterligne alfaen.

> - at få alle lært at dække deres hunds behov mht. aktivering,
socialisering
> med artsfæller, naturlig adfærd osv.
Det kan bestemt sagtens lade sig gøre - men det tager tid.

> [...]
> undertrykt / udstødt og som en sansynlig konsekvens af dette -
> kontaktsøgende / samarbejdsvillig, det finder jeg - LANGTFRA optimalt, men

Her er jeg HELT uenig - det kan aldrig være acceptabelt at et så udpræget
flokdyr som hunden skal leve et helt liv som udstødt.
> Alternativet ville jo sansynligvis være, at langt flere hunde blev
aflivet.

Det bliver de jo alligevel - min pointe og Karinas pointe er jo netop, at de
såkaldte 'lederskabsregler' ikke har nogen positiv efftekt, men skaber hårde
og konfronterende hunde - og det er sgu dem, der bliver aflivet.

> [...]
> Hvis hans teori "slår igennem" er der jo en hel del der skal rettes rundt
> omkring på diverse hjemmesider og i diverse bøger.

Jamen det er skam rettet til i en MASSE hundebøger og en masse
hjemmesider - du må bare have læst de forkerte og forældrede hundebøger. Jeg
nævner i flæng:

Irene Jarnved: Helhjertet hundetræning
Lars Fält: Forstå din hund
Anders Hallgren: Problemhunde og hundeproblemer (udgaven fra 2000)
Hanne Helmer Jørgensen: Hund eller ulv - om ulve og hundes adfærd, økologi
og velfærd
www.canis.no
www.hundeskolentrofast.dk (det er min egen)
Og en MASSE andre hjememsider

KH
Søs

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 25-01-02 22:57

Hej Lars.

Jeg er enig med dig i at hensynet til mennesker og sygdom kommer først.

Men jeg tror ikke på at lederskabs problemer løses ved at sende hunden ud af
soveværrelset.
At isolere den fra flokken løser intet. Det signalere - du høre ikke til.
Jeg vil hellere løse problemet ved at opfordre folk til at arbejde med deres
hund, blive en god leder. Men det er en anden debat.
V H Gitte

Fra : Sannie

Dato : 26-01-02 00:35

Gitte skrev:

>"Efter jeg har købt
>en krøjerkugle seng til dem, må jeg lide den tort at de ikke længere
gider
>ligge i sofaen og varme mine tæer."

Hvad er en "krøjerkugle seng"???

Hilsen
Sannie

http://www.kandu.dk/

Fra : Netking

Dato : 25-01-02 22:34

> [...]
> flokken - lederen.
> Hvor de sover, jo 2 i min datters seng og 2 i min.
> Uhygiegnisk? Jeg har en god vaskemaskine.

Hej Gitte.

Min hund sover i fodenden og gider han ikke det mere, har han sin
egen kurv, både her i soveværelset og køkken, som han kan ty til. Han bliver for det meste
i fodenden med alle 4 lige op, for magelighed har altid været labsens motto ;).

Jeg bryder mig bestemt ikke om at isolerer min hund til et bestemt rum, hverken om
dagen eller nat, som f.eks kunne være bryggers med lukket dør. Da jeg besluttede mig
for at få hund var det mit klare mål at bruge devisen "frit lejde", og lade ham blive en del
af huset.

Nethilsen og forsat god aften.
Jhn.
Nethundeguiden.dk

Fra : Coppi

Dato : 25-01-02 23:34

Hej.

Vore hunde sover ikke i vores seng, men i deres egen hundeseng, lige ved
siden af mig.
Vores seng er forbudt område, ligesom de selv har bestemt at de heller ikke
sover hos hinanden, men i hver deres og altid den samme seng hver nat.
Når de nu ikke vil sove i samme seng, de har da muligheden for det, hvorfor
skulle vi så tillade, at de sov i vores seng.
Og, altså 2 rotter i en dobbeltseng + 2 voksne mennesker,det er bare for
meget.

coppi

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 26-01-02 12:09

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Mine hunde sover hos os. Begrundelse: Jeg syntes det er dyrplageri
at et
> flokdyr skal ligge alene om natten.

