Svar ønskes.
Fra : Marlene

Dato : 24-01-02 20:19

Hej.

Efter lige at have set 19-direkte med hestetransport til Italien, er jeg
fuldstændig i oprør og så ked af det, at jeg har svært ved at tænke på
andet.

Jeg har ikke selv hest, men er meget glad for heste og alle dyr i det hele
taget. Derfor har jeg et par spørgsmål til jer, som har hest - og jeg har
ingen hensigt at være dømmende eller bebrejdende, men jeg vil så gerne have
nogle svar:

Hvad gør I, hvis jeres hest er gammel og skal aflives? Følger I ikke med den
til slagtehuset? Jeg kan ikke forstå, som der blev nævnt i udsendelsen, at
man kan sende sit dejlige kæledyr/livskammerat afsted til slagtning uden at
følge med for at sige farvel en sidste gang. Det ville være det samme, hvis
dyrlægen tog ens hund med uden, at man selv tog med - det gør man jo heller
ikke. Eller hvordan foregår det?

Hvorfor havde ham hestehandleren alle de gamle heste? Hvem er det, som
sælger dem til ham?

Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at man kan sige farvel til sit
kæledyr på den måde uden at vide dens skæbne.

Med venlig hilsen Marlene.

Fra : Britta Larsen

Dato : 24-01-02 20:42

"Marlene" <Ryg@post12.tele.dk> skrev :

> Efter lige at have set 19-direkte med hestetransport til Italien, er jeg
> fuldstændig i oprør og så ked af det, at jeg har svært ved at tænke på
> andet.

Så ikke programmet, men vil da gerne svare dig aligevel. forsåtr dig godt.

> Hvad gør I, hvis jeres hest er gammel og skal aflives?

Da jeg var omkring en 10 år vil jeg mene, fik mine besteforældre
hjemmeslagtet en gammel hest.
Jeg vil da mene at jeg stoler så meget på den vognmand der kommer og hænter
hesten at han er bestilt til at køre den til slagteriet.

>Følger I ikke med den til slagtehuset?

Det ville sådan en som mig ikke kunne bære, hvad vil du sige til at du ved
at fx. når din hest går ind gennem den dør er den dødsdømt. Det ville jeg
ikke have det godt med, men som sagt jeg stoler på de vognmænd jeg kender.
Nok også fordi at det ikke er udenlandsshauføer.

> [...]
hvis
> dyrlægen tog ens hund med uden, at man selv tog med - det gør man jo

Det der sker med hune/katte er meget mere fedeligt end det med heste/køer,
vil ikke til at gå i detaljer med hvordan det foregår med heste/køer.
Men med hunde og katte, får de en sprøjte til at sove på, og bag efter får
de noget der får det hele til at gå i stå.

> Hvorfor havde ham hestehandleren alle de gamle heste? >Hvem er det, som
sælger dem til ham?

Sådan nogle som os almindelige mennesker, der tror at man sælger hesten til
en som vil tage sig lidt af den i dens sidste leve år, og så fx. sende den
på et slagteri, tror ikke lige folk forventer at deres kære dyr, vil blive
sendt på sådan en lang køre tur uden mad/drikke.

M.v.h.

Britta Larsen

Fra : Anet

Dato : 24-01-02 22:12

Hej

Som hesteejer har man to muligheder når ens hest skal herfra og til de evige
jagtmarker.

Mulighed nr. 1:
Bestil dyrlægen til at komme ud og aflive din hest hjemme hos dig selv. Det
foregår ved at hesten får 2 store sprøjter med lilla vædske sprøjtet ind i
blodet. Det går meget hurtigt og hesten ligger sig bare stille og roligt
ned.

Mulighed nr. 2:
Hesten sendes hen på et slagteri hvor den trækkes ind i et rum og får en
kugle skudt ind i panden. Jeg har set det før. Hesten falder plask ned på
jorden og slagteren skærer straks halspulsåren over og lader blodet løbe af
hesten. Dernæst hænges hesten straks op i bagbenene og indvolde osv. tages
ud, skindet hives af osv.

