trump le oile?
Fra : E.G.C.

Dato : 24-01-02 21:08

Jeg ved ikke om det er stavet rigtigt. Men, jeg søger navnet på kunstner
ell. link til billedet, det var som følger: Sort baggrund derpå en slagtet
og "pillet" høne som var hængt op med en tynd snor om halsen, ikke andet på
billedet. Har nogen oplysninger så vil jeg blive glad. Jeg har set det på
nettet men kan ikke finde det igen. Hvordan staves det rigtigt dette "trump
o.s.v."

Mvh.

Ester C

Fra : Viggo Jørgensen

Dato : 24-01-02 22:32

Betegnelsen TROMPE L´OEIL (fransk: bedrager øjet) anvendes på et maleri, der
er malet i den hensigt at narre beskueren til et kort øjeblik at tro, at det
er en virkelig genstand, han har foran sig og ikke et todimensionalt billede
af den. Betegnelsen blev første gang anvendt i denne betydning i år 1800, da
den franske maler Louis-Leopold Boilly (1761-1845) på Salonen i Paris
udstillede et billede, som i kataloget blev benævnt UN TROMPE L'OIEL.
Kilde: Blændværker, Statens Museum for Kunst 1999 side 14.
I nævnet bog er flere billeder med ophængte fugle - men alle er med fjer på.
Med venlig hilsen
Viggo Jørgensen

Fra : E.G.C.

Dato : 26-01-02 00:39

"Viggo Jørgensen" <vj@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
Ja men tak for oplysningen, jeg leder videre. Jeg tror jeg så det på en
side ( det var om malerier) hvor der var flere jagt "collagebilleder".

Mvh.

Ester C.