halekupering
Fra : Doggy

Dato : 24-01-02 09:48

Jeg forsætter debatten her fra en anden tråd,der var blevet meget lang.

Hvilken videnskabelig undersøgelse taler du om Finn,der påstår at jagthunde
er nødt til at få kuperet deres haler,da de ellers kommer til skade med dem
?

Jeg ved ikke om du selv går på jagt,men jeg gør og er kommet i jægerkredse i
mere end 25 år og jeg vil påstå med det kendskab jeg har til problemet,at
det IKKE er nødvendigt at kupere haler på samtlige af de racer,hvor det
stadig er tilladt i Danmark.

Hvis en hund virkelig blev så skadet af at gå på skovjagt,at dens hale må
amputeres hvad er der så sket med resten af hunden ? Er det ikke underligt
at disse voldsomme skader kun sker på hundens hale ? Hvorfor er den ikke
revet til blods på sin ryg,sine ben,sin snude ?
Hvad skulle det være, der skader hunden så voldsomt at man er nødt til at
skære dens hale af for at forebygge det ?
Hvad er det der er så farligt derude i skoven ?
Og hvordan klarer andre hunde også familiehunde at gå igennem en skov uden
at få disse skader ?

Og hvorfor man kuperer man ikke pointere som jo har en lang fin hale og som
også bliver brugt til skovjagt ?
Nej det kan ikke være rigtigt at man skærer halen af flere racer fordi nogle
få eksemplarer er kommet til skade under jagtbrug.

Jeg vil stadig påstå at denne halekupering er et udtryk for en konservativ
holdning til hvordan visse jagthunde skal se ud og at det er jægernes
fantastiske lobbyarbejde overfor DKK, der gør at det stadig er tilladt at
halekupere.
De har fået overbevidst DKK om at det er farligt for hunden at have sin
hale,begrundet i nogle få eksempler på tilskadekomne haler der efterfølgende
måtte amputeres.

Hvis en hunds hale ikke kan tåle at gå på jagt gennem skoven,så må vi avle
nogle hunde med haler der kan stå for mosten !!

Halen er en meget vigtig del af hunden og dens sprog og hunden skal have lov
til at beholde den !!

Jeg har selv som barn overværet halekupering af jagthunde idet min far
opdrættede jagthunde, og det foregik på køkkenbordet med en skarp kniv, når
hvalpene var nyfødte !! (dengang måtte man gerne selv kupere haler)

Hilsen

Merete

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 24-01-02 10:42

> [...]
når
> hvalpene var nyfødte !! (dengang måtte man gerne selv kupere haler)

Sådan ! Jeg er fuldstændig enig , det er simpelthen uakseptabelt at skære
ører eller haler af hunde , ligegyldigt hvad man så finder på at bruge som
grund !

Og nu ved jeg ikke om det bare er mig men jeg har da snakket med et par
andre om det og det ser ud som om at der ikke er særlig mange dobbermans i
gadebilledet mere og det er da helt sikkert efter at det blev ulovligt at
kupere ørene ,for i 80erne var der da mange af dem ,det er bare et tegn på
den menneskelige forfængelighed !
Hvis jeg den dag i dag møder en med en hund
der har kuperede ører så går jeg videre uden at snakke til ejeren"med mindre
det er en gammel hund fra dengang det var lovligt" ejeren af sådan en hund
skal ikke opmuntres til at tro at det er smart at skære ørene af hunden !det
værste man kan gøre er at sige at hunden er pæn.

Fra : Pia

Dato : 24-01-02 11:09

> [...]
> kupere ørene ,for i 80erne var der da mange af dem ,det er bare et tegn på

De henter dem såmænd bare i Polen for en skilling. Jeg har set 2 yngre
dobies af slagsen for nylig.

:Pia

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 24-01-02 11:40

Hejsa.

