VNC og perlscript
Fra : wheeeeeeee

Dato : 24-01-02 00:10

Jeg installeret VNC på min linuxbox (Mandrake 8.0), da jeg gerne vil styre
den fra en windows PC og ikke have skærm og tastatur tilsluttet hele tiden.
"installationen" har foregået ved at jeg har lagt filerne i .zip filen på
det sted der foreslås.

Der medfølger et perlscript, som jeg gerne vil bruge. Jeg tror ikke at perl
er installeret, men "httpd-perl" (eller noget der ligner) ser ud til at
køre.

Hvad skal jeg gøre for at bruge perl scriptet? Jeg har CD1 til Mandrake 8,
hvor der følger en masse RPMs med der starter med "perl". Mandrakes GUI -
rpm program er meget ustabilt, så det kan jeg ikke bruge. Jeg har forsøgt
med "rpm -i filnavn.rpm" i konsollen, men der ser ikke rigtig ud til at ske
noget når jeg trykker Enter.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 24-01-02 00:51

wheeeeeeee wrote:

> Der medfølger et perlscript, som jeg gerne vil bruge. Jeg tror ikke at perl
> er installeret, men "httpd-perl" (eller noget der ligner) ser ud til at
> køre.

Det lyder lidt som om du er i gang med at sætte en http servere op, med
en vnc java klient, din windowsmaskine kan downloade.

Hvorfor starter du ikke blot vnc daemonen på din linux maskine. Herefter
kan du starter vnc klienten på din windows maskine. Denne kører
hurtigere end java versionen.

> med "rpm -i filnavn.rpm" i konsollen, men der ser ikke rigtig ud til at ske

prøv "rpm -ivh filnavn.rpm" hvis du vil se en status.

efter du har installeret kan du taster "rpm -qi pakkenavn" for at se om
den er installeret.

Fra : dudsen

Dato : 24-01-02 10:54

wheeeeeeee wrote:

> [...]
>
> Der medfølger et perlscript, som jeg gerne vil bruge. Jeg tror ikke at
> perl er installeret, men "httpd-perl" (eller noget der ligner) ser ud til

perl er instaleret det er nesten uundgåeligt på linux systemer. prøv med
komandoen perl -v for at se hvad version af perl der er inststalaret
for at køre perlscriptet kriver du bare perl navn_på_script

> [...]
> rpm program er meget ustabilt, så det kan jeg ikke bruge. Jeg har forsøgt
> med "rpm -i filnavn.rpm" i konsollen, men der ser ikke rigtig ud til at

prøv at bruge urpmi man urpmi, urpmi perl instalere således selve perl
parseren.

Fra : wheeeeeeee

Dato : 25-01-02 17:35

snip

> perl er instaleret det er nesten uundgåeligt på linux systemer. prøv med
> komandoen perl -v for at se hvad version af perl der er inststalaret
> for at køre perlscriptet kriver du bare perl navn_på_script

OK, jeg vidste ikke hvordan man startede det. Jeg har flyttet executables
til /usr/bin, så de er i PATH. Ved at skrive "[IP på min linux maskine]:1" i
Windows vnc klienten, fik jeg X desktop frem. Det virkede tak for det, men -
det er ikke KDE! Jeg kan køre xterm, men grafiske programmer crasher. Kan
jeg ikke køre KDE gennem LAN på en eller anden måde? Jeg vil gerne have at
det fungerer som når man laver en VNC server i Windows - man ser
skærmbilledet (næsten) som hvis man så på en skærm direkte tilsluttet PC'en.

Fra : dudsen

Dato : 26-01-02 17:54

wheeeeeeee wrote:

> [...]
> ser skærmbilledet (næsten) som hvis man så på en skærm direkte tilsluttet

Der burde ike værre noget i vejen for at køre kde via vnc. Det kunne lyde
som om et eller andet ikke er konfigureret odentligt.
Eller prøv at skrive startkde fra den xterm du får frem.