Katten på bordet!
Fra : Helle Nielsen

Dato : 23-01-02 21:41

Hej.

Vi har en kat som konstant render på køkkenbordet! Det vil vi ikke have men
vi aner ikke hvordan vi skal få den til at lade være!
Vi har prøvet at forskrække den, banke i bordet, råbe højt, lave hvæselyde
og sprøjte vand efter den med en vandforstøver og den hopper da så også ned
men er oppe igen efter få min igen.

Nogen gode råd da vi er ved at blive desperate? (det er en voksen killing)

Hilsen Helle

Fra : Jette

Dato : 23-01-02 22:41

"Helle Nielsen" skrev:
> [...]
> men er oppe igen efter få min igen.
>
> Nogen gode råd da vi er ved at blive desperate? (det er en voksen killing)

Hej Helle

Vi har samme problem med vores spisebord. Men det lader ikke til at der er
noget der hjælper. Så snart der er mad, er der katte på bordet. Nogen gange
er det så slemt, at vi er nødt til at lukke kattene ind i et andet rum mens
vi spiser, og jeg gruer for den dag de bliver store nok til at hoppe op på
køkkenbordet (køkkenbordet er noget højere en spisebordet, og i køkkenet er
der ingen stole der kan bruges som "mellemstation" på vej op).

Jeg vil derfor følge interesseret med i tråden og se om nogen har de vise
sten

Men du er i hvert fald ikke ene om at have det problem....

Mvh. Jette

Fra : Steen Suder

Dato : 23-01-02 22:59

Jette wrote:

> [...]
> køkkenbordet (køkkenbordet er noget højere en spisebordet, og i køkkenet er
> der ingen stole der kan bruges som "mellemstation" på vej op).

Hvæs af den, sæt den _bestemt_ ned på gulvet, stir den lige i øjnene,
vis evt. tænder og tal meget bestemt til den. Lab evt. til snuden med et
par fingre, ganske som dens mor ville have gjort for at opdrage på den.
Det er naturlige virkemidler, der har virket for forældrene i tusinder
af år.

Med en kat er det et spørgsmål om respekt, ikke frygt. En hund er lidt
anderledes... den skal bare vide hvad dens herre vil have og ikke have
og så klarer dens behagesyge resten

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Nina El Falaki

Dato : 23-01-02 23:29

Hej Helle

Sæt katten venligt men bestemt ned på gulvet, lige så snart dens fødder
rører gulvet, skal du rose den i høje toner. BEMÆRK: Uden ros virker det
ikke.

Du kan også holde øje med den, og aflede dens opmærksomhed med leg inden den
springer op på bordet. Legen vil så virke som ros

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Camilla Scharff

Dato : 23-01-02 23:30

Hej Helle

Der må være en årsag til, at katten er på bordet... har I noget stående, som
den gerne vil have poterne i, kan den kigge ud af vinduet, eller ??? Kort
sagt, hvad laver den på bordet...? Vil den bare gerne - en gang for alle -
undersøge det rigtig godt, og så ellers færdig med det...? Vores katte må
ikke være på køkkenbordet når vi laver mad og i øvrigt selv er i køkkenet -
ellers må de sådan set godt, og ved du hvad, de er der stort set aldrig!
Og med hensyn til opdragelse af katte er der nok kun een rigtig god
"metode" - konsekvens, konsekvens, konsekvens osv. osv. - og så i øvrigt at
rose katten umådeholdent når den så gør det, som den godt må!
Katte er ret gode til at ignorere negativ respons, så prøv istedet med
positiv respons når katten så hopper ned efter I har givet den et sprøjt
vand fx (det opfatter den ikke som noget negativt fra jer, for det er jo
flasken der er "dum"

Mvh. Camilla

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-01-02 22:16

> [...]
> og sprøjte vand efter den med en vandforstøver og den hopper da så også

Så løfter I den ned igen, og når den er på gulvet, så kæler I med den. Hver
gang I ser den oppe, så løfter I den ned. Hemmeligheden ligger i HVER GANG.
Og det kan godt tage en dag eller to før det rigtigt går op for mislingen at
I faktisk mener det.

Mvh Maria