Sidenavigering - opskrift??
Fra : Møller

Dato : 24-01-02 23:26

Jeg har en access DB hvor der kan komme rimelig mange records ud
af.
Disse vil jeg naturligvis gerne dele op så man kan bladre igennem
f.eks. 10-20 stk. af gangen.

Er der nogen der har en opskrift på det. En tutorial eller noget.
Eller nogen der kan forklare hvordan.
Jeg har en bog om det, men den er ikke ret god.

På forhånd tak
Møller

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Andersen

Dato : 25-01-02 08:09

"Møller" <moller1@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Jeg har en access DB hvor der kan komme rimelig mange records ud
> af.
> Disse vil jeg naturligvis gerne dele op så man kan bladre igennem
> f.eks. 10-20 stk. af gangen.

Prøv at kigge her:

<http://www.activedeveloper.dk/aspdigital/kapitel2/paging.asp>

--
Jakob Andersen

Fra : Martin Svenningsen

Dato : 29-01-02 15:03

->> Jeg har en access DB hvor der kan komme rimelig mange records ud
->> af.
->> Disse vil jeg naturligvis gerne dele op så man kan bladre igennem
->> f.eks. 10-20 stk. af gangen.
->
->Prøv at kigge her:
->
-><http://www.activedeveloper.dk/aspdigital/kapitel2/paging.asp>

Hvis man nu har svinsk mange records i databasen og en søgning tager
lang tid, kan man så lave et eller andet smart der gør at når man
bladrer i paging, ikke foretager en ny søgning (som tager lang tid),
men i stedet henter records fra en variabel evt array, som bliver
populated ved den første søgning. ?

Håber spørgsmålet kan forstås, og at der også er en løsning

Martin Svenningsen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 29-01-02 15:16

"Martin Svenningsen" <ms@REMOVEmartinsvenningsen.com> wrote in message
> [...]
> bladrer i paging, ikke foretager en ny søgning (som tager lang tid),
> men i stedet henter records fra en variabel evt array, som bliver

Hvilken database bruger du?

--
Jakob Andersen
Er du god til ASP og mangler du et job?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 29-01-02 15:45

Martin Svenningsen <ms@REMOVEmartinsvenningsen.com> escribió en el
mensaje de noticias

> [...]
> bladrer i paging, ikke foretager en ny søgning (som tager lang tid),
> men i stedet henter records fra en variabel evt array, som bliver

Og gemme svinsk mange dat hvor? I en Session variabel? Det kommer nok
til at gaa endnu langsommere.
Hvis man bruger f.eks SQL server kan man lave et recordset der kun
indeholder de fornoedne records med en Stored Proc og derved er det slet
ikke saa haardt at traekke.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Martin Svenningsen

Dato : 29-01-02 18:10

> [...]
>Hvis man bruger f.eks SQL server kan man lave et recordset der kun
>indeholder de fornoedne records med en Stored Proc og derved er det slet

Det er ikke nødvendigvis mange hits man får på sin forespørsel (100 200
stk. ?) ud af at forespørge ACCESS databasen som indeholder omk. 250.000
rækker.
SQL server sikkert det hurtigste men, $$$

Kan i give mig et skub i den rigtige retning, så vil jeg prøve at flække
noget sammen (med det jeg har)

Martin

Fra : Jakob Andersen

Dato : 29-01-02 18:32

> [...]
> SQL server sikkert det hurtigste men, $$$
>
> Kan i give mig et skub i den rigtige retning, så vil jeg prøve at flække

Jeg tror desværre ikke der er muligt i Access, medmindre du er absolut
sikker på at primærnøglen er fortløbende uden pauser/huller.

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 29-01-02 22:36

> [...]
> SQL server sikkert det hurtigste men, $$$
>
> Kan i give mig et skub i den rigtige retning, så vil jeg prøve at flække

Brug "TOP" SQL kommandoen til at begrænse resultatet til fx 200 poster så
kan du altid skrive "Fandt 200 eller flere resultater" når du rammer 200
søgeresultater.

Du kunne fx
1) Nøjes med at udtrække ID'erne på de records der passer dit søgekriterie
ved søgningen.
2) Brug GetRows til at lave dit recordset om til et array som du gemmer i
session.
3) Når du skal vise side 1 konstruer du en SQL forespørgsel der henter de
records der har ID som er blandt de første 10 ID'er som du henter fra din
session. Nar du skal vise side 2 konstruer du en SQL forespørgsel der henter
de records der har ID som er blandt ID nummer 11 til 20 som du henter fra
din session osv...

Når der laves en ny søgning overskriver du bare det array du gemte i trin 2.

Det er ikke optimalt men det burde virke temmeligt fornuftigt, det kan helt
sikkert gøres på mange andre måder, men hvis du allerede bruger sessions og
ikke har mange frontends så er ovenstående hurtigt og nemt.

MVH
Allan Ebdrup, 10-4 ApS
www.ti-fire.dk

Fra : Martin Svenningsen

Dato : 01-02-02 14:36

>Brug "TOP" SQL kommandoen til at begrænse resultatet til fx 200 poster
> så kan du altid skrive "Fandt 200 eller flere resultater" når du rammer
>200 søgeresultater.

Select top 200 alene, gav intet i hastighed, men skal nok bruges her i
Weekenden hvor jeg vil prøve at finde ID'erne og gemme dem i en
session-var.

Ellers tak for hjælpen, jeg prøver..

Martin

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 01-02-02 17:57

> Select top 200 alene, gav intet i hastighed, men skal nok bruges her i
> Weekenden hvor jeg vil prøve at finde ID'erne og gemme dem i en
> session-var.

Hej Martin
Det var ikke min mening at give indtryk af at tilføjelse af TOP 200 hjælper
i sig selv.
TOP 200 hjælper hvis du bruger et clientside recordset, men den gør
naturligvis intet for selve søgningens hastighed.
Paging metoden jeg gav en opskrift på gør kun at søgningen ikke gentages for
hvor gang man hopper til en ny side, og her er det også vigtigt at der ikke
ligger for mange record ID'er i session variablen, derfor skal du bruge TOP
200.

MVH
Allan Ebdrup, 10-4 ApS
Diskussionsforum? Prøv http://www.aspfastforum.com/aspfastforum/