Jeg vil starte med at sige jeg er enig i et kuperingsforbud. Men pas på at
hekse jagten ikke går ud over de racer som fødes med stumphale, de findes.
Har selv en australien sherpherd uden hale, til min store overraskelse har
han ingen problemer med kommunikation.
Tidligere havde jeg grand danoise, om nogen havde haleproblemer kunne det
være dem, en stor konstant logrende hale, i en højde der rammer alt. Ofte
måtte jeg forbinde min tæves hale, men her har man aldrig talt om kupering
p.g.a skader. Men det ville vel heller ikke se kønt ud.
V H Gitte

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-01-02 11:42

"Doggy" <post@doggy.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mere end 25 år og jeg vil påstå med det kendskab jeg har til problemet,at
> det IKKE er nødvendigt at kupere haler på samtlige af de racer,hvor det

Du må vel have set det samme på jagterne som jeg har set når du har været
jæger i så mange år ?
Eller er det kun andejagt og jagt med stående hunde du har være på?

> [...]
> at disse voldsomme skader kun sker på hundens hale ? Hvorfor er den ikke
> revet til blods på sin ryg,sine ben,sin snude ?

Det bliver de i høj rade også.
Har du set en Tysk Korthåret der har været gennem et brombær krat ?

> Og hvordan klarer andre hunde også familiehunde at gå igennem en skov uden
> at få disse skader ?

Der er altså også himmelvid forskel på hvordan en familiehund på
søndagsturen og en jagthund på jagt går gennem en skov. Det er 2 vidt
forskellige drifter de driver disse 2 slags hunde frem.

> [...]
> holdning til hvordan visse jagthunde skal se ud og at det er jægernes
> fantastiske lobbyarbejde overfor DKK, der gør at det stadig er tilladt at

Det er vi derimod ikke spor uenig om.
Jægerene har en meget stærk orgination og lobbyisme.
Hvis dette ikke var tilfælde var store dele af jagten sikkert allerede
forbudt.

> Hvis en hunds hale ikke kan tåle at gå på jagt gennem skoven,så må vi avle
> nogle hunde med haler der kan stå for mosten !!

Der er jo nok den vej det skal gå men det tager jo meget lang tid for hunde
der i flere menneskealdre ikke har haft haler har heller ikke udviklet
stærke haler. De første OES havde meget tynde haler men det er heldigvis ved
at blive bedre og disse hunde er blever ganske flotte selvon jeg er opvokset
med OES uden haler.

> [...]
når
> hvalpene var nyfødte !! (dengang måtte man gerne selv kupere haler)

Tja...bønderne klipper nosserne af smågrise med en skævbider men det piver
ingen over og gør de endelig det så bliver det fejet af bordet for bøndernes
orgination og lobbyisme er endnu stærkere end jægernes.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Kiksekage

Dato : 24-01-02 15:19

"Finn Jensen" <thanks@but.no> skrev i en meddelelse
> Det er vi derimod ikke spor uenig om.

Det var ikke over for DKK, men over for folketingsmedlemmer
dette lobbyarbejde blev udført.
Faktisk var der "nogen", der sov i timen mens lovforslaget var
til behandling - for det var lige ved at ALLE - også de hunde,
der var lovligt kuperede, ikke måtte deltage i offentlige arrangementer.
Pga. lobbyarbejdet endte det så med dette kompromis - med de
enkelte racer, der stadig må kuperes - og de lovligt kuperede, der
må deltage i dét, de hele tiden har måttet.

Når der var så meget blæst dengang - så skyldtes det også at man
var nervøse for hvordan udvekslingen af avlsdyr med andre lande
kunne blive påvirket. Var de udenlandske opdrættere interesserede i
at "aftage" ikke kuperede hunde - eller ville de blive kuperede, når de
ankom til det nye land - i en fremskreden alder. Nogle racer er jo endog
meget afhængige af denne avlsudveksling.
Det skete jo så heldigvis det, at de omkringliggende lande fulgte trop
og forbød tilsvarende - så når man ser kuperede hunde idag - så tænk
lige over, at det ikke altid skyldes egen ambition om et skønhedsideal
- men måske en fornyelse af egne blodlinier - eller en "parringshvalp".

