Hjælp til IBM Aptiva.
Fra : pedder

Dato : 25-01-02 08:46

Hejsa

Jeg har fået den tvivlsomme opgave at optimere denne computer, men der er
lige et par spørgsmål som jeg håber at få svar på - inden jeg kaster mig
over dette project.

Model 217037G sn: ABAW158 AMD K62 475 mhz med 64 mb ram.
Lyd og Grafik-kort er onboard, der er ingen AGP-slot.

1. Er det en speciel ram type til IBM pc'ere ?
2. Vil det gå an med et PCI G-Force grafikkort ?
3. Kan det betale sig at gøre noget ved den overhovedet
Jeg mener man kan for et nyt ok system for 4000 - 5000 ,- U/skærm
4. Er der noget specielt som man skal tænke på, inden jeg gør noget ?

Den skal primært anvendes til det lille firma, men også som spilledåse til
den lille familie.

Ved godt alene navnet for mange giver kuldegysninger, men mon ikke der er et
par stykker der kan hjælpe lidt

Hilsen fra pedder

Fra : Soren Pedersen

Dato : 25-01-02 09:44

Fra : Soren Pedersen

Dato : 25-01-02 09:52

> Model 217037G sn: ABAW158 AMD K62 475 mhz med 64 mb ram.
> Lyd og Grafik-kort er onboard, der er ingen AGP-slot.
>
> 1. Er det en speciel ram type til IBM pc'ere ?

Ikke når det er Aptiva'er

> 2. Vil det gå an med et PCI G-Force grafikkort ?

Se 3.

> 3. Kan det betale sig at gøre noget ved den overhovedet

NEJ!

> 4. Er der noget specielt som man skal tænke på, inden jeg gør noget ?

Ja, det koster en del penge som du ikke får ret meget for....

> Den skal primært anvendes til det lille firma, men også som spilledåse til
> den lille familie.

Nøjes med at bruge den til firmaet, og køb en spilledåse. - Primært fordi at
til firmaet SKAL det være en stabil pc, og på spilledåden bliver der meget
ofte installeret / afinstalleret programmer, drivere, patches etc., med stor
risiko for at den "fucker op" med jævne mellemrum

> Ved godt alene navnet for mange giver kuldegysninger, men mon ikke der er
et
> par stykker der kan hjælpe lidt

Aptivaer er faktisk ganske fortrinlige pc'ere, men man skal gøre sig klart
at man køber en standart pc, som ikke er egnet til ret meget mere end en
ekstra disk, og derudover skal man lade den være som den er......

/Søren

Fra : orbital

Dato : 25-01-02 10:04

On Fri, 25 Jan 2002 08:45:37 +0100, "pedder"
> [...]

>Lyd og Grafik-kort er onboard, der er ingen AGP-slot.
>
>1. Er det en speciel ram type til IBM pc'ere ?
nej, alm. bedre mærker plejer at køre fint. sdram til 3.3 volt (5
volt's IBM edo ram er ikke tilfældet her)
>2. Vil det gå an med et PCI G-Force grafikkort ?

Gå ind på denne side
http://www.pc.ibm.com/support?page=IBM+Aptiva;doctype=Downloadable+files;subtype=BIOS#documents

skriv 2170-37G i quickpath vindue og Go
så ser du en ret ny bios opdatering. Dette er noget af det vigtigste
for grafikkort og harddisk kompatibilitet.

Men det er ikke stensikkert, at grafikkortet kan køre i PC'en
alligevel. Du må sikre dig, at butikken tager det retur i givet fald.

>3. Kan det betale sig at gøre noget ved den overhovedet

Ja, bundkortet kan da trække en k6-2 550:
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-48QTHR.html

hvis ram vil være med til 100 MHz. Hvordan laver du de 475 ? 5x95 ?

Det vil ram nok:
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-48XMCW.html

den skulle være bestykket med 100 MHz ram. Max er 128 Mbyte pr. slot.

Måske OC til 500 med en lidt større køler ?
Men de er altså ikke ret villige til OC de k6-2'ere.

> [...]
>den lille familie.
>
>Ved godt alene navnet for mange giver kuldegysninger, men mon ikke der er et

Denne aptiva er da ikke så slem. Den har ikke riser-card. Men prøv
lige at lægge mærke til powerstik på strømforsyning/bundkort. Det er
AT style måske ? men bundkortet er ellers atx. Det er med andre ord
ret umuligt at skifte bundkort uden også at skifte strømforsyning, og
hvor er økonomien så henne. Desuden sidder udgangsstikkene i een lang
række, og det er ikke standarden for atx-bundkort i dag. de anvender 2
kortere rækker.

Specifikationer:
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-49LQVD.html

chipset er sis5595. Jeg tør ikke sige, hvor kompatibelt det er for
win2k og winxp. Det er måske bedst med win98se. Husk at installere
directx6 eller nyere (nok helst bare 7.0) for at få 3DNow op at køre.

mvh

John