Forskellen på de to metoder er at ved mulighed nr. 1 da kan hesten ikke
bruges til spisekød og skal derfor afhentes af Kambas og destrueres og altså
dyrlægeregning+500 kroner til Kambas. Den anden metode mulighed nr. 2 gør at
man fra slagteren får udbetalt prisen på det antal kilo kød der er på
hesten. Det er jo op til ejeren af hesten selv at bestemme hvilken metode de
vil bruge. Jeg kan kun sige at sidste år valgte jeg metode nr. 1 og er glad
for bagefter at jeg selv trak min hest ud af stalden og stod og nussede
hende mens jeg sagde farvel og så døde hun stille og roligt og uden stress
og jag.

hilsen

Anet

Fra : taina

Dato : 24-01-02 23:28

Hej Anet

Tak for de meget uddybende detaljer!! (Ja, det mener jeg faktisk, for jeg
synes, at det burde være enhver hesteejers pligt at vide, hvad der sker, når
man siger farvel til dyret) Hvor har du set det? En af dine heste? Kan
ejeren komme med?

Mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 25-01-02 11:56

> [...]
> synes, at det burde være enhver hesteejers pligt at vide, hvad der sker,

(klip)
ja, jeg syntes også at det var relevant at fortælle så enhver hestejer
kender de muligheder som de har når de skal miste en hest.

Hvor har du set det? En af dine heste? Kan
> ejeren komme med?
(klip)
Ja, jeg har haft heste siden jeg var 9 år gammel og den første hest vi måtte
slagte blev kørt til en slagter der havde et godt ry for virkelig at slagte
hesten når man kom med den. Der findes jo de slagtere der sælger nogle heste
videre men det er en helt anden tråd........ Og, ja ejeren kan de fleste
steder og især i små slagtehuse komme med.
Jeg har 3 gange måtte få en hest slagtet/aflivet pga. sygdom, alder og
sygdom. Jeg vælger helt sikkert at få mine nuværende heste aflivet istedet
for slagtet. Jeg trækker dem selv ud af stalden, står og holder dem og de er
helt rolige og de er på det sted hvor de kender alting og aner ikke at nu
sker der noget. Det er hårdt men jeg fortryder ikke at jeg står der og siger
farvel bagefter. Ville fortryde mere at sende den afsted alene.

hilsen

Anet

Fra : Marlene

Dato : 25-01-02 09:01

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2ptgp$2bci$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> blodet. Det går meget hurtigt og hesten ligger sig bare stille og roligt

Først tak til jer som har svaret. Det trøster mig, at mulighed nr. 1
forefindes, og jeg håber, der er mange, som benytter sig af denne. Jeg
forstår også godt Britta, når hun skriver, at hun ikke kan klare at skulle
se sin hest dø ved slagteren, men jeg får det bare så dårligt ved at tænke
på, at den hest slet ikke kan forstå, hvad den skal, den er stresset og dør
ikke på en stille og fredelig måde. Jeg overvejer selv at få et par heste
(når jeg snarest flytter på en gård), og jeg vil helt klart benytte mig af,
at dyrlægen kommer og giver hesten en sprøjte, så jeg kan få sagt ordentligt
farvel (håber ikke, det bliver aktuelt!).

Men vil det sige, at de gamle heste, vi så i udsendelsen, er nogle, som
egentlig skulle have været til slagtning på det lokale slagteri? Er det
nogen, som hestehandleren køber af slagterierne? For hvis det er, er det
simpelthen ikke til at holde ud for mig at tænke på; så mener jeg
simpelthen, at det er totalt vigtigt, at ejeren af hesten følger med på
slagteriet og ser, at hesten bliver aflivet.

Jeg håber at høre fra andre også - tak.

De kærligste hilsner

Marlene.

Fra : taina

Dato : 24-01-02 23:37

Hejsa

Som meget, meget nybagt hesteejer er det selvfølgelig meget nemt at sige,
men der er ingen tvivl om, at hvis min lille prut en dag skal aflives, så er
jeg der. Og det er uanset om det er på slagteriet eller om det er dyrlægen,
der kommer ud. For forhåbentlig er jeg på det tidspunkt den, som hun stoler
allermest på. Og hvordan skulle jeg så kunne sende hende et nyt fremmed og
skræmmende sted hen for at dø uden at være der?
For mig at se er det betalingen for de gode timer, man har haft lov til at
have med hesten. Selvfølgelig kan det da aldrig være fedt at se sin hest dø
på den ene eller den anden måde, men når man nu har påtaget sig ansvaret for
dette her levende væsen - ja, så har man altså også ansvaret for, hvordan
den dør!!