Jeg ser også helst, at hunde beholder deres haler og ører - men oplever
dagligt at halens betydning i hundenes indbyrdes kommunikation ikke har
den store betydning, i forhold til - om hunden omgås andre hunde jævnligt
- så den vedbliver med at vedligeholde sit "sprog".

Mh

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 24-01-02 15:29

> [...]
> den store betydning, i forhold til - om hunden omgås andre hunde jævnligt
> - så den vedbliver med at vedligeholde sit "sprog".

Men når ørene er kuperede så er der et problem efter minmening ,jeg tænker
at måske bruger de mere halen til at komunikere på lidt længere afstand !?
og så hovedet ører o.s.v. når de er tæt på !?bare en tanke !
Men jeg glemmer ikke den dobberman jeg nu har mødt 2 gange med kuperede
hale og ører og den er ikke mere end 1½ år den skal ikke komme for tæt på
min hund det er helt sikkert , og der er også mange andre hunde der vil fare
lige i flæsket på den hvis de møder den for det virker ret provokerende med
de store strittende ører .Men ejeren stiller sig gladeligt op og tager imod
ros fra alle dem der desværre syntes at det er pænt ,min mening er at man
ikke burde rose den slags tværtimod da det måske opfordrer andre til at få
gjort det samme.

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 26-01-02 11:15

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:mTU38.4272$Eu2.532884@news010.worldonline.dk...
> Men når ørene er kuperede så er der et problem efter minmening ,jeg tænker
> at måske bruger de mere halen til at komunikere på lidt længere afstand !?
> og så hovedet ører o.s.v. når de er tæt på !?bare en tanke !

Hej Punish

Faktisk er det sådan at 2 hunde der mødes på en vej el. sti. på meget lang
afstand afgør hvem der er højest i hirakiet. Det gør de blot ved at se
hinanden i øjnene. Der sker intet hvis det er en "stærk" og en "svag" hund
mødes, problemerne opstår først når 2 lige stærke hunde mødes, så kkan der
komme udfald mod hinanden.

Envidere kan en hund på en andens hund urin udlede om det er en han el.
tæve, samt hvor dominerende den er, altså hvor i hirakiet den anden hund
befinder sig.

Mvh Jaime

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 26-01-02 13:34

Jaime Lauritsen <jaime.lauritsen@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
>
> Envidere kan en hund på en andens hund urin udlede om det er en han el.
> tæve, samt hvor dominerende den er, altså hvor i hirakiet den anden hund

ja det ved jeg han lugter lige til hunden og når han har lugtet at det er en
han så går han videre med det samme ,med mindre det er en på ca samme alder
som hamog dominerende så bliver der stiret og det er ikke så godt og også
lidt farligt så dem går vi pænt uden om for som du også siger så har han
fundet ud af at det måske er en der kan "knækkes" allerede før vi møder den
og giver også lidt lyd fra sig og så er det bare udenom , men man kan jo
ikke være venner med alle

Fra : Doggy

Dato : 24-01-02 20:33

> [...]
> jæger i så mange år ?
> Eller er det kun andejagt og jagt med stående hunde du har være på?

Jeg har været på mange forskellige former for jagt, også drivjagt gennem
skoven,men det synes som om det er et absolut ubestrideligt faktum at hvis
man går på jagt med sin hund i skoven,så vil den få haleskader hvis den ikke
kuperet.Hvor ved man det fra,når nu feks ruhår og korthår har været kuperet
de sidste 40-50 år (mindst) ?
og hvis du nu vil henvise til skader som opstår på feks. pointer, hvorfor er
det så IKKE tilladt at kupere denne race ?

> Har du set en Tysk Korthåret der har været gennem et brombær krat ?

Ja det har jeg-den ligner et menneske der har været igennem et brombærkrat
!! (nej måske ser mennesket lidt værre ud !!)

Men det at en hund får rifter på snude ryg osv. gør vel ikke at vi skal
amputere nogle af disse legemsdele.(lad os nøjes med at skære de ting af
hunden, som den ikke dør af !!) og som er i vejen for os mennesker og vores
brug af hundene.

