Internetadgang gennem switch og router
Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-01-02 23:47

Jeg har netop anskaffet et ADSL-abonnement gennem TDC af den type der
involverer en router (SpeedStrem 2601). Jeg kører RedHat.

Det leverede fungerer upåklageligt (man behøver ikke engang at bruge
RedHats ADSL-funktioner, routeren klarer det hele selv (og er let at
konfigurere med HTTP-interfacet)).

Men med henblik på at dele forbindelsen med en anden har jeg desuden
anskaffet en switch (Zonet ZFS3005). Underligt nok kan jeg ikke få
forbindelse fra min RedHat-pc til routeren (eller til verden i øvrigt)
når jeg skyder switchen ind mellem routeren og pc'en.

Så vidt jeg kan se, er det ikke et problem der har med forskellen på
"ligeud-" og "krydsede" kabler at gøre, jeg er ret sikker på at begge
kabler er forbundet rigtigt.

Mit spørgsmål er derfor hvordan man sætter eth0 op så det fungerer.

Jeg har bl.a. prøvet med "netcfg". Uden switchen går det som sagt fint,
uanset om jeg vælger protokol "none" eller "DHCP" (routeren understøtter
DHCP). Men når switchen er indkoblet mellem pc og router, kan jeg slet
ikke aktivere eth0 når jeg har valgt "DHCP". Og vælger jeg "none",
bliver eth0 nok aktiv, men jeg kan ikke komme i forbindelse med noget
på nogen måde.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 23-01-02 23:51

Tilføjelse:
Det kan jo også være at routeren (SpeedStream 2601) skal omkonfigureres
når den er forbundet til computeren/-ne via en switch(?).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jesper

Dato : 24-01-02 00:13

> Det kan jo også være at routeren (SpeedStream 2601) skal omkonfigureres
> når den er forbundet til computeren/-ne via en switch(?).

Switchen er populært sagt bare et fordeler stik (ligesom et 220V
fordelerstik til computerudstyret)

Der skal ikke konfigureres det mindste for at indskyde en switch på nettet
(med mindre du har købt en ultra fancy layer 3 switch eller lignende -
koster mange tusind kr.)

Fejlen ligger nok i dine kabler. Lyser lamperne som de skal på switchen? Har
du selv lavet kablerne (i så falf - er du sikker på at de er rigtigt lavet?)

mvh
Jesper

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 24-01-02 07:14

Jesper <jesper.hansen3@e-box.dk> wrote:

> [...]
> du selv lavet kablerne (i så falf - er du sikker på at de er rigtigt lavet?)

Det kan også være opsætningsfejl i DHCP-serveren, således at mere end én
enhed har samme IP-adresse.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-01-02 09:01

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Så vidt jeg kan se, er det ikke et problem der har med forskellen på
> "ligeud-" og "krydsede" kabler at gøre, jeg er ret sikker på at begge
> kabler er forbundet rigtigt.

Det lyder ellers som om det er her problemet ligger. Har du lamper
der lyser og blinker i din switch?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 24-01-02 17:58

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det lyder ellers som om det er her problemet ligger. Har du lamper
> der lyser og blinker i din switch?

Hvis problemet var af den art, kunne det vel løses ved at flytte et
stik fra switchens "uplink"-port (der er "omvendt") til én af dens
almidelige porte...

Jeg må eksperimentere lidt med det...

Øh, kan man læse ud fra teksten på siden af ikke-hjemmelavede kabler
om de er "lige ud" eller "krydsede"?

Ja, der er alle mulige lamper på switchen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Kent Friis

Dato : 24-01-02 18:06

Den Thu, 24 Jan 2002 17:57:34 +0100 skrev Jeppe Stig Nielsen:

> [...]
>almidelige porte...
>
>Jeg må eksperimentere lidt med det...
>
>Øh, kan man læse ud fra teksten på siden af ikke-hjemmelavede kabler

Du kan holde de to ender op ved siden af hinanden. Hvis alle farver
sidder ens i begge kabler, så er den "lige igennem", hvis de er
byttet om på mystisk vis (ikke spejlvendt), så er det et krydset kabel.

Mvh
Kent
--
Der' ingen bånd der binder mig
ingen holder på mig, nej...

Fra : Jesper

Dato : 24-01-02 18:12

> Du kan holde de to ender op ved siden af hinanden. Hvis alle farver
> sidder ens i begge kabler, så er den "lige igennem", hvis de er
> byttet om på mystisk vis (ikke spejlvendt), så er det et krydset kabel.

Ja men pas på...... Hvis det er et hjemmelavet kabel og "farverne er ens i
begge ender" - skal man lige huske at checke at rækkefølgen af farverne ikke
er ligegyldig. Der er jo stadig snoet et par af ledningerne i et "lige
igennem kabel".

Jeg har selv prøvet at lave den fejl - det tog lidt tid at finde fejlen. Det
fungerede med 10 MBit, men efter opgradering til 100Mbit virkede kablerne
ikke mere.

mvh
Jesper

Fra : Kent Friis

Dato : 24-01-02 19:37

Den Thu, 24 Jan 2002 18:11:54 +0100 skrev Jesper:

> [...]
>fungerede med 10 MBit, men efter opgradering til 100Mbit virkede kablerne

He he, twisted pair... Det er i stedet for at bruge et skærmet kabel,
og det eneste der går galt er faktisk støj.

Mvh
Kent

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 25-01-02 13:29

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Det lyder ellers som om det er her problemet ligger.

Jeg har løst problemet nu.

Min switch indeholder seks porte der er mærket "5", "4", "3", "2", "1"
og "Uplink". Jeg forsøgte at bruge "1" og "Uplink" samtidig, og det
*var* de rigtige kabler. Nu viser det sig imidlertid at man højst må
bruge *enten* "1" eller "Uplink". De øvrige fire porte (nr. 2 til 5)
kan bruges uanset om "1" eller "Uplink" (eller ingen af dem) er valgt.
Dette fremgik hverken af manualen eller signaturerne på switchen (i
hvert fald fattede jeg det først ikke).

Tak for jeres hjælp, alle sammen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)