Tja både Sandra og Wupper samt tidligere hunde jeg har haft har sovet
i min "kurv"(og kommende hunde vil også komme til det) og så har folk
kunne/kan sige hvad de ville/vil om at det ikke er godt for hunden osv
... og kunne/kan holde lange foredrag om lederskab osv osv .. og tro
mig .. det er gennem årene blevet mange foredrag jeg har måtte lægge
øre til , men de er passeret lige igennem uden at blive taget til
efterretning .. fra barnsben og til i dag har jeg haft ikke mindre end
9 hunde i alt i min seng og kunne ikke drømme om at lade min hund
ligge alene og isoleret i et rum .. ligesom hundene selvfølgelig også
har fri adgang til resten af husets møbler .. dog må de lige spørge om
lov .. og der har heller aldrig været nogen tvivl om at mennesker har
første krav på stole og sofa .. men hvis ikke vi bruger dem , så er de
da velkomne til at ligge der .. . godlørdagssmil fra Ami ..

Fra : P.N.

Dato : 26-01-02 12:28

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> flokken - lederen.
> Hvor de sover, jo 2 i min datters seng og 2 i min.
> Uhygiegnisk? Jeg har en god vaskemaskine.

ja jeg har tre Bichon Frise hunde der alle sover i vores dobbeltseng, der er
lidt trangt til tider, men det går. Om sommeren derimod gider de ikke at
sove i sengen mere, men lige så snart temperaturen kommer ned under 15
grader så vil de gerne ind under dynerne og varme sig.

MVH Poul

Fra : Rikke Vang Olsen

Dato : 26-01-02 22:29

Hejsa
I sengen naturligvis - er der andre steder de kan sove *S*
Det vil sige at min Islandske Fårehund starter i sengen og går så ned på et
tæppe på gulvet i løbet at natten, når det bliver for varmt, og så kommer
han op i sengen igen, når vækkeuret ringer første gang og ligger i arm (Jeg
er en af dem med et vækkeur der ringer hver 9. minut mange gange inden jeg
kommer ud af fjerene. )
Min Border Collie sover i arm hele natten.

Hvis folk kommenterer det og synes det er ulækkert plejer jeg at sige: Mine
hunde sover ikke i sengen - jeg sover i deres kurv.....

Mange hilsner

Rikke Andersen

Fra : Sannie

Dato : 26-01-02 23:20

"Rikke Vang Olsen" skrev
>Mine hunde sover ikke i sengen - jeg sover i deres kurv.....

Skøn bemærkning.
Den tager jeg til mig

Bedste hilsener
Sannie

http://www.kandu.dk/

Fra : Iben Holst

Dato : 27-01-02 10:41

Hej ...

I lang tid har min hund haft sit domæne i en stor hundeseng, med en ekstra
madras i vores baggang. Der er den altid "til tørring" når den har været
ude, der er dens mad og her er den totalt fredet hvis det bliver for meget
med med katte, børn og gæster. Når han er der er det KUN "mor" som bestemmer
over ham ....
I sommer havde jeg så en periode hvor jeg ikke havde helt den fornødne tid
til ham og derfor lod ham komme med i soveværelset om natten; det gik dog
ikke fordi jeg ikke kan tåle at sove sammen med dyr. Hunden som sådan kan
jeg sagtens tåle, men det lidt snavs han har i pelsen er nok til at jeg kan
hive efter vejret når jeg vågner om morgenen når han har sovet der i et par
nætter i træk. At lade ham sove der en nat og ikke den næste synes jeg er
synd og derfor har vi arrangeret en plads lige uden for soveværelset til ham
og det trives han fint med !

Iben

Fra : Johnny Kiim

Dato : 27-01-02 13:18

Hej Gitte og alle I andre!

