MIPS
Fra : Thomas Dalsgaard

Dato : 25-01-02 11:10

Hej NG

Er der en direkte sammenhæng mellem antallet af transistorer i en CPU og
antallat af mikroinstruktioner pr. sekund som CPU'en kan foretage.

På forhånd tak
Thomas

Fra : Jens Petersen

Dato : 25-01-02 21:10

On Fri, 25 Jan 2002 11:09:37 +0100, "Thomas Dalsgaard"
<dalsgaard@FDF.dk> wrote:

>Er der en direkte sammenhæng mellem antallet af transistorer i en CPU og
>antallat af mikroinstruktioner pr. sekund som CPU'en kan foretage.

Ikke direkte, mange millioner transistorer går til L1 og L2 cache.

Hvis du vil læse om CPUer gennem tiderne er her er interessant link:
http://www3.sk.sympatico.ca/jbayko/cpu.html

Fra : Peter Rinder

Dato : 26-01-02 14:44

> Er der en direkte sammenhæng mellem antallet af transistorer i en CPU og
> antallat af mikroinstruktioner pr. sekund som CPU'en kan foretage.

Jeg tror nok at det betyder Millioner Instruktioner Per Sekund : )

/Peter

Fra : Peter Jespersen

Dato : 28-01-02 01:13

Thomas Dalsgaard wrote:

> Hej NG
>
> Er der en direkte sammenhæng mellem antallet af transistorer i en CPU og
> antallat af mikroinstruktioner pr. sekund som CPU'en kan foretage.

Ja, til en vis grænse - men det er ikke noget man umiddelbart kan regne på,
da der er lidt for mange faktorer med i spillet, bla hvilken type
arkitektur det er....

Er det RISC, CISC (Sidstnævnte har en tendens til at være mere mere
kompleks og dermed indeholde flere transistorer i selve kernen) ....
L1/L2/L3/L4 Cache er selvfølgelig den store joker her da der her bliver
brugt mange transistorer.....HP's hedengangne PA-RISC familie skulle AFAIR
både indeholde den hurtigste processor og indeholde flest transistorer
(vist omkring de 120mio, med mindre min hukommelse igen er gået i udu) og
det er en RISC processor - bare med en monstrøs cache.
Er det en braniac eller speed deamon....hvad er der ellers integreret i
kernen, fx AMD ClawHammer vil have memory controller og en del andet gejl
integreret..

Det kan give et fingerpeg men ej heller mere...

--
Live long and prosper...

Fra : John Vedsegaard

Dato : 28-01-02 19:56

| Er der en direkte sammenhæng mellem antallet af transistorer i en CPU og
| antallet af mikroinstruktioner pr. sekund som CPU'en kan foretage.

Antallet af instruktioner pr sekund er begrænset af
1: Cpuens evne til at køre i en bestemt hastighed, igen begrænset af varme
etc., der udvikles mere varme ved mange transistorer. Teknologien der
anvendes bestemmes bl.a. af Micron (afstanden mellem de enkelte
transistorer), jo længere strømmen skal bevæge sig, jo mere varme udvikles
der.

2: Antallet af samtidige instruktioner.

En RISC processor sammenlignet med f.eks. en P4 er meget forskellige. P4 har
mange flere instruktioner som kan anvendes direkte med adskillige bytes i
hver, hvorimod RISC kun indeholder få. Derfor skal RISC bruge flere
instruktioner til den samme opgave.

Et system med flere RISC processorer vil nære hurtigere, men software skal
være skrevet direkte til sådant system. Linux har udgaver som kan håndterer
dette.

Det har i mange år væres muligt at lave meget hurtigere processorer, men
ikke i et fornuftigt prisleje. F.eks. kan man købe ECL ram der uden
problemer fungerer ved 4 GHz! Det koster bare 150.00 pr. 2K kreds, hvorved
en alm. PC ville koste noget over 1.000.000, da dette ikke er realistisk
bliver de ikke produceret.

Normalt skal en bruger ikke bekymre sig om hvorfor tingene fungere som de
gør, det er processor fabrikantens opgave.
Brugeren skal mere bekymre sig om hvordan fabrikantens produkt virker og
hvor godt.

Alt i alt. Ja der er en direkte sammenhæng.

John Vedsegaard

http://home19.inet.tele.dk/forlaget/