Min pointe er stadigvæk at hvis hundene ikke kan tåle det de bruges til,så
må vi avle nogle hunde der kan.
Feks. en ruhår med kraftigere pels og ja jeg ved godt det tager lang tids
avlsarbejde.

> Der er altså også himmelvid forskel på hvordan en familiehund på
> søndagsturen og en jagthund på jagt går gennem en skov. Det er 2 vidt
> forskellige drifter de driver disse 2 slags hunde frem.

Ja måske ved første øjekast,men der er faktisk rigtig mange racer,der
besidder et jagtinstinkt og som hjertens gerne pløjer igennem
brombærkrattet og grantykningen og mosen m.m. på søndagsturen gennem skoven.

> [...]
bøndernes
> orgination og lobbyisme er endnu stærkere end jægernes.

Ja og der mange andre ting som bønder gør,der ikke just kan karakteriseres
som hensyn til og omsorg for dyrene,men det retfærdiggør jo ikke at
hundeejere også skal være medvirkende til at amputere legemsdele af deres
dyr.

Hilsen

Merete

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-01-02 20:47

> [...]

> besidder et jagtinstinkt og som hjertens gerne pløjer igennem
> brombærkrattet og grantykningen og mosen m.m. på søndagsturen gennem

Problemet er vel ikke særlig stort da hunde skal føres i snor i de danske
skove ?
Undtagen er jagthunde der bruges på jagterne i skoven

> [...]
> som hensyn til og omsorg for dyrene,men det retfærdiggør jo ikke at
> hundeejere også skal være medvirkende til at amputere legemsdele af deres

Ikke des mindre er disse ting stadig lovlige og det er også halekuperingen
af visse jagthunde racer.
Ønsker man at ændre disse ting skal man have dette ændret ved lovgivningen
og dermed skal du have fat i din lokale folketingspolitikker ellers sker der
næppe noget på dette område. Sålænge loven siger at en given ting er tilladt
skal man ikke hamre folk oven i hovedet blot fordi man personlig syntes at
den given sag er usmagelig i ens egne øjne.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Doggy

Dato : 24-01-02 23:25

> "Doggy" <post@doggy.dk> skrev i en meddelelse

> Problemet er vel ikke særlig stort da hunde skal føres i snor i de danske
> skove ?
Her hvor jeg bor er der flere skove de såkaldte hundeskove, hvor hunden
gerne må løbe løs.

> [...]
> skal man ikke hamre folk oven i hovedet blot fordi man personlig syntes at
> den given sag er usmagelig i ens egne øjne.

Fordi noget er lovligt er det ikke nødvendigvis etisk (som feks. at klippe
nosserne af en gris med en skævbider) og det er desværre ikke det eneste
tilfælde hvor noget er lovligt og samtidigt dybt forkasteligt.
Jeg hamrer ikke nogen i hovedet,jeg sætter blot spørgsmålstegn ved det
fornuftige i at skære halen af visse hunderacer.

Hilsen

Merete

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 26-01-02 11:25

"Doggy" <post@doggy.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg hamrer ikke nogen i hovedet,jeg sætter blot spørgsmålstegn ved det
> fornuftige i at skære halen af visse hunderacer.

Hej Merethe

Du siger du har været på mange, mange jagter. Og du har set mange, mange
jagthunde uden problemer....

Der er himmelvid forskel på en pointer og en spaniel.......når man ser på
højdeforskellen. Har du set en spaniel med halen revet så meget itu, at den
skal syes?!. Hvis svaret er ja, så tænk dig lige om igen...mon ikke det
bedste så ville være at tillade halekupering...

Avle nogle hunde der kan holde til det, siger du...hvad med
Schæferhundene??? Det er ikke en normal kropsstilling fra naturens side, at
bagpartiet er lavere end forpartiet...det er noget vi mmennesker har
fremavlet, blot fordi hunden så er pæn at se på......tænk lige på det..

