På ferie i 10 dage - hvad med mine fisk?
Fra : Kasper Ovi

Dato : 23-01-02 22:49

Jeg har en række guppier og platy'er, og spørgsmålet går på hvor tit de
egentlig skal have mad, hvis man er væk fra dem i 10 dage...

Umiddelbart ville jeg på én til at give dem mad 4 gange, da jeg jo selv kan
give dem mad på den 10. dag.......

Nogen erfaringer?

Reply MEGET gerne på kasper@ovi.dk

Hilsen
Kasper

Fra : Plesner

Dato : 24-01-02 00:21

> [...]
> egentlig skal have mad, hvis man er væk fra dem i 10 dage...
>
> Umiddelbart ville jeg på én til at give dem mad 4 gange, da jeg jo selv

Hvis de er bare nogenlunde velfodrede, kan de sagtens klare 10 dage uden
foder. Når det ikke drejer sig om længere tid, er det faktisk bedre helt at
undlade at fodre, end f.eks. at fodre dem en enkelt gang midtvejs.

Du skal under ingen omstændigheder lade dig overtale til at bruge de der
hvide tingester, visse akvarieforretninger sælger som feriefoder.

M.v.h.
--
Karsten Plesner
(Remove '-' if replying by email)

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 24-01-02 02:26

Hej Kasper
Hvis du kender nogen som du absolut er sikker på, så lad dem fodre hver 2.
eller 3. dag.
Det er rigeligt.
Hvis ikke du kender nogen der er vant til akvarium ville jeg ikke være
betænkelig ved at lade dem gå uden foder i 10 dage.
Det er mere sikkert end en overfodring.
Hilsen
Jørgen

Fra : Kasper Ovi

Dato : 24-01-02 17:30

Tak for svarerne allesammen

Jeg vil følge jeres råd og lade dem være for sig selv.

Hvis nogen kan give mig et sidste råd om hvor lang tid jeg bør lade lyset
være tændt i dette ferie-tidsrum (normalt har jeg ca. 11 timer tændt), ville
det være helt perfekt!

Hilsen
Kasper

Fra : Peter Stegenborg Lar~

Dato : 26-01-02 13:34

Jeg mener ikke du skal ikke ændre belysningstiden. Jeg har haft mine fisk til at
gå 14 dage uden foder, og det klarede de fint. Jeg ændrede ikke belysningstiden,
og kan ikke finde på nogen god grund til at gøre det.

-Peter

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-01-02 17:32

"Peter Stegenborg Larsen" skrev:
> [...]
belysningstiden,
> og kan ikke finde på nogen god grund til at gøre det.

Næh - det er der ingen grund til at ændre på !

Det er jo ikke så meget fiskene, der har brug for lyset - det er mest
planterne og "tilskuerne"......

Og planterne skal jo gro i ferien også - så de har da helt sikkert brug for
lyset !

Email: jan@jve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-01-02 16:57

Kasper Ovi wrote:

> [...]
> egentlig skal have mad, hvis man er væk fra dem i 10 dage...
>
> Umiddelbart ville jeg på én til at give dem mad 4 gange, da jeg jo selv kan

Hej

Køb nogen af de der ferietabletter, de fås hos enhver dyrehandler. Vi
har været afsted i 14 dage og det har fungeret fint.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Louise & Frederik

Dato : 12-03-02 04:18

Man kan købe en foderautomat. De har en masse små rum - hvert rum fyldes op
med den dosis man nu synes og tiduret stilles til at vippe en portion ned i
akvariet med det tidsinterval man nu synes. Akvarium Østerbro på hjørnet af
Trianglen i Kbh. har dem.

Men jeg ville nok bare lade dem gå de 10 dage uden mad eller få een til at
fodre med nogle dages mellemrum. Men husk for guds skyld at måle dosis af i
forvejen - akvariepassere har det med at hælde en halv spand foder i, ad
gangen

Fra : Fidelihut

Dato : 12-03-02 09:35

Den bedste løsning er at lade fiskene sulte de 10 dage.
Under ingen omstænighedder bør man lade fiskene fodre hver anden dag, enten
får de som de plejer eller slet ikke.
En foderautomat kan naturligvis bruges, men fisk som er velnæret har kun
godt af en sulteperiode.

mhv
ronny