brug af Kpackage i RH 7.2
Fra : Mikael karup Pederse~

Dato : 25-01-02 00:28

Hvis jeg bruger ovennævnte til at ville installere
f.eks. abiword med fra source cd får jeg følgende
besked efter jeg er logget på root:

< --replacepkgs /mnt/cdrom/SRPMS/abiword-0.7.14-7.src.rpm;echo RESULT=$?
error: cannot create %sourcedir /usr/src/redhat/SOURCES
RESULT=1

Hvordan får jeg programmet installeret ?

Skal man selv efterfølgende sørge for at oprette ikon på menu
linien/skrivebordet, hvis ikke programmet skal aktiveres fra det katalog
som det er placeret i ?

Endnu våd bag ørene:)

Mikael

Fra : Martin Andersen

Dato : 25-01-02 07:48

Mikael karup Pedersen wrote:

> [...]
>
> Skal man selv efterfølgende sørge for at oprette ikon på menu
> linien/skrivebordet, hvis ikke programmet skal aktiveres fra det katalog

Du er sikker på at det er kildekoden du vil have installeret, og
ikke den binære kode ?
Installer: I en shell skriv rpm -ivh abiword-0.7.14-7.src.rpm
når du står i /mnt/cdrom/SRPMS dir
PS. abiword findes i en nyere og bedre version (abiword 0.9.6, se
www.abisource.com)

Martin.

Fra : Mikael karup Pederse~

Dato : 25-01-02 17:43

Martin Andersen wrote:

> [...]
> når du står i /mnt/cdrom/SRPMS dir
> PS. abiword findes i en nyere og bedre version (abiword 0.9.6, se

Tak for dit svar !!

Lige et banalt spørgsmål mere:
Hvordan skifter ma over i directory /srpms på cdrom drevet.
Man gør det tilsyneladende ikke med cd srpms

Mikael

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-01-02 17:48

Mikael karup Pedersen wrote:

> Lige et banalt spørgsmål mere:
> Hvordan skifter ma over i directory /srpms på cdrom drevet.
> Man gør det tilsyneladende ikke med cd srpms

cd SRPMS

? Husk at der er forskel på store og små bogstaver i filer på linux!

Rasmus

\ / ASCII ribbon campaign
X against HTML mail
/ \

Fra : Mikael karup Pederse~

Dato : 25-01-02 20:33

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> cd SRPMS
>
> ? Husk at der er forskel på store og små bogstaver i filer på linux!
>
> Rasmus

Ok. nu er jeg så kommet ind i det rette directory og når jeg pwd er står
der /nmt/cdrom/SRPMS når jeg ls er fremgår filen abiword-0.7.14-7.src.rp af
listen. Når jeg så skriver: rpm -ivh abiword-0.7.14-7.src.rpm får jeg
følgene meddelelse:
fejl: cannot create %sourcedir usr/src/redhat/SOURCES

Hvad gør jeg forkert ?

Mikael

Fra : Christian Andersen

Dato : 26-01-02 00:08

> [...]

> følgene meddelelse:
> fejl: cannot create %sourcedir usr/src/redhat/SOURCES

Er du root?

Kør en su først.

--
"...in Spain!"

Fra : Mikael karup Pederse~

Dato : 26-01-02 10:20

Christian Andersen wrote:

> Er du root?
>
> Kør en su først.

Ja jeg har været logget på root.

Mikael

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 26-01-02 11:08

> [...]

> abiword-0.7.14-7.src.rpm får jeg følgene meddelelse:
> fejl: cannot create %sourcedir usr/src/redhat/SOURCES

Nu kan jeg forstå, at du allerede er root, så problemet må ligge
andetsteds. Formentlig har du ikke rpm-build pakken installeret (den
ligger vist på CD2).

Rasmus

Hidden DOS secret:
add BUGS=OFF to your CONFIG.SYS

Fra : Mikael Karup Pederse~

Dato : 27-01-02 16:12

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Nu kan jeg forstå, at du allerede er root, så problemet må ligge
> andetsteds. Formentlig har du ikke rpm-build pakken installeret (den
> ligger vist på CD2).
>
> Rasmus

Skulle den ikk automatisk blive installeret når man vælger hele pakken i RH
7.2 ved installationen ?

Mikael

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-01-02 19:21

> Skulle den ikk automatisk blive installeret når man vælger hele pakken
> i RH 7.2 ved installationen ?

Hvilken pakke?

Du skal vist have valgt 'development tools' (ellr hvad det nu er, det
hedder).

Er rpm-build installeret?

Rasmus

Chewbacca is actually not a bad SysAdmin icon. He's large, tends
towards inarticulate grunts, doesn't shave, get's stuck with a lot of
the technical work, and gets blamed and yelled at when it doesn't work.
-- Mike Sphar