P-III vs Celeron
Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 24-01-02 23:09

Hej NG

Jeg overvejer at investere i en ny processor.
Lige nu har jeg en P-II 333@412 mhz processor, men jeg synes den er blevet
lidt for sløv til det jeg skal bruge den til så nu vil jeg gerne ha' en ny!
(20 timer om at konvertere en DivX fil til xVCD er lidt for lang tid...!)
Nu er spørgsmålet.... Hvilken ydelsesmæssig forskel får jeg når jeg gerne
vil bruge den til at konverere fra DivX til xVCD, når jeg bruger en Celeron
800 mhz (100 mhz FSB, 128 kb cache) fremfor en P-III 800 mhz (også 100 mhz
FSB) ? Og kan det betale sig at bruge de ekstra penge på en P-III istedet ?
MVH
Morten

Fra : Hans

Dato : 24-01-02 23:58

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> FSB) ? Og kan det betale sig at bruge de ekstra penge på en P-III istedet
?

Prøv og se lidt realistisk på udgifterne forbundet med dit processorskift.
Du kan meget vel komme ud for at skulle give lige så meget for en P-III i
FSB 100, som for et nyt Socket-A bundkort og en AMD XP1500+ cpu tilsammen.
Alle de langsomme P-III og så i FSB100 er efterhånden sjældenheder, og er
derfor ikke særlig attraktive i pris.
Hvis du sammenligner en P-III/800 og en XP1500+ vil du blive meget
overrasket. Jeg har lige udskiftet et dual P-III/933 FSB133 til en single
XP1700+ og et typisk job med digital video der tog 31 min. på P-III varer nu
14 min på XP1700+. Det er en rigtig god sammenligning da begge systemer
kører FSB133 og samme hukommelse på 1GB.

Bare lidt til eftertanke...
mvh
Hans

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 25-01-02 08:28

Så skal jeg vel også have en ny 300 watts PSU ?

Fra : Hans

Dato : 25-01-02 10:17

> Så skal jeg vel også have en ny 300 watts PSU ?

Det slipper du ikke uden om, desværre..

mvh
Hans

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-01-02 10:37

"Hans" <fast@2night.dk> skrev i en meddelelse
> "Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse
>
> Det slipper du ikke uden om, desværre..

Så ser regnestykket vel også lidt anderledes ud end du først skitserede...?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Hans

Dato : 25-01-02 11:01

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
> "Hans" <fast@2night.dk> skrev i en meddelelse

> Så ser regnestykket vel også lidt anderledes ud end du først
skitserede...?

De sidste 300 kr. burde ikke kunne vælte projektet, når forskel i ydelse er
så stor som tilfældet er.

mvh
Hans

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-01-02 15:06

> [...]
> skitserede...?
>
> De sidste 300 kr. burde ikke kunne vælte projektet, når forskel i ydelse

Næh, men det er heller ikke det jeg skriver.
Jeg bemærker blot, at den udgift du først sammenlignede (p3 vs. athlon+mobo)
pludseligt også omfatter en ny psu...

Fra : Hans

Dato : 25-01-02 19:01

> er
>
> Næh, men det er heller ikke det jeg skriver.
> Jeg bemærker blot, at den udgift du først sammenlignede (p3 vs.
athlon+mobo)
> pludseligt også omfatter en ny psu...

Det er lidt ordkløveri, er det ikke?

Det kunne jo også tænkes at der allerede sad en PSU på 250-300W som var i
stand til at trække den nye hardware. Mit oprindelige svar var et forsøg på
at få så meget maskinkraft i forhold til den mindste investering, ikke at
starte en tråd på de fordele/ulemper ved at skifte fra Intel til AMD. Vi
taler her om videoredigering og konvertering, hvilket kræver stor
processorkraft hvis man ikke skal sidde i flere timer og vente, så derfor er
der behov for alternative løsninger. Jeg synes efterhånden det er lidt
problematisk at der går politik i et simpelt spørgsmål hver eneste gang.
Under alle omstændigheder er det jo op til Morten hvilken beslutning han
måtte vælge.
mvh
Hans

Fra : Esben

Dato : 26-01-02 12:11

> [...]
> er
>
> Næh, men det er heller ikke det jeg skriver.
> Jeg bemærker blot, at den udgift du først sammenlignede (p3 vs.

+ 500 kroner til en køler der ikke lyder som et jetfly.

--
Esben

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 25-01-02 20:09

Jeg har nu ikke noget imod ventetid på et par timer... det er ventetid på
18+ timer jeg har noget imod! *gnæg*
Kan en celeron 800 mhz med 100 mhz FSB klare det på et par timer ? altså en
hel DivX film til VCD ?

