CDrom drev
Fra : Steen Broelling

Dato : 25-01-02 09:24

Hej

Jeg har problemer med mine cdrom drev efter en ny installation af RedHat
7.2. Sidst fungerede det ellers upåklageligt. Da fik jeg listet mit
brænderdrev, når jeg lavede en: cdrecord -scanbus helt korrekt.

Når jeg laver det samme nu, får jeg imidlertid følgende:

cdredord: Warning: controller returns wrong size for CD capabilities
page.
0,0,0 0) 'COMPAQ' 'SC-1406' 'SC03' Removable CD-ROM
0,1,0 1) 'PLEXTOR' 'CD-R' '1.04' Removable CD-ROM

Det er selvfølgelig min Compaq som er cdromdrevet, og min Plextor som er
brænderen.
Compaqen skal jo ikke nævnes her, men den blir' åbenbart nu også opfattet
som et SCSI drev. Og i hardwarebrowseren nævnes cdrommen som /dev/scd0 og
brænderen som /dev/scd1, hvoraf sidstnævnte vel er ok.

Nu kan jeg ikke mounte hverken det ene eller det andet...

Er der nogen som har forslag til ændringer enten det ene eller det andet
sted!??

MVH Steen Brølling
--
/mail strix@mail.dk
/usr/home http://www.broelling.dk

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-01-02 09:53

Steen Broelling wrote:

> [...]
> opfattet som et SCSI drev. Og i hardwarebrowseren nævnes cdrommen som
> /dev/scd0 og brænderen som /dev/scd1, hvoraf sidstnævnte vel er ok.

Hvorfor ikke bare lade begge dele være SCSI-emuleret?

> Nu kan jeg ikke mounte hverken det ene eller det andet...

Hvad giver 'mount /dev/scd0 /mnt/cdrom' hhv. '/dev/scd1 /mnt/cdrom1' af
fejlmeddelelse? Hvad ser du i loggen?

Rasmus

He has his own opinions
- just like the others.
- Burnin' Red Ivanhoe

Fra : Steen Broelling

Dato : 25-01-02 10:11

In article <a2r6du$aet$2@carlsberg.amagerkollegiet.dk>, "Rasmus Bøg
Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

> Hvorfor ikke bare lade begge dele være SCSI-emuleret?
>
> Hvad giver 'mount /dev/scd0 /mnt/cdrom' hhv. '/dev/scd1 /mnt/cdrom1' af
> fejlmeddelelse? Hvad ser du i loggen?

Jeg får ved dem allesammen følgende fejl:

mount: /dev/cdrom: unknown device - alt efter hvilket mountpoint jeg
definerer.

Jeg har angivet følgende ved dem alle i fstab:
iso9660 noauto,user,ro,exec 0 0

Steen Brølling

Fra : Preben Trærup

Dato : 25-01-02 11:16

Steen Broelling wrote:
> mount: /dev/cdrom: unknown device - alt efter hvilket mountpoint jeg
> definerer.
Jeg har haft samme symptom dog med et USB joystick på RH7.2.

Hardware browseren identificerede korrekt, at jeg havde et XXX
joystick tilsluttet under system devices,
men jstest /dev/js0 gav unknown device (kinda mount /dev/)

Det lugter af at du mangler at loade et/to moduler, der indeholder
en driver for dit/dine drev. SCSI emulatoren er loadet, men det giver
AFAIR kun et interface til brugeren, du mangler et eller andet under
SCSI emulatoren - den rigtige device driver (ATAPI ?)

Prøv at checke SCSI doc under /usr/share/doc og se om ikke der er hjælp
at
hente.

../Preben

PS
Løsningen på mit USB problem er at kører usb.rc på et passende
tidspunkt.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-01-02 11:22

Steen Broelling wrote:

> Jeg får ved dem allesammen følgende fejl:
>
> mount: /dev/cdrom: unknown device - alt efter hvilket mountpoint jeg
> definerer.

Hvad hvis du manuelt angiver /dev/scd0 eller /dev/scd1 i stedet for
/dev/cdrom?

> Jeg har angivet følgende ved dem alle i fstab:
> iso9660 noauto,user,ro,exec 0 0

Eksisterer /dev/cdrom som et link til /dev/scd0? Hvad ser du i loggen?
Har du linjen "alias scsi_hostadapter ide-scsi" i /etc/modules.conf?

Rasmus

Expect the unexpected.
- HitchHikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Fra : Steen Broelling

Dato : 25-01-02 11:59

In article <a2rbjg$dqk$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk>, "Rasmus Bøg
Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

> Eksisterer /dev/cdrom som et link til /dev/scd0? Hvad ser du i loggen?
> Har du linjen "alias scsi_hostadapter ide-scsi" i /etc/modules.conf?

Ja linket var på plads. Men jeg har ikke linien i mon modules.conf fil.
Dog er problemet gået i orden.

Jeg fandt i et eller andet forum ud af, at det måske skulle hjælpe at køre
kommandoen depmod -ae - og det gjorde det. Jeg fatter dog ikke hvad der
skete. Men det er vel noget med at angive modules korrekt, ligesom det
Preben nævner.
Efter sigende skulle det dog være en kommando, som skulle køres hver gang
man starter maskinen op - men her virker det nu efter boot hver gang; måske
et eller andet nyt smart RedHat 7.2 halløj.

Men hvis nu jeg ville ha' SCSI emuleret mit CDrom drev også, skulle jeg
så angive: hdc=ide-scsi i min GRUB fil, ligesom jeg har ved:
hdd=ide-scsi!?? Bare for nygerrighedens skyld...

MVH Steen

Fra : Christian Andersen

Dato : 25-01-02 13:53

Steen Broelling wrote:

> Men hvis nu jeg ville ha' SCSI emuleret mit CDrom drev også, skulle jeg
> så angive: hdc=ide-scsi i min GRUB fil, ligesom jeg har ved:
> hdd=ide-scsi!?? Bare for nygerrighedens skyld...

Ja. Den irriterede nemlig mig i lang tid efter jeg havde installeret
RH7.2. Den VILLE ikke mounte mit cdrom-drev før jeg rettede den linie
fra hdd til hdc.

Gamle lort...

--
"...in Spain!"