At nogle af de store racer stadig kan halekuperes, er også mig en gåde, men
sådan er det åbenbart.

Jeg har også gået på jagt i 20 år....

Mvh Jaime

Fra : Finn Jensen

Dato : 26-01-02 11:41

"Jaime Lauritsen" <jaime.lauritsen@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bagpartiet er lavere end forpartiet...det er noget vi mmennesker har
> fremavlet, blot fordi hunden så er pæn at se på......tænk lige på det..

Det er vist kun på udstillinger og billeder af opstillede schæferhunde du
ser denne kropsstilling for en schæferhund har normal kropsstilling når den
står normal og er i ro. At den så aldrig er dette undtagen når den sover er
en anden sag

Men at sige at bagpartiet er lavere kan man godt forledes til at tro når man
umiddelbart ser schæferhunde fordi man stort set aldrig ser en schæferhund i
ro og får en schæferhund lov til at trække fremad, hvilken er dens natur at
gøre, så vil dette med et lavere bagparti være meget tydlig. Men i ro,
f.eks. i forbindelse med en Stå øvelse vil man kunne se at for- og bagparti
er normal.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : RHR

Dato : 24-01-02 15:48

Hvis det er så uhensigsmæssigt for hunde som jager i skoven med lange haler,
men så ikke at evolutionen ville have fjernet ulvenes haler?? Ulve jager i
tæt skov og har ingen problemer med at have lang hale...

-RHR

Fra : Finn Jensen

Dato : 24-01-02 16:18

"RHR" <rikkehave@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> men så ikke at evolutionen ville have fjernet ulvenes haler?? Ulve jager i
> tæt skov og har ingen problemer med at have lang hale...

Dels er ulves haler meget kraftigere end en spinkel pointer hale og dels er
ulvens pels meget kraftigere, så ulven tager absolut ingen skade ved at jage
i skovene, da den har gjort dette i 10.000 vis af år og har udviklet sig
jagten.

Så det med ulven holder ikke.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Tine Yding Jensen

Dato : 24-01-02 23:59

"Doggy" <post@doggy.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg forsætter debatten her fra en anden tråd,der var blevet meget lang.
<Snip> Et helt indlæg.

Merete,

Jeg kunne ikke være mere enig. Hvor er det dejligt, at høre en jæger (har
selv jagttegn, men får nok aldrig brugt det, der taler af erfaring.
Som indædt modstander af halekupering og ikke i besiddelse af fakta (dvs.
statistikker og undersøgelser) og ikke-aktiv-jæger-og indehaver af en
kuperet jagthund, er det svært at argumentere og blive taget alvorligt i en
diskussion om dette emne. Så tak for dit gode (i mine øjne) indlæg.
Jeg håber at flere og flere opdrættere og jægere får øjnene op for de
åbenlyse modstridende interesser, der taler for halekuepering af de fem
racer.

Kh. Tine.

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-01-02 21:42

Når argumentet for halekupering går på at det er "hensigtsmæssigt", så
er det ikke andet end et forsvar for gode gamle (gammeldags) FCI's
standarder. Skulle man argumentere for at noget var "hensigtsmæssigt",
så kunne brugshundefolkene jo også sætte ring i næsen på deres hunde, i
stedet for pighalsbånd m.v. Nu står der heldigvis ikke noget om
næseringe i FCI standarderne, så derfor er der ingen der gør det.
At en kuperet hale skulle være mere forskånet for skader er så som så.
Jeg har selv 2 ruhårede hønsehunde, og den ene har måttet opereres på
grund af en dårlig udført kupering. Huden på enden af halen sad stramt
over knoglestumpen, og hunden gnavede i halen. Dette problem ses endnu
oftere hos korthårede hønsehunde. en tynd hale der kuperes et stykke ude
vil nemt få det probelem. Det taler man bare ikke om, men fejer det ind
under gulvtæppet, sammen med anskydningsstatistikker, alkohol på jagten
etc. etc. Hvem sagde noget om at undgå haleskader?

mvh Kim Christensen