Fra : Hans

Dato : 25-01-02 23:53

> [...]
> 18+ timer jeg har noget imod! *gnæg*
> Kan en celeron 800 mhz med 100 mhz FSB klare det på et par timer ? altså

Det tvivler jeg meget stærkt på, da det er de helt tunge opgaver du har sat
din maskine til. Det var også årsagen til at jeg anbefalede en alternativ
løsning. Jeg ved ikke om der er andre som har en Celeron/800 som kan svare
på dit spørgsmål?
mvh
Hans

Fra : Peter Pan

Dato : 26-01-02 11:22

> [...]
> FSB) ? Og kan det betale sig at bruge de ekstra penge på en P-III istedet

Er der en særlig grund til at du kigger på Celeron 800? Hvilket motherboard
har du?

Celeron 1000 eller Celeron 1100 fåes til meget attraktive priser pt. Og
stadig billigere end en P3-800'er. Og kører også med 100 MHz FSB.

Den eneste grund til at gå efter P3-800 skulle være at du kan få den som
Slot1 så du ikke skal have fat i en Slot1-socket370 converter.
Og så dyre er de convertere heller ikke...

Mvh
Anders

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 26-01-02 17:07

Jeg har et P2B board, den største anbefalede setting er 8 x 100 = 800 mhz
men den kan dog køre 133 mhz på bussen, og på den måde komme over de 1000
mhz.... BX chipsettet har det bare ikke særligt godt med 133 mhz såvidt jeg
ved...

Fra : Hans

Dato : 26-01-02 17:41

> [...]
> men den kan dog køre 133 mhz på bussen, og på den måde komme over de 1000
> mhz.... BX chipsettet har det bare ikke særligt godt med 133 mhz såvidt

Jo - Det går helt fint med langt de fleste Asus BX baserede bundkort. Har
selv haft et par P2B-B som kørte 133MHz uden problemer.

Da både P-III og Celeron er låst internt i multiplier er jumperne på boardet
uden betydning, men det er mere hvad boardets bios siger til de
ikke-supporterede cpu'er jeg er bekymret for.

mvh
Hans

Fra : Esben

Dato : 26-01-02 19:27

> [...]
>
> Jo - Det går helt fint med langt de fleste Asus BX baserede bundkort. Har
> selv haft et par P2B-B som kørte 133MHz uden problemer.

AGP hastigheden kommer dog ret højt op ved 133mhz fsb på det board.

--
Esben

Fra : Hans

Dato : 26-01-02 21:43

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> AGP hastigheden kommer dog ret højt op ved 133mhz fsb på det board.

Tjoh, men det har nu ikke betydet noget på hverken mit 3Dfx Voodoo3-3000
eller senere Asus V7700 GeForce2 GTS videokort der kørte uden problemer
begge 2.

mvh
Hans

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 26-01-02 21:55

> [...]
boardet
> uden betydning, men det er mere hvad boardets bios siger til de
> ikke-supporterede cpu'er jeg er bekymret for.

Hmm.... kan jeg sætte en 1000 mhz celeron i og så OC'e FSB'en til 133 mhz og
så sige 8 x 133 ?
med en stor køler s'føli' :}
Eller bliver celeronen så i dårligt humør ?

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 26-01-02 21:59

> [...]
> så sige 8 x 133 ?
> med en stor køler s'føli' :}
> Eller bliver celeronen så i dårligt humør ?

Jeg så lige at en celly 900 mhz var billig i forhold til en 1000 mhz.... kan
en 900 holde til 8 x 133 = 1064 mhz ? hvis den ikke kan kan den så
downclockes til at køre 800 ?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-01-02 22:27

> [...]
> men den kan dog køre 133 mhz på bussen, og på den måde komme over de 1000
> mhz.... BX chipsettet har det bare ikke særligt godt med 133 mhz såvidt

Jeg kom over 1000 ved at tage en Celeron700 og køre FSB=100

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 26-01-02 22:46

Hva'.... har du prøvet at konverere en DivX fil til mpeg ? jeg nysgerrig
efter hvor lang tid det egentlig tager.... :]
MVH
Morten

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-01-02 23:22

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> wrote in message
> >
> Hva'.... har du prøvet at konverere en DivX fil til mpeg ? jeg nysgerrig
> efter hvor lang tid det egentlig tager.... :]

Det har jeg ikke prøvet...
Hvad skal jeg bruge af software til det?
Jeg har DivX film, men konverterings-software, nope

