Kan man blive meget gammel trods cancer?
Fra : zarh

Dato : 23-01-02 21:04

Nogle af mine bekendte har desværre cancer og skal have strålebehandling, så
er det man tænker, kan det hjælpe, altså så man kan gå hen og blive virkelig
gammel selv om man er ung eller middelalderne når man får cancer, hvor store
er chancerne for at overleve i meget lang tid? Mon nogen ved noget om det.

Kan man give hormoner som behandling for cancer? det synes jeg at have hørt
noget om.

På forhånd tak for svar!

Fra : Reno Raines

Dato : 23-01-02 22:10

> [...]
> er chancerne for at overleve i meget lang tid? Mon nogen ved noget om det.

Det gør mig ondt at høre, at dine bekendte har fået cancer. Mht. dit spørgsmål afhænger prognosen helt af hvad type cancer samt
hvilket stadie den opdages på. Mange slags kræft kan godt helbredes, især hvis de opdages tidligt. Jeg kan desværre ikke være mere
specifik ud fra de givne oplysninger.

> Kan man give hormoner som behandling for cancer? det synes jeg at have hørt
> noget om.

Ja, for nogle typer kræft inkluderer behandlingen hormoner. Dette gælder fx for spredt prostata (blærehalskirtel) kræft.

Fra : zarh

Dato : 24-01-02 12:48

"Reno Raines" <reno@REMOVE.studentergaarden.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Ja, for nogle typer kræft inkluderer behandlingen hormoner. Dette gælder
fx for spredt prostata (blærehalskirtel) kræft.

Tak for dit svar!

For hvilke typer kræft kan man ellers behandle med hormoner?

Jeg synes nemlig man hører ind imellem at nogen er blevet helbredt og så
viser det sig alligevel igen måske nogle år efter, er det altid sådan eller
er der virkelig håb og lys forude for nogen?

Det er svært at stille spørgsmålet helt rigtigt, men er man nu også helbredt
hvis man får af vide man er det, måske er man mere disponibel overfor
sygdommen eller er det sket før, at nogen i en ung alder får cancer, bliver
helbredt og bliver meget gamle?

Jeg synes bare man får så mange spørgsmål når nogen så tæt på bliver syge og
for mit vedkommende søger jeg svar på disse spørgsmål, så jeg bliver glad
for alle svar.

Den ene har brystkræft og fik fjernet brystet samt lymfeknuder, hvoraf nogen
er ondartede. Det er blevet opdaget for et par månder siden, den anden ved
jeg ikke helt endnu noget om.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 24-01-02 12:59

"zarh" <zarh@ofir.dk> wrote in message

> [...]
overfor
> sygdommen eller er det sket før, at nogen i en ung alder får

Ja da!

> Den ene har brystkræft og fik fjernet brystet samt lymfeknuder,
hvoraf nogen
> er ondartede.

Desværre er brystcancer ikke en af de kræftformer, der har den bedste
prognose, men derfor er der ingen grund til at opgive håbet, der er
bestemt også nogle, der ikke får tilbagefald.

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 24-01-02 12:57

> Nogle af mine bekendte har desværre cancer og skal have
strålebehandling, så
> er det man tænker, kan det hjælpe,

Naturligvis kan det hjælpe. uden at kende de præcise statistikker, så
er der da en del, der blever helbredt for deres cancer. Hvor mange er
meget forskelligt fra kræftform til kræftform - mon ikke nogle kan
komme med lidt statistik, ellers kan lidt søgning på nettet sikkert
give nogle svar.

> Kan man give hormoner som behandling for cancer? det synes jeg at
have hørt
> noget om.

Ja, bl.a. visse former for prostatacancer og muligvis også nogle
typer brystkræft.

Mikkel

Fra : Emil

Dato : 25-01-02 01:56

On Thu, 24 Jan 2002 12:56:35 +0100, Mikkel Gybel Jensen wrote:

>Ja, bl.a. visse former for prostatacancer og muligvis også nogle
>typer brystkræft.

Jeg mener at have hørt om en tilfældig opdagelse af, at patienter
med brystkræft som samtidigt behandles for hjerteproblemer
(digitalispræparat) får væsentligt mindre (25%) tilbagefald end
de som ikke får hjertemedisin.

Det var på et svensk eller norsk hospital man har iagttaget
fænomenet.

Er det beskrevet nogen steder?

m.v.h. Emil