Mvh. tina

Fra : Anette Lindegaard Ch~

Dato : 25-01-02 10:27

Hej gruppe

Jeg kendte en pige, som for nogle år siden måtte aflive sin hest.
Jeg mener at hun fik en hesteslagter til at komme ud til den mark, hvor den
stod. Pigen trak hesten ud af folden og nussede med den. Slagteren skød
hesten i pande og den sank sammen og åndede ud. Herefter blev den blev
løftet op på en lastbil og kørt bort.
Pigen fik lidt slagtepenge ud af det og fik samtidig sagt ordenlig farvel
til hesten i dens vante omgivelser.

Med venlig hilsen
Anette

Fra : Christian Andresen

Dato : 25-01-02 10:34

"Anette Lindegaard Christensen" <anlich@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> løftet op på en lastbil og kørt bort.
> Pigen fik lidt slagtepenge ud af det og fik samtidig sagt ordenlig farvel

Desuden sørgede hun for at hendes hest ikke skulle lide i 48 timer i en af
Palle Ellehammers transporter.

Se min stille protest: http://home.worldonline.dk/~trav/

Christian

Fra : Marlene

Dato : 26-01-02 15:12

Christian Andresen <mailto:username@domain.country> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c512697$0$62877$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Se min stille protest: http://home.worldonline.dk/~trav/
>
> Christian

Efter hvad aviserne skriver, har han heldigvis allerede fået mange breve -
og trusler.....

Mvh. Marlene.

Fra : Fagus

Dato : 25-01-02 19:26

Hej
Jeg bliver bare så rasende og ked af det når jeg ser hvordan nogle mennesker
behandler de dyr de har med at gøre,jeg syntes at det er så usselt,de skulle
selv have nøjagtigt samme omgang.
Nå men jeg måtte selv sige forvel til min dejlige hest og bedste ven for
ca.15år siden, jeg valgte at sige forvel til ham dagen før, og så havde jeg
fået den mand der trak ham på fold hver dag til at trække ham ud til
slagteren hjemme på gården hvor han stod,så han fik en værdig død,jeg kunne
ikke selv holde ud og være der når det skedte.Nu har jeg lånt en dejlig
gammel islænder som bliver 25 år til maj, jeg håber at han ender sine dage
på samme måde når han skal af dage.
hilsen fagus

Fra : Marlene

Dato : 25-01-02 20:19

Fagus <fagus@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2s7i6$1ket$1@news.cybercity.dk...
> [...]
kunne
> ikke selv holde ud og være der når det skedte.

Men det skete jo så også på en god måde, fordi din hest var sammen med en,
den var tryg ved.

Nu har jeg lånt en dejlig
> gammel islænder som bliver 25 år til maj, jeg håber at han ender sine dage
> på samme måde når han skal af dage.

Det lyder beroligende, og som om din(e) hest(e) har det godt.

Kh. Marlene.

Fra : Iben Holst

Dato : 27-01-02 10:24

Hej ...

> Efter lige at have set 19-direkte med hestetransport til Italien, er jeg
> fuldstændig i oprør og så ked af det, at jeg har svært ved at tænke på
> andet.

Jeg så slet ikke udsendelsen, for bare tanken for hvad jeg kunne få at se og
høre fik mig til at gå helt i spåner ....

> Hvad gør I, hvis jeres hest er gammel og skal aflives? Følger I ikke med
den
> til slagtehuset?

P.t. aner jeg slet ikke hvad jeg skal gøre hvis en af mine heste skal
aflives !!! Men en dag kan det jo ikke undgåes at jeg må tage stilling til
det. Jeg har før fulgt en opstalders hest til slagteren fordi hun ikke selv
kunne udholde tanken, men samtidig ville have at hesten skulle være sammen
med en som kendte den godt. Da hesten stod på pladsen udefor hos slagteren
vendte jeg mig om og gik, for længere kunne jeg ikke klare at være med.
Hesten var rolig og tryg hele vejen og var ikke slet ikke påvirket af
slagteren og hjælperne, fordi de gav den æbler og desuden ikke havde kitler
på ......