Btw, citér under det tidligere indlæg, og skær det væk som du ikke
kommenterer. Så bliver dine indlæg lettere at gennemskue

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 27-01-02 00:08

> [...]
>
> Btw, citér under det tidligere indlæg, og skær det væk som du ikke
> kommenterer. Så bliver dine indlæg lettere at gennemskue

sådan der ? =)
du kan bruge tmpgenc, det kan du hente fra
http://www.tmpgenc.com/files/TMPGEnc-2.02.31.119.zip
Det er det jeg selv bruger... og på min gamle P-II tager det mellem 16 og 20
timer at konvertere en hel film... du kan bare konvertere 10 min. eller
noget og sige hvor lang tid det tager ? (Når du har valgt den fil du skal
konvertere kan du trykke på load knappen og vælge et bruge en VideoCD
template...) så indstiller den sig selv :)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-01-02 00:24

> sådan der ? =)

Meget bedre

> du kan bruge tmpgenc, det kan du hente fra
> http://www.tmpgenc.com/files/TMPGEnc-2.02.31.119.zip

Ok, prøver.

Specs på min maskine:
http://www.fischer-streton.dk/scf/pc.php
Min er "Server 1 @ Lolland"

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 27-01-02 00:40

> Specs på min maskine:
> http://www.fischer-streton.dk/scf/pc.php
> Min er "Server 1 @ Lolland"

Lækkert board du har dig der... har ét næsten magen til ;)

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-01-02 00:50

> Lækkert board du har dig der... har ét næsten magen til ;)

Ja ik

Nåmen, her goes:

Jeg fatter ikke en meter af alle de oplysninger som TMPGenc giver, så her er
dem jeg kan se:

Video-source: [min DivX film].AVI
Audio source: [min DivX film].AVI
Output file name: [min DivX film].MPG
Stream type: System (Video+Audio)

Nederst står der:
Video-CD PAL (MPEG-1 352x288 25fps CBR 1150 kbps, Layer-2 44100Hz 224kbps)

Og det spændende hvis jeg har forstået det rigtigt:
Elapsed time: 00:13:38
Source position: 00:10:01
Remaining time: 02:12:36

Ovenstående kan ses her:
http://www.fischer-streton.dk/scf/images/tmpgenc.gif

Er det god eller skidt?
Har jeg mon gjort det rigtigt?

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 27-01-02 01:10

> [...]
> Video-CD PAL (MPEG-1 352x288 25fps CBR 1150 kbps, Layer-2 44100Hz 224kbps)
>
> Og det spændende hvis jeg har forstået det rigtigt:

Det ser meget rigtigt ud... sammenlignet med min P-II 412 mhz er det ret
godt... *hehe*
hvis jeg har regnet rigtigt tager det 160 minutter for 2 timers film, hvis
det var min P-II der skulle det ville det nok tage 15 timer, jeg ved så ikke
om din kilde fil var NTSC eller PAL... :] men det gør ikke så meget med
mindre du skal til at lave f.eks. VCD film til DVD-afspilleren.. så er det
en god idé at holde den på samme FPS som source filen :)
Men hva'... så kunne det jo være at jeg skulle overveje at smid en celeron i
min PC her... det ville gøre processen noget hurtigere for mig *LOL*
Tak for hjælpen!
MVH
Morten

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-01-02 10:54

> Tak for hjælpen!

Skide godt, at jeg gjorde det rigtigt så du kunne sammenligne

Og velbekomme

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 27-01-02 01:12

Forresten så kan du i Options -> Enviromental Setting -> CPU
sætte forskellige options... på min kan man kun slå MMX til, men på din
celeron kan du nok slå SSE til.... hvis det ikke er slået til, ville det nok
speede processen yderligere op hvis den var slået til
MVH
Morten

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-01-02 10:52

> [...]
> sætte forskellige options... på min kan man kun slå MMX til, men på din
> celeron kan du nok slå SSE til.... hvis det ikke er slået til, ville det

Den var slået til pr. default.
Jeg ændrede iøvrigt ikke i nogen settings

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-01-02 13:20

> Elapsed time: 00:13:38
> Source position: 00:10:01
> Remaining time: 02:12:36
>
> Ovenstående kan ses her:
> http://www.fischer-streton.dk/scf/images/tmpgenc.gif

Kunne vi ikke få nogle andre hardware-setup's til at lave den samme øvelse,
så vi kan sammenligne lidt ?

Fra : Esben

Dato : 27-01-02 18:35

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne vi ikke få nogle andre hardware-setup's til at lave den samme
øvelse,
> så vi kan sammenligne lidt ?

Pudsigt nok prøvede jeg også tidligere idag.