Mine hunde har altid fåede lov til at sove i min seng.
Min mand er eller ikke meget for - siger han - men når en af den ender over
ved ham får den da lov at blive.
Det er dværg gravhunde jeg har. På et tidspunkt havde vi hvalpe, så der var
10 hunde i senge, hvor de yngste var 5 uger.

Hilsner
Ena

Fra : Heidi Høegh

Dato : 28-01-02 09:01

Hej Gitte

Jeg syntes lige som dig, at det for hunden må føles som en straf, hvis den
ikke må være sammen med resten af flokken, om natten. I hvert fald for mine
hunde, da de er med til stort set alt her i huset, og for mig er det meget
naturligt at vi også sover sammen.
Derfor sover mine hunde også i sengen.
Eller nærmere beskrevet Tilde sover i midten af vores kæmpe dobbeltseng og
Ratata har sin egen seng, ja sin helt egen seng (kald mig bare skør

Indtil Oktober sidste år havde vi tre hunde. På det tidspunkt sov Tilde i
sengen, og Snauser og Ratata sammen på en madras lige ved siden af sengen,
(de ville ikke sove i sengen, prøvede ellers flere gange og lokke men de,
gik hurtigt igen)
Da Snauser så døde, lå Ratata alene på gulvet (hun ville stadig ikke ligge i
sengen) og derfor fandt vi så på og opsætte en seng, kun til hende. Den står
så klods op af vores seng, så vi nu ikke kun har en dobbelt seng, men en
dobbelt + en ekstra seng og Ratata elsker den. Der har hun så dyne, pude
osv. og så er der jo den fordel da den står op af min side at jeg ikke kan
trille ud af sengen Vi ville ikke have at hun følte sig udenfor, og
fandt derfor på denne løsning.

Alle vores hunde har altid fået lov til at ligge i sengen og i andre møbler,
og det har aldrig givet anledning til problemer. Kun en masse hygge og
varme.

Masser af hilsner fra
Heidi Høegh, der i øvrigt også har to katte i sengen, en liggende ved
brystkassen, og en liggende på tæerne, og så Tilde der ligger med ryggen op
af min mave, hvilket bevirker at jeg ligger bomstille hele natten, da jeg
ikke kan rokke mig ud af stedet

Fra : Nina El Falaki

Dato : 28-01-02 10:00

Da jeg havde rottweiler, fik de ikke lov at ligge i sengen, der var ganske
enkelt ikke plads. Men da jeg fik dværgschnauzer lå de i sengen alt det de
ville, (jeg havde da også fået en dobbeltseng i mellemtiden)

Et problem med, at hundene må komme i møblerne, er, at der er visse steder,
man ikke kan besøge, fordi de ikke har tålmodighed til, at man lærer hunden,
at ude skal den ligge på gulvet/sit tæppe.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Allan Kürbis

Dato : 29-01-02 09:30

Tja- det med hundens sove plads er vel en smagssag for familien. Vi har i
gen en ny lille Schæfer-hval på 10 uger, den sover i soveværelset hos os,
den er meget tryghedshungrende. Den får helt sikkert også lov at komme i
sengen på et tidspunkt - Det kan være praktisk - specielt hvis man har
tæverhunde - at de ikke tager det som en selvfølge - at de skal være i
sengen - så kan men nemmere holde dem nede derfra når de er i løbe tid.
En lille historie: For en hel del år siden havde vi en prægtig schæferhan,
som havde et fast aftenritual med at hoppe op i sengen og kæle en 5-10
minutter for derefter at lægge sig ud på gulver i entreen. lige ud for
soveværelset. Da han var en 3 år fik vi nok en schæferhvalp ind huset. Nu
blev den gamle liggende i sengen hele natten (den fyldte godt). Desværre
måtte vi efter at års tid, overlade den nye hund til nogle bekendte, da de
absolut ikke kunne enes, med nogle kraftige bidskader til følge. Da den
"nye" hund således var vel ude af huset, vendte den gamle straks tilbage til
sit tidligere godnatritual. Den har åbenbart villet forhindre den nye hund i
at være i sengen hos "mine forældre."