> [...]
hvis
> dyrlægen tog ens hund med uden, at man selv tog med - det gør man jo

Jo, det gør nogle altså og jeg ved faktisk ikke helt hvad jeg skal mene om
det. En hund skulle i al fald efter sigende have det bedst med dén forlader
ejeren fremfor at ejeren forlader dén et sted. At blive hos dyret imens
aflivningen finder sted skal man absolut kun gøre, hvis man kan bevare sin
ro helt og totalt. Forstil dig hvilke lidelser på sjælen man påfører sit dyr
de sidste minuetter af dets liv, når man viser at man er rigtig ked af det.
Og uanset hvor meget man så prøver at bevare roen, vil man alligevel aldrig
kunne snyde sit dyr !!!

På sin vis vil jeg helst tro at jeg, når tiden kommer, er sammen med mine
dyr i deres sidste minutter inden og under en aflivning, men jeg er ganske
bevidst om, at det vil give mig grimme ar på sjælen resten af livet at have
overværet det ....

Iben

Fra : Nina Svanholm

Dato : 30-01-02 20:51

Hej Marlene!

Jeg er selv den heldige ejer af fire søde ponyer
Jeg er ikke i tvivl om hvordan mine ponyer skal dø, det kan
lyde meget brutalt og voldsomt, men jeg ville lade mine blive
slagtet, de når ikke at opfatte hvad der sker før de er på de
evige græsmarker. Grunden til min holdning er at jeg engang har
arbejdet på et stutteri hvor en pony skulle hentes af kampas,
for det første var det ubehageligt at være der for man kunne jo
ikke undgå at gå forbi liget ind i mellem, for det andet så har
jeg aldrig set noget værre end at se den pony hænge og dingle
ned fra kranen(for ikke at tale om da han tabte den!!!) Jeg vil
følge mine bedste venner til en pålidelig slagter og være
sikker på at de dør på en hurtig og smertefri måde, man behøver
jo ikke at stå og se på at blodet bliver tappet af!

Venlig hilsen Nina.

Ps: Jeg håber ikke at jeg har skræmt livet af dig - eller nogle
af jer andre

Fra : Marlene

Dato : 31-01-02 11:24

Nina Svanholm <stoltze@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c584e3f$0$99624$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Venlig hilsen Nina.
>
> Ps: Jeg håber ikke at jeg har skræmt livet af dig - eller nogle

Nej, du har ikke skræmt livet af mig, for du skriver jo, at du selv vil
følge din pony til slagteren, og det er for mig det vigtigste. Det, jeg blev
så rasende over og ked af, var, at disse heste, vi så i TV, bare blev
"forladt"; at de skulle føle sig så utrygge, inden de skulle slagtes. Det
gør så ondt i mit hjerte at tænke på, at de har været trofaste og ydet så
meget i deres liv, og så bliver de behandlet på den måde, lige inden de skal
dø.

At det var forfærdeligt for dig at se liget ligge og bagefter blive hejst op
af en kran, det kan jeg godt forstå, men det er trods alt kun en "skal", og
hesten har haft det godt og trygt, lige inden den skulle aflives.

Mvh. Marlene.

Fra : Charlotte Rasmussen

Dato : 14-02-02 12:35

Hej malene.
Jeg forstår heller ikke de mennesker der ikke følger med sine kæledyr ud på
deres sidste rejse, det har jeg gjort hver gang, man kan da slet ikke lade
være...

Knus Charlotte

Fra : Alice Trauelsen

Dato : 15-02-02 18:22

Hej Charlotte
Jeg kan kun være enig. Vi har lovet alle vores heste at de ikke skal nogen
steder hen, før vi må "bærer" dem væk. Vi kunne aldrig drømme om ikke at
være der. Vi vil tude men vi vil være der uanset hvad, det skylder vi da
vores heste og også vores andre dyr.

Mange hilsner
Alice
www.alice-trauelsen.dk