Jeg brugte denne indstilling:
Video-CD PAL (MPEG-1 352x288 25fps CBR 1150 kbps, Layer-2 44100Hz 224kbps)
- og det ville tage ca. 3 timer og 10 minutter.

Asus P2B
Celeron 600@1009
192 MB ram ved cas3
Win98SE

Der kørte samtidig et modemdelingsprogram der konstant tager ca. 4-5% cpu
tid.

--
Esben

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-01-02 19:30

> - og det ville tage ca. 3 timer og 10 minutter.

Det passer jo ret godt sammenlignet med det resultat jeg fik

Fra : Esben

Dato : 27-01-02 20:22

> "Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >

> Det passer jo ret godt sammenlignet med det resultat jeg fik

Dit system virker stadig en anelse hurtigere end mit :p
Mon det er fordi du bruger win2k og har flere RAM?

--
Esben

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-01-02 20:29

> Dit system virker stadig en anelse hurtigere end mit :p
> Mon det er fordi du bruger win2k og har flere RAM?

Jeg kører cas 2, og havde lukket de processer som skabte CPU aktivitet...

Jeg tror ikke at det gør nogen forskel at jeg kører Win2k...

Det kunne iøvrigt være skægt hvis der var nogle flere der gad at lave en
10-minutters test, så vi kunne få lidt sammenligningsgrundlag
Især nogen P3, P4 og Athlon folk!

Fra : Hans

Dato : 29-01-02 12:47

> Det kunne iøvrigt være skægt hvis der var nogle flere der gad at lave en
> 10-minutters test, så vi kunne få lidt sammenligningsgrundlag
> Især nogen P3, P4 og Athlon folk!

Det tog lidt tid at få fat i programmer og en passende testfilm, men her
kommer resultatet for en film som varer 1 time 50 min. et lille stykke inde
i filmen for at få et stabilt resultat:

> Elapsed time: 00:10:06
> Source position: 00:10:02
> Remaining time: 00:35:12

Processor: AMD Athlon XP1700+
Ram: 512MB 133MHz SD-Ram
OS: Windows 2000 Pro

Mvh
Hans

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-01-02 15:27

> [...]

Lyder lidt mærkeligt at de første 10 minutter kører den ca. 1:1, mens de
resterende 1time 40min kan den så køre på 35 minutter....?

Fra : Hans

Dato : 29-01-02 15:56

> "Hans" <fast@2night.dk> skrev i en meddelelse
>
> Lyder lidt mærkeligt at de første 10 minutter kører den ca. 1:1, mens de
> resterende 1time 40min kan den så køre på 35 minutter....?

Spørg mig ikke hvorfor - Jeg satte den igang og aflæste efter 10min.

Jeg kender ikke programmet da jeg ikke beskæftiger mig med emnet.

mvh
Hans

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-01-02 17:55

> Spørg mig ikke hvorfor - Jeg satte den igang og aflæste efter 10min.
>
> Jeg kender ikke programmet da jeg ikke beskæftiger mig med emnet.

Me neither, det lyder bare weird - det ku' være skægt at høre en forklaring
fra en af dem der kender programmet

Fra : Deaster

Dato : 27-01-02 21:26

> [...]
>
> Dit system virker stadig en anelse hurtigere end mit :p
> Mon det er fordi du bruger win2k og har flere RAM?

Man kan da ikke bruge disse benchmarks til ret meget medmindre det er præcis
den samme film måler på, eller hvad?

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 27-01-02 21:40

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Man kan da ikke bruge disse benchmarks til ret meget medmindre det er
præcis
> den samme film måler på, eller hvad?

Aner det ikke

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 27-01-02 22:19

> Man kan da ikke bruge disse benchmarks til ret meget medmindre det er
præcis
> den samme film måler på, eller hvad?

Det er rigtigt, men jeg kan lige lave en 10 min. DivX og ligge den op et
sted, så kan alle prøve med den samme fil

MVH
Morten

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 27-01-02 22:48

> Det er rigtigt, men jeg kan lige lave en 10 min. DivX og ligge den op et
> sted, så kan alle prøve med den samme fil

Øh... ikke alligevel.... den fylder ca. 50 mb sådan én, men jeg kan lave én
på 1 minut.... men spørgsmålet er hvor godt det ville fungere til
formålet..... på min tager det ca. 5-6 min. at lave sådan en...
MVH
Morten

Fra : Esben

Dato : 27-01-02 23:51

> [...]
> "Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Man kan da ikke bruge disse benchmarks til ret meget medmindre det er

Det har du ret i....programmet burde vise